Kuinka moni teistä on vielä 5-vuotiaan kanssa siinä tärkeässä ihokontaktissa päivittäin?
Sen ihokontaktin merkitystä niin aina varsinkin imettävät äidit kuuluttavat, mietin kuinka nopeasti se sitten unohtuu kun lapselle tulee ikää?
Itse olen lasteni kanssa (vanhin 6v) lähes päivittäin ihokontaktissa kun nukumme päikkärit yhdessä. Siinä on tullut mietittyä että ei varmaankaan kovin monessa perheessä lapsi enää näin iholla ole. En ole imettänyt lapsiani siitä syystä ettei minulla koskaan maito noussut, mutta lähellä ovat varmasti olleet enemmän kuin useimmat imetetyt lapset. Enkä tarkoita että tekisin mitään yhtään paremmin kuin muutkaan, uteliaisuudestani kyselen.
Miten teillä? Vieläkö jaksetaan kölliä kainalokkain vai onko se läheisin läheisyys loppunut kun lapselle on tullut ikää?
Kommentit (12)
Aamulla he makaavat hetken peittoni alla ja iltaisin minä makailen heidän peittonsa alla. Viikonloppuisin katellaan telkkaria joskus kaikki läjässä :)
Hiippailee joka yö jossain vaiheessa viereeni nukkumaan.
Meidän eskarilainen ainakin kaipaa äidin haleja. Kauheesti ei nyt riitä aikaa päivässä kyhjöttää vieressä mutta joka päivä kyllä pusuttelen ja halin lapsia. Toiset tykkää makoilla vieressä, toiset ei. En itse ole päiväunimakoilija vaan puuhastelija, joten leikkimmekin on enemmän painia tai lentokonelentoa (okei, en jaksais eskarilaista enää lennättää). Lapsen posket on niin ihanat, pehmeät halia
Haluaa olla aivan sylissäkin vielä melkein joka päivä. :) Ja tykkää tulla kainaloon kun luen iltasatua. Haluaisi nukkua meidän vieressäkin mutta vähän hankalaa kun sitten kaikkien uni huonontuu kun pyörii ja potkii unissaan. Poika on ollut ihan vauvasta asti tosi huomion ja hellyydenkipeä. Vauvana oli tuntitolkulla vaan sylissä eikä viihtynyt lattialla. Oonkin joskus mietiskellyt että meinaakohan se vielä teininä löhötä kainalossa. :)
5v:n kaa megapitkä halaustuokio joka päivä päiväkodin pihalla. Iltarutiiniin kuuluu sata suukkoa (no ei ihan) ja paljon silittelyä. Lapsi tulee joka yö meidän sänkyyn vanhempien väliin nukkumaan, sanoo että se on NIIN ihanaa.
Viime viikonloppuna pitkästä aikaa 5v tuli oma-aloitteisesti mun vatsan päälle köllöttelemään kun kateltiin leffaa. Oli tosi ihanaa ja tuli ikävä vauva-aikaa.
ohis: ihokontakti vauvan kanssa tarkoittaa mun mielestä paljasta ihoa, eli vauva pelkässä vaipassa vaikka äidin puseron alle iho ihoa vasten.
Ihokontakti kun tarkottaa nimenomaan sitä, että ollaan iho ihoa vasten (muutenkin kuin posket). Oletteko tosiaan itsekin ilman paitaa siellä telkkarin edessä tai lastenne sängyissä iltaisin...?
poika ja edelleen kyllä halitaan paljon päivittäin. Luen sille iltasadun ja se köllöttää kyljessä kiinni. Eilen oli koulussa vähän takkua, joten setvittiin sitä ja kaveri istui apina-asennossa sylissä.
Meillä ollaan nimenomaan ihokontaktissa, nukutaan pikkareilla kaikki koska vierekkäin saman peiton alla tulee kuuma.
Halit ja suukot tottakai ajavat hellyden asiaa ja normaaliakin että ihokontakti jää iän myötä pois ja halit ja pusut tulevat tilalle.
Toistaiseksi meillä kuitenkin vanhinkin on juurikin ihokontaktissa lähes päivittäin ja siksi uteliaisuuttani kyselen ollaanko ihan harvinaisuus.
Silloin kun lapset ovat olleet vauvoja enkä ole pystynyt imettämään, on moni imettäjä minullekin ihokontaktin tärkeydestä tullut selittämään ja tätä nykyä heillä ei kyllä lapset siinä ihokontaktissa enää ole (kyllä, vieläkin harmittaa kuinka julmia ja ajattelmattomia kommentteja tulloin sain). Meillä nämä yhteiset päikkärit muodostuivat tuolloin rutiiniksi ja koska se ei ollut kytketty mihinkään muuhun toimintoon niin edelleen jatkuu.
Ihokontakti kun tarkottaa nimenomaan sitä, että ollaan iho ihoa vasten (muutenkin kuin posket). Oletteko tosiaan itsekin ilman paitaa siellä telkkarin edessä tai lastenne sängyissä iltaisin...?
tää on jo sairasta. hae apua pervo!!!
Tunkee unissaan itsensä ihan kylkeen kiinni.