Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietin, alkaisinko käyttää vauvalla kestovaippoja. Mielipiteitä?

Vierailija
29.01.2013 |

Nelikuisen vauvamme peppu punoittaa usein, vaikka ilmakylpyjäkin annetaan säännöllisesti. Paria eri vaippamerkkiä ollaan kokeiltu, ei vaikutusta. Tänään kaivoin käyttöön äitiyspakkauksesta saadut kestovaipat, ja käyttö osoittautuikin vaivattomammaksi kuin olin etukäteen kuvitellut.

Kysymyksiä siis:

Mitä vaipoista pitää tietää? Toinen näistä äp:n vaipoista oli all-in-one, toisessa taas oli joku erillinen imulärpäke, jonka jujua en oikein tajunnut - pitäähän se kuitenkin sieltä ottaa pesua varten pois ja pestä koko vaippa, eikös?

Missä niitä likaisia vaippoja säilyttää kätevimmin? Kun eikö kakkavaipat pidä huuhtoa kokonaan, itse huuhdoin siis koko vaipat ja nyt ne makaavat kosteina pyykkikorissa..?

Kertokaa vinkkejä, kokeneet :D

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako ostaa näitä all-in-one vaippoja vai kuoret ja sisävaipat erikseen? Vaiko mitä?

Vierailija
2/11 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kestovaippainfo.fi/kestovaipat/

Tietoa on paljon, älä anna sen ahdistaa vaan kokeile ennakkoluulottomasti.

All-in-one on kätevä mutta kuivuu hitaasti koska kerrokset on ommeltu toisiinsa. Se lärpäke on sitä varten että sen voi vetää ulos kuivattaessa ja vaippa kuivuu nopeammin.

Perusvaipat ovat all-in-one, kiinteät lärpäkkeelliset ja taskuvaipat joiden "taskuun" laitetaan erillinen imuosa, se voi olla esim. yöllä paksumpi jne. Taskuvaippa voi myös olla sellainen että vaipan ulkopinnassa ei ole kosteussulkukangasta vaan päälle pitää laittaa erillinen kosteussulku"kuori". Sekään ei teetä paljon työtä ja kuorta voi käyttää useita kertoja peräkkäin ja vaihtaa vain sisältöä.

Neuvotaan säilyttämään likeiaset ilmavasti jotta eivät ala haisemaan. Meillä on aina vedellä huuhdeltu ja väänneetty ja sitten ilmavasti koriin. Lattialämmityksen päällä ei kannata koria seisottaa.

Kannattaa käyttää nestemäistä pesuainetta, esim. erisan ja vain kolmasosa tavanomaisesta määrästä. Liika pesuaine tukkii vaipan. Pesu 60 astetta jotta bakteerit kuolee. Silloin tällöin imuosille 90 astetta raikastukseksi. Huuhteluainetta ehdottomasti ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia suosikkeja Bum Genius neppareilla, Fuzzibunz ja suomalaisista Ipanat. Kalliita, mutta kestäviä ja käteviä. Nämä kaikki ovat "kokoiänvaippoja" eli kokoa voi neppareilla säätää ja menevät koko vaippaiän muutaman kk ikäisestä loppuun saakka eli sitä kautta maksavat itsensä takaisin. Eri lapsille sopii eri vaipat. Osta kokeeksi ensin yksi tai kaksi jotain merkkiä ja myöhemmin lisää jos tuntuu toimivan. Jos ei sovi, laita huutonetissä kiertoon.

Vierailija
4/11 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen jälkeen niitä voi säilyttää etikkavettä sisältävässä ämpärissä korkeintaan kolme päivää ennen pesua. Meidän ämpärissä oli myös kansi.

Vierailija
5/11 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vähän miten itse olen käytännössa tehnyt. Vauva 5 kk ja kestovaipat käytössä paitsi öisin ja reissussa.

Helpoimpana itse pidän noita missä on imu ja sitten se kori erikseen. Toki ne pitää pestessä erotella, mutta sitten kuivuessa on helppo kasata sopiva vaippa, esim pari imua yhden ainoan sijaan jos ollaan lähdössä ulos, jne. Minulla on käytössä Babyland- merkkinen vaippa ja saman merkin imuja, toki muutama muukin. Nuo kuoret kuivuvat tosi nopeasti, vai onkohan tasku oikea ilmaisu. Olen ostanut muutaman hamppuimun paksummaksi, muuten mikrokuitu on ollut tosi hyvä ja kuivuu nopeasti.

