Apua, irti revitty luomi! ov
Huomasimme äsken yläkoululaisen käsivarressa arven, joka on tullut pojan raavittua koholle noussutta luomea parin viikon ajan (luomi oli noussut ylös ja kutissut ja on nyt kai irronnut). Mitä ihmettä teen?
Varasin maanantaille ajan ihotautilääkärille, mutta paniikki on melkoinen ... luomea ei missään nimessä olisi saanut raapia, vaan mennä lääkäriin heti, kun se alkoi vaivata. Arpi on lnyt ähes sentin halkaisijaltaan eli ihan pienestä luomesta ei ole ollut kyse.
Apua!
Kommentit (11)
Siis mitä se haittaa? Minä repäisin vahingossa luomen pois, siitä on aikaa noin 5 vuotta, eikä siinä kohdassa ole enää mitään, ei edes jälkeä. Miksi olet niin suunniltasi?
ja poika on raapinut luomea pidemmän aikaa - ei vain tänä viikonloppuna. En vaan voi paniikilleni mitään.
ap
Ei luomen repeäminen ole sen vaarallisempaa kuin tavalliseen ihoon tullut haava tai repeämä. Ei ne solut hallitsemattomasti jakaantuviksi syöpäsoluiksi siitä millään muutu tuon takia.
Itse olen poistanutkin itseltäni ihan veitsellä luomia, ja jos sun poika on sen raapimalla nyt poistanut niin ei mitään hätää. Ei tarvi mennä mihinkään lääkäriin tai mitään. Luomi joko kasvaa takaisin tai sitten ei kasva. Kummassakaan tapauksessa ei ole mitään hätää.
laakariin jo aikasemmin kun se luomi on kutissut jo pidemman aikaa. ei se nyt siita repeamisesta miksikaan muutu, kaytte maanantaina naytilla.
Minä ymmärsin että AP herrmoilee jo sitäkin, että luomi ylipäätään kutisi?
luomen alettua kutisemaan ja noustua koholle - pelkäsi niin paljon, että salasi asian ja yritti raapimalla piilottaa koko luomen. Poika on kiinnostunut lääketieteestä - aikoo lääkäriksi, siksi tietoa on paljon.
Huomasin veriruven tänään ja aloin tiukkaamaan, mistä se on tullut. Maanantaina siis menemme ihotautilääkärille. Tiedän, että todennäköisyys sille, että kyseessä olisi pahanlaatuinen ihomuutos, on tosi pieni, mutta silti pelottaa.
Tosi hyvä, jos panikoin turhaan! Mutta miksi luomi kutisi ja nousi koholle ja pahensiko luomen repiminen asiaa? Nyt jälki on karmean näköinen - olisin varmaan säikähtänyt itse koholle noussutta luomea paljon vähemmän.
ap
luomen repiminen tai irtoaminen ei sinällään aiheuta syöpää viimeisimpien tutkimusten mukaan, näin on mulle sanonut ihotautilääkäri.
ap, rauhoitu nyt hyvä nainen, tartutat pelon poikaasi, eikä se auta mitään.
luulen, että luomi on ollut kohollaan ja poika on hiplannut sitä, jolloin alue on kutissut ja poika on raapinut luomea sen vuoksi.
asia selviää maanantaina lääkärissä. siihen saakka rauhoitu! tuolla menolla ei tule kuin sairauspelkoinen poika.
nuo luomitutkimiset on muutenkin takuulla oppinut ap:lta, joka on itse sairausfoobikko ja hysteerinen.
mutta ei meillä ikinä ennen ei ole luomesta hysteroitu enkä ole puhunut pojalleni sanaakaan ihosyövästä. Toisaalta ammattini puolesta tiedän pakostakin ko. asioista aika paljon (akateeminen koulutus terveydenhuollon alalla).
Mutta olen todella helpottunut, jos (ja kun) paniikki on turhaa!
ap
aakateeminen koulutus terveydenhuollon alalta ja olet tuollainen panikoija?
toivottavsati et hoida sairaita tai tartutat heihin paniikin myös.
olen itse sairauspelkoisen äidin kasvattama ja tunnistan noi paniikkioireet.
mutta mitään et voi ennen maanantaita tehdä kuin olla rauhallinen poikasi takia.
luomi on raavittu irti ja siinä on nyt iso verirahka? Auttakaa, ap on paniikissa!
ap