3,5 lapsen tarhaongelmat...
Lapsi siis ainut lapsi. Meni hoitoon vähän vajaa 3-vuotiaana. Nyt ollut viime maaliskuusta siis. Alun sopeutumisongelmien jälkeen kesä ja syksy menivät todella hienosti. Lapsi sen 10 päivää kuussa hoidossa. Nyt on tullut vaihe, että lapsi itkee hoitoon vietäessä, saattaa kysellä äitiä pitkin päivää yms. Tilanne on vielä muuttunut sellaiseksi, ettei lapsen olisi enää pakko olla ollenkaan tarhassa. Itse teen iltapainotteista työtä, joten lapsella mahdollisuus olla isän kanssa. Mutta olisiko tämä vain hallaa lapselle?? PIenellä paikkakunnalla ei oikein ole kerhoja yms, eikä tässä lähipiirissä samanikäisiä. PItäisittekö hoidossa vai ottaisitteko vähäksi aikaa kokonaan pois???
Kommentit (4)
On usein se ongelma, että lapsi ei pääse mukaan ryhmään. Kun lapselle on tullut ikää niin hän huomaa itsekin sen.
Eikö tosiaan löydy muita kotona olevia 3-4-vuotiaita? Jos mahdollisuus pitää kotona, niin mä hankkeisiin ystäviä lapselle ja heidän kanssaan leikkiä. Sitten 5 v uus yritys esim.
hoitopaikka on aivan ihana, pieni ryhmä, johon lapsi pääsi sisään aika pian aloitettuaan. Ja nytkin itse päivät pääsääntöisesti menevät hyvin, ainoastaan hoitoon viedessä ja sitten esim. päiväuniaikaan tai ennen hakuaikaa saattaa itkeskellä. Selkeästi joku vaihe, joka vasta ilmaantunut. Tässä lähellä ei ole muita kotihoidossa olevia, muutimme vuosi sitten toiselle paikkakunnalla, vanhat kaverit jäivät sinne. Heidän kanssaan tapaamme pari kertaa kuussa. Mielestäni se on pian 4v täyttävälle liian vähän. En yhtään tiedä, mitä minun pitäisi tehdä
Kuten sanoit, kyseessä on vain joku vaihe. Kyllä se siitä ohi taas menee. Älä ihmeessä ota lasta pois hyvästä hoitopaikasta, jos muita kavereita ei ole lähellä! Ei lapsella mitään hätää ole. Pysy itse rauhallisena ja vakuuttavana ja puhu hoidossa olosta myönteisesti ja innostavasti, niin lapsikin todennäköisesti pääsee yli itkeskelyvaiheesta pian.
Jos olet itse tyytyväinen hoitopaikkaan ja näet, ettei lapsi ainakaan kärsi minkään hoitopaikkaan liittyvien asioiden takia, pidä hänet vaan siellä. Vaikeita vaiheita voi olla, mutta kun lapsi on jo tuon ikäinen ja kuitenkin sopeutunut hoitoon alkujaan hienosti, ei kannata ottaa tätä asiaa hänen elämästään pois.
Puhu hoitopaikan henkilökunnan kanssa huolestasi. Jos hoitopaikka on hyvä, ei yli kolmivuotiaan siellä saamaa sosiaalistamista tosiaan kannata heittää hukkaan.