Vauvan ollessa pieni oli käytössä taiteltu harso ja kuori suojaamassa. Harsotaitoksia käytän edelleen jos paremmat imut ova pyykissä tai tarvitsen ekstraa.

Minulla on ehkä 10 noita Babylandin vaippoja, ehkä n 15 imua ja lisäksi muutama varavaippa eli kirppareilta haalittuja samantyyppisiä joihin imu laitetaan erikseen sisään mutta niissä nepparikiinnitys. Noilla pärjää siten että pesen vaippapyykin noin joka kolmas päivä. Voit siis joko ostaa vaippoja vähitellen ta tehdä 10-20 vaipan kertaostoksen joilla pärjäät heti koko vaippaiän.

All in one- vaipoista mielstäni paras merkki on Bumgenius, niitä olen käyttänyt joskus hoitolapsilla ja ollut tyytyväinen.

Käytöstä ja pesusta: jos tulee kakka, sen huuhdon pois. Maitokakan ihan lavuaariin mutta kun aloitellaan kiinteät kohta niin suositus olisi että vessanpönttöön kakat. Kuivaliinat ja riisipaperi ovat hyviä kakkasieppareita, sellaisen kun laittaa vaipan pinnalle niin ei tarvitse edes huuhdella vaippaa kakan jälkeen vaan kakka jää paperiin/liinaan ja liina joko vessanpyttyyn kakan mukana tai huuhdotaan odottamaan pesua.

Pesua odottelevia pidän kannellisessa ämpärissä. Sieltä sitten koneeseen 2-4 päivän välein. Pesuun laittaessa vedän täytteet ulos vaipoista ja pesen kaiken kuudessakympissä. Periaatteessa Babylandien pesusuositus on neljäkymmentä astetta mutta eivät ole miksikään menneet.

Pesuaineena on ollut pesupähkinöistä keitetty pesuneste, ihan vauvan herkkää ihoa ajatellen, mutta toisinaan myös normipyykinpesuaine. Joka kymmenes pesu on kiva jollain vähän tehokkaammalla tai valkaisevammalla, mutta vauvan takia olen käyttänyt ympäristöystävällisiä merkkejä eli esim Lumme-merkin pesuneste on ihan riittävän tehokas vaippapyykkiin.

Kysele lisää! Pidän ketjua silmällä. Toivottavasti tästä olisi apua. Voithan alkuun käyttää osaksi kestoja ja osaksi kertakäyttövaippoja jos tuntuu liian haastavalta hommata heti iso määrä vaippoja.

Vierailija
6/11 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun säilytän vaippoja ämpärissä, en siis laita sinne mitään vaippojen lisäksi. Joku tuossa suositteli etikkavettä mutta vieä en ole kokenut sitä tarpeelliseksi.

Vierailija
7/11 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa ruveta!

Jos ne äp:n vaipat ovat teille sopivia (eivät falskaa), niin osta ihmeessä niitä lisää. Voi saada tosi halvalla, kun monet myyvät niitä kirppiksillä.

Toinen äp-vaippa on ilmeisesti all-in-one ja toinen taskuvaippa. Molemmat ovat ihan näppäriä, mutta taskuvaipat kuivuvat nopeammin, kun imu otetaan erilleen ja sinne taskuun voi myös näppärästi laittaa eri määriä imuja.

Meillä on vaipoille oma muovinen pyykkikori, jonka reunoilla säilytämme märempiä vaippoja, jotka hieman kuivuttuaan kipataan koriin.

Itse tykkäämme eniten taskuvaipoista. On helpointa. Nimenomaan siis sellaiset, joissa on kosteussulku ihan siinä itse vaipassa, eikä kuorta tarvita erikseen. Jotkut taasen vannovat harsojen/sisävaippojen ja villahousukuorten nimeen, mutta meillä ei toiminut, kun villa ärsyttää vauvan ihoa.

