Lääkäri! Minkä verran syöt itse D-vitamiinia
ja suosittelisitko noita suuria annoksia, mitä monet käyttävät (50-100ug/vrk). Otan 7,5ug/vrk ympäri vuoden, mutta mietin, kannattaisiko alkaa syödä isompaa annosta vai voiko siitä olla peräti jotain haittaa.
Kommentit (6)
Olen tosi huono ottamaan lisäravinteita, etenkin kalkki pitäisi muistaa joka päivä, mutta enpä vaan ole siitä saanut rutiinia. Sama d-vitamiinin kanssa. Yleensä kun muistan, nappaan muutaman 20ug d-vitamiinin, ehkä kerran viikossa. Jos muistaisin niin ottaisin joka päivä tuon 20ug.
En ole vakuuttunut noiden mega-annosten hyödyistä tai haitattomuudesta, toisaalta viralliset suositukset näen liian konservatiivisina. Olen myös raskaana, joten pitää vähän varoa lähtemästä kaikkeen hömpötykseen mukaan... Siinä on nimittäin tutkimuksissakin havaittu eroa immunologisiin vasteisiin saako D:n iholta vai suolistosta, eli varma ei voi isojen korvausannosten turvallisuudesta siihen vedoten että päiväntasaajalla ihosta saa jo sellaisia annoksia.
Olen paljon auringossa ja täytän kesällä varastot, mutat popsin kyllä talvisin (ain akun muistan...) isoja määriä. Välillä on taas viikkojen taukoja :/
Olen paljon auringossa ja täytän kesällä varastot, mutat popsin kyllä talvisin (ain akun muistan...) isoja määriä. Välillä on taas viikkojen taukoja :/
alle 60-vuotiaille jotka eivät ole raskaana tai imetä. En osaa tuohon isompien annosten käyttämiseen kommentoida, kun ei liity erikoisalaani.