Yllättäen työttömäksi,lapset kotiin?
Jäin yllättäen työttömäksi,lapset ovat olleet päiväkodissa.Nyt mietin otanko heidän molemmat kotiin vai mitä teen..
Isompi aloittaa syksyllä eskarin ja pienenpi on syksyllä 3.
vaihtoehtona olisi jättää molemmat osa-aikahoitoon tai vaan tuo isompi..pelkään vaan että isompi tylsistyy jos on vain kotona ja jos taas pienenpi jää kotiin niin isompi suuttuu kun se ei saa jäädä=)Ovat olleet 6kk hoidossa ja sitä ennen oltiin vaan kotona ja tuo 5-vuotias oli tosi kyllästynyt kotiin=(Yritin kyllä keksiä vaikka mitä ohjelmaa,mutta tuntui ettei mikään riitä ja päivät oli yhtä tappelua.
Itse tietysti katselen töitä koko ajan,mutta työkkäristäkin sanottiin että ei kyllä mitään ole..täällä huono työllisyystilanne.
Kommentit (12)
esim neljänä päivänä viikossa 5 tuntia kerrallaan. Näin isompikin saisi ikäistään leikkiseuraa.
Ja positiivisesti ajatellen, niin jos töitä haet, niin jossain välissä täytyyhän sun käydä haastatteluissa ja kirjoittaa hakemuksia. Tämä ei varmasti onnistu, jos lapset ovat kotona.
Näin tein itse viime keväänä kun mut oli irtisanottu.
Mä pitäisin lapsilla hoitopaikan, esim. 10pv/kk. On sitten helpompi muutella noita päiviä kuin silloin jos saisit yhtäkkiä töitä ja pitäis aloittaa hoitopaikan hakeminen alusta. Muistat vaan ilmoittaa tilanteesta sosiaalitoimistoon niin saatte hoitomaksuihin alennusta kun tulot eivät ole enää samat.
vaihtoehtoja, miten voisit ottaa lapset kotiin menettämättä päiväkotipaikkoja ja niin, että ne saisi lyhyellä varotusajalla takaisin.
Minä meinasin jäädä työttömäksi ja päiväkodin johtaja silloin sanoi, että vaikka lapset olisivat pois, mutta niin että paikat säilyisi, niin silti menisi maksua jonkun verran, jos olisin ottanut kokonaan pois, paikat olis tietysti menetetty kokonaan.
Osa-päivähoito, tai niin, että on max.10pvä kk, nehän vois olla hyviä vaihtoehtoja? Kannattaa tosiaan kysyä pk:lta vaihtoehdoista.
Itse henkilökohtaisesti ottaisin lapset kotiin, onhan niitä kerhoja, muskareita yms. eikä se lapsi ihan oikeasti tarvitse joka päivälle jotain hienoa tekemistä, ihan normaali arkikin tekee hyvää.
Mitenkään arvostelematta ap:ta, niin sanonpa vaan, että koittakaa ihmiset muistaa, että päiväkodit eivät ole alunperin tehty lasten tarpeita ajatellen, vaan siksi, että vanhempien on mahdollisuus käydä töissä. Se ei siis tosiaan ole mikään välttämättömyys, että ilman sitä lasten elämästä puuttuisi jotain, tai he jäisivät jostain vaille.
että miten sitten lapset hoidetaan, jos pääsee työhaastatteluihin ja psykotesteihin?
Eli sanoisin kanssa, että kysele päiväkodista vaihtoehtoja, tuo 10 pv / kk kuullostaisi hyvältä musta. Ja ainahan lapsia voi pitää enemmän kotona.
että miten sitten lapset hoidetaan, jos pääsee työhaastatteluihin ja psykotesteihin?
Eli sanoisin kanssa, että kysele päiväkodista vaihtoehtoja, tuo 10 pv / kk kuullostaisi hyvältä musta. Ja ainahan lapsia voi pitää enemmän kotona.
Ap:n tekstistähän ei selvinnyt, onko hän yksinhuoltaja, onko miestä, onko esimerkiksi isovanhempia, naapureita, ystäviä tai sukulaisia, jotka voisivat sen tunnin verran lapsia hoitaa, JOS pääsee joskus työhaastatteluun.