Jos olet yhtään käsityöihminen, niin tee-se-itse-vaippojen ompelu on kannattavaa. Siinä säästää tosi paljon. Tuossa on vaan se riski, että tulee osteltua ihan liikaa kaikkia ihania kankaita. Niitä meinaan riittää ja pul-kankaita löytyy tosi ihanilla kuoseilla. :)

Vierailija
8/11 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen jälkeen niitä voi säilyttää etikkavettä sisältävässä ämpärissä korkeintaan kolme päivää ennen pesua. Meidän ämpärissä oli myös kansi.

Ei noin. Hankalaa ja haisevaa. Ilmava säilytys on se mitä nykyisin suositellaan.

Vierailija
9/11 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käytä kun jaksat. Sillä se varmaankin selviää. Harsoilla pääsee aika hyvin jonkinlaiseen alkuun, jos on kuorivaippa vielä. Ja eikös niitä vuokrapakettejakin ole olemassa, kokeilua varten.

Vierailija
10/11 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaliinat ja riisipaperi ovat hyviä kakkasieppareita, sellaisen kun laittaa vaipan pinnalle niin ei tarvitse edes huuhdella vaippaa kakan jälkeen vaan kakka jää paperiin/liinaan ja liina joko vessanpyttyyn kakan mukana tai huuhdotaan odottamaan pesua.

Hei, pakko kommentoida: riisipaperia ei missään nimessä saa heittää vessanpönttöön. Se aiheuttaa viemäritukoksia, sillä se ei hajoa, kuten vessapaperi.

Vierailija
11/11 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on useampi lapsi, mutta vasta nuorimmaisen kanssa olen kestovaippaillut. Lapsi on nyt yli 2-v joten vaippailu alkaa olemaan loppusuoralla :)

Olin ihan noviisi kun aloitin, mutta kauhan moni silloin suositteli pienelle sideharsoja. Niiden taittelu vähän hirvitti, mutta sideharsot+ hahtuvahousut (tai villahousut tai PUL-kuori) osottautuivat tosi käteviksi. Kun sen taittelun siis opetteli- netistä (http://www.babyidea.fi/kestovaipoista/taittelu.html ) löytyi hyvät ohjeet siihen.

Vaipa huuhdellaan käytön jälkeen ja säilytetään ilmavasti- meillä se oli ja on edellen pyykkikopan reuna jossa nuo roikkuu n. pari pv ennen pesua.

Pesu hajusteettomalla nestemäisellä pesuaineella 60-asteessa, tai pesupähkinöillä. Kakkatahroihin toimii parheiten sappisaippua.

Sideharsojen lisäksi meillä oli alkuun käytössä Imse Vimsen sisävaipat, niitä on joskus ollut äitiyspakkauksessa, ja tykkäsin niistä todella paljon! SItten kun lapsi kasvoi tuli kuvaan erilaiset taskuvaipat. Niiden etu on se, että sisuksen saa erikseen kuivumaan. Toimii vähän kuten AIO:kin, mutta kuivumisaika on tuon vuoksi paljon lyhempi! Kokeilemalla löytyy se mikä parhaiten toimii, minä esim hankein läjän (onneksi käytettyja) Fuzzin taskuvaippoja, mutta ne ivät ole meillä sopineet lapselle koskaan, vaan vuotavat- aina!

Yksi hyvä vinkki muuten on hakea alkuinfoa ja mahdollisesti vuokrattava aloituspaketti paikalliselta kestovaippayhdistykseltä. Meillä oli sieltä vuokralla pari kuukautta kassillinen erilaisia vaipoja, joiden kanssa kokeiltiin mikä meillä parhaiten toimii. Nuo vaipat ei kuitenkaan ole ihan halpoja, niin ei tuon Fuzzi-hudin lisäksi onneksi tullut muita vikatikkejä. Lisäksi saatiin paljon hyödyllisiä vinkkejä kun hain tuon paketin.. Muutenkaan ei kannata karsastaa käytettyjä vaippoja, imujen teho kun vain paranee pesuissa ;)

Ja vielä yksi sideharsivinkki- ne käy ihan vaan taiteltuna myös taskuvaippojen imuna. Niin ne ovat meillä käytössä edelleen :) Kuivuvat nopeasti ja imee hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä