TUKILISTA LOPETTAJILLE VIIKKOON 49
Ajattelin aloittaa uuden pinon! Tämän pinon tarkoituksena on jakaa kokemuksia ja tuntemuksia, sekä tukea tupakointia lopettavaa tai sitä harkitsevaa raskautumista toivovaa tai odottavaa äitiä. TÄMÄ PINO EI OLE TARKOITETTU TUOMITSIJOILLE, SAARNAAJILLE YM. VAAN ON TARKOITETTU TUEKSI LOPETTAVILLE!
Vaikka olenkin pinon aloittaja, en halua käyttää tässä rekisteröityä nimimerkkiäni jonka kirjoituksista todellinen henkilöllisyyteni selviää muutamalla klikkauksella vaan tässä pinossa olen Johanna. Olen 6.lla raskausviikolla, kotona ennestään on alle 2-vuotias lapsi. Ensimmäisen odotusaikana poltin hieman, hänellä ei kaikesta huolimatta ole käytöshäiriöitä, allergioita tai muitakaan sairauksia vaan on täysin terve ja jopa ikäisiään paremmin kehittynyt lapsi. Nyt yritän kuitenkin olla kokonaan polttamatta, koska huoli masussa kasvavasta vauvasta on suuri, haluan tietysti terveen lapsen, mutta kyllä tekee tiukkaa!!!!
Olin 4-5 päivää polttamatta, sitten toissapäivänä ostin pikkuaskin ja se on nyt eilen poltettu loppuun, eli 5 savuketta meni päivässä. Tämän päivän olen ollut taas polttamatta ja yritän jatkaa siitä. Ennemmin käytin nikotiinikorvaushoitoa, nyt en ole ottanut sitäkään. Päätin että yritän olla 2 viikkoa kokonaan ilman nikotiinia, sitten pitäisi kuulemma helpottaa, saa nähdä nyt sitten.
Ongelmana minulla on se, että lähipiirini on täynnä tupakoivia ihmisiä. Aviopuolisoni ei tupakoi, mutta meidän molempien vanhemmat ja sisarukset kyllä, samoin lähes kaikki ystäväni. Lankeaminen minulla tapahtuukin yleensä silloin kun käyn kylässä tai meille tulee vieraita, silloin pyydän savuketta ja poltan ne iiiihanat henkoset.
Joskus aiemmin tupakoinnin lopetusta on helpottanut herkuttelu ruualla, mutta nyt elopainoa on niin paljon ja olen jo raskaana joten olen yrittänyt etten korvaa tupakointia syöpöttelyllä.
Neuvoja ja apuja kaivataan, miten helpottaa olotilaa? Hermot ovat tiukalla jo raskaudestakin, puhumattakaan tästä tupakan himosta, esikoisella on kurjat oltavat ku äiti on huonolla tuulella eikä jaksa yhtään uhmailua...
Tähän aikaan päivästä saan esikoisen nukkumaan ja sitten otan hieman aikaa itselleni ennen kuin alan kotitöihin, rutiineihin kuuluu tietysti ensimmäiseksi vetäistä portailla sauhut, ja juuri tämä aika päivästä on minulle kaikkein vaikein.
Toivon ahkeraa pinoilua, tukea ja neuvoja! Ja kaikille lopettaville tahdonvoimaa!
Johanna