Ja minä kerroin oman mielipiteeni ja jos luit tekstini, niin huomasit varmaan, että kirjoitin myös, että osapäivähoitoa kannattaa kysellä. Mutta meidän päiväkodissa ei ainakaan mikään onnistu ihan noin vaan..
10 päivää pitää ilmoittaa aikaisin eikä niitä voi muuttaa, joten en ole itse lopettanut kokopäivähoitoa, toki 4 v. on välillä kotona, esim. nyt.
Tosta 10pvä/kk, niin meillä on ainakin niin, että jos semmosen sopimuksen tekee, niin se sitoo puoleksi vuodeksi. Toisinsanoen, seuraavat puoli vuotta lapset ovat tuon verran hoidossa, eikä sitä voi muuttaa kokoaikaiseksi kesken kaiken.
Että ei sekään nyt työttömälle hyvä ole välttämättä, jos saakin töitä ennen sitä.
t. numero joku..
puistoja, avoimia yms on ihan kivasti täälläpäin, joten ismopi ei taatusti joutuisi olla ilman ikäistään seuraa...
Harvoin se haastattelupaikka edes on missään naapurissa..
Itselläni on mennyt pelkkiin haastatteluissa ja soveltuvuuskokeissa (jotka kestävät usein koko päivän) käymisiin puolen vuoden aikana yhteensä monta kokonaista työpäivää. Ja lapset ovat tällöin toki ollet päivähoidossa, niin kuin muutenkin ovat joitain päiviä viikossa, lyhyttä päivää.
Vähän on mielestäni outo asenne, että heti työttömäksi jäädessään ikään kuin päättää, että "ei mitään kumminkaan löydy kun työkkärissäkin niin sanoivat". Ei muuta kuin kovaa työtä kehiin, CV:tä ja hakemuksia hiomaan ja SUORAAN potentiaalisiin työnantajiin yhteys! Ja kaikki suhdeverkostot ym. käyttöön. Töitä ei työkkärin kautta saada tänä päivänä, kyllä se vaatii omaa kovaa työtä!
t. akateeminen työtön, pian taas töissä (määräaik. työsuhde pian alkamassa)
että miten sitten lapset hoidetaan, jos pääsee työhaastatteluihin ja psykotesteihin? Eli sanoisin kanssa, että kysele päiväkodista vaihtoehtoja, tuo 10 pv / kk kuullostaisi hyvältä musta. Ja ainahan lapsia voi pitää enemmän kotona.
Ap:n tekstistähän ei selvinnyt, onko hän yksinhuoltaja, onko miestä, onko esimerkiksi isovanhempia, naapureita, ystäviä tai sukulaisia, jotka voisivat sen tunnin verran lapsia hoitaa, JOS pääsee joskus työhaastatteluun. Ja minä kerroin oman mielipiteeni ja jos luit tekstini, niin huomasit varmaan, että kirjoitin myös, että osapäivähoitoa kannattaa kysellä. Mutta meidän päiväkodissa ei ainakaan mikään onnistu ihan noin vaan..
On mies talossa ja pari muutakin isompaa lasta.Kerhojakin on lähellä,mutta en viittisi vaihtaa isompaa kerhoon muutamaksi kuukaudeksi,koska tosiaan menee elokuussa eskariin ja nyt tämän 6kk aikana saanut uusia kavereita päiväkodista=)Pienenpi ei niin niistä kavereista välitä.Avoimiakin kerhoja on,mutta niissä on vaan näitä 0-3-vuotiaita joten tuolle isommalla on tylsää niissä.Nyt lapset onkin ollut tämän tammikuun vain pari päivää vko hoidossa,koska minulla piti jatkua työt ensi viikolla,mutta ei jatku.Laittakaa vaan lisää mielipiteitä=)ymmärrän kyllä tuonkin pointin että lapsille paras olla vaan täällä kotona=)Olinhan minä 5,5-vuotta täällä noitten kanssa ja hengissä selvittiin=)
Itse en työttömyyskausina ole uskaltanut kokonaan irtisanoa lasten hoitopaikkoja, koska olen tosissani hakenut töitä (mm. sairaslomasijaisuuksiin olen ilmoittautunut halukkaaksi nopeallakin varoajalla).
Tietysti jos nyt päätät jo, että töitä ei ole eikä tule, niin sitten asia on eri. Johonkin työllistämiskurssille tai -harjoitteluun sinut kuitenkin siinäkin tapauksessa vuoden sisään osoitetaan.