Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimia kun kerhon vetäjä ei saa lapsi kuriin?

Vierailija
26.01.2013 |

Meillä on 4 vuotias poika joka villiintyy jos vain toisetkin pojat alkavat jotain hölmöä tekemään. Lähtee siis helposti mukaan jos ympärillä on menoa. Muuten on rauhallinen ja usein turhan arkakin vieraissa paikoissa. Tietyssä mielentilassa lapsemme ei usko yhtään mitään jos ei komenna kunnolla, jämäkästi ja totisella naamalla. Pojalle pitää selittää tiukkaan sävyyn että mitä saa tehdä ja mitä ei. Ei reagoi mitenkään jos piipitetään taikka sanotaan "kivalla" tavalla joku asia.

Kerhossa on mukava ja iloisen oloinen nuorehko vetäjä mutta tämä järjestyksen pitäminen on ilmeisesti ongelmana. On liian kiltin tuntuinen jos joku nyt ymmärtää mitä tarkoitan. En nyt tiedä miten pitäisi toimia? Kun lapsi on kyllä kunnolla muissa kerhoissa ja paikoissa. Vain tämän naisen pitämässä kerhossa ei osaa olla kunnolla vaan villiintyy ihan totaalisesti! Olen puhunut lapsen kanssa, olen sanonut vetäjälle että komentaa ihan kunnolla ja tiukasti, annan siihen kyllä "luvan". Mutta sitten kun haen lapsen niin taas saan kuulla että riehumista on ollut...

Pitäisikö minun jäädä ryhmään valvomaan ja ojentamaan lastani ja siinä sivussa niitä muutamaa vilkasta poikaa vai pitääkö lopettaa koko kerhossa käyminen? Lapselle se olisi kyllä ikävä juttu. Vai pitäisikö lapsi poistaa kesken kerhon ja minun hakea hänet pois jos ei usko puhetta?

Kommentteja ja sellaisia joista olisi ehkä jotain apuakin? Kiitos :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäänyt pari kertaa mukaan jumppaan, ja jos lapsi ei ole totellut ohjaajaa, niin otan lapsen pois salista, vaatteet niskaan ja kotiin. Lapselle on aika iso juttu lähteä kesken kaikkein kivoimman leikin sieltä, ja tuo pari kertaa riitti, totteli koko syksyn. Viimeksi oli keksinyt jonkun tönimisleikin, joten seuraavalla menen taas hetkeksi istumaan ja katsomaan miten sujuu. Meillä nelivuotias on niin pieni vielä, ettei siitä ole yhtään mitään hyötyä, jos ennen kerhoa tai kerhon jälkeen vannotetaan että ohjaajaa pitää totella. Se vaan unohtuu kun lapsi villiintyy.

Minä en siis jää sinne kyttäämään ohjaajaa, vaan kertomaan lapselle miten pitää käyttäytyä. Kasvatusvastuu on minulla, ja lapsen on hyvä tajuta, että minä ja ohjaaja ollaan samaa tiimiä, eikä hän vaan voi riehua ja pomottaa tilanteissa, joissa ohjaaja on kiltti ja kiva eikä uskalla kunnolla komentaa. En halua että omalle lapselleni tulee mitään "mainetta" - vaikka sitten itselläni olisikin takakireän äidin maine. ;)

Vierailija
2/13 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei saa lasta kuriin? Sitähän sä täällä haet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia kuin sun poikas. Monet lapset ovat sellaisia, että kun selkänsä kääntää, niin alkaa riehuminen. Sitten ohjaaja ei kerkiä tekemään oikeastaan yhtään mitään muuta kuin vahtimaan tiettyjä lapsia ja komentamaan heitä. Se kaikki aika on pois muilta lapsilta ja usko pois, se voi olla välillä tosi paljonkin siitä kerhoajasta.

Vierailija
4/13 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otan oman lapseni pois sieltä kesken tunnin niin miten sitten selitän sen lapselle kun ne kaksi muuta riehuvaa poikaa saa jäädä sinne? Nämä pojat aloittavat menon ja minun poikani sitten lähtee siihen mukaan eikä tajua lopettaa kielloista huolimatta. Jotenkin hankala juttu kun näiden toisten poikien vanhemmat eivät pidä riehumista sellaisena asiana että siihen pitäisi mitenkään kovasti reagoida... Mutta niinhän mun täytyy nyt toimia että jään käytävälle odottamaan että miten menee. Jos riehuminen alkaa niin vetäjä saa laittaa pojan ulos ja kotimatkalle.

Vierailija
5/13 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et voi sille mitään, jos muiden vanhemmat eivät reagoi.

Jos otan oman lapseni pois sieltä kesken tunnin niin miten sitten selitän sen lapselle kun ne kaksi muuta riehuvaa poikaa saa jäädä sinne?

Vierailija
6/13 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otan oman lapseni pois sieltä kesken tunnin niin miten sitten selitän sen lapselle kun ne kaksi muuta riehuvaa poikaa saa jäädä sinne?

Vierailija
7/13 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäänyt pari kertaa mukaan jumppaan, ja jos lapsi ei ole totellut ohjaajaa, niin otan lapsen pois salista, vaatteet niskaan ja kotiin. Lapselle on aika iso juttu lähteä kesken kaikkein kivoimman leikin sieltä, ja tuo pari kertaa riitti, totteli koko syksyn. Viimeksi oli keksinyt jonkun tönimisleikin, joten seuraavalla menen taas hetkeksi istumaan ja katsomaan miten sujuu. Meillä nelivuotias on niin pieni vielä, ettei siitä ole yhtään mitään hyötyä, jos ennen kerhoa tai kerhon jälkeen vannotetaan että ohjaajaa pitää totella. Se vaan unohtuu kun lapsi villiintyy.

Minä en siis jää sinne kyttäämään ohjaajaa, vaan kertomaan lapselle miten pitää käyttäytyä. Kasvatusvastuu on minulla, ja lapsen on hyvä tajuta, että minä ja ohjaaja ollaan samaa tiimiä, eikä hän vaan voi riehua ja pomottaa tilanteissa, joissa ohjaaja on kiltti ja kiva eikä uskalla kunnolla komentaa. En halua että omalle lapselleni tulee mitään "mainetta" - vaikka sitten itselläni olisikin takakireän äidin maine. ;)

todella hyvää kasvatusta ja järkevää toimintaa tällä äidillä, hyvä!

on aika mahdottomia tilateita kun lapset riehuu ja muutaman riehujan takia koko ryhmä kärsii ja tekeminen ei edisty. en keksi miten ohjaaja voi lapsen saada tottelemaan, jos kotona ei ole opetettu, että täytyy toimia ohjeiden mukaan.

t. ohjaaja myöskin

Vierailija
8/13 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja teillä toimitaan näin. Eihän se elämä aina ole reilua, seme varmaan kaikki ollaan jouduttu myöntämään.

Vierailija
9/13 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"en keksi miten ohjaaja voi lapsen saada tottelemaan, jos kotona ei ole opetettu, että täytyy toimia ohjeiden mukaan".

Ei tähän alotukseen taida sopia?

Vierailija
10/13 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan eräälle toiselle. Ei ollenkaan tyhmä kommentti ja minusta ohjaaja on oikeassa. Hienoa, että joku vielä jaksaa ja viitsi vetää kerhoja kun näitä sählääviä ja riehuvia nico-yamppoja curling-maamoineen tuntuu olevan vähän joka ryhmässä nykyään.

Vierailija
11/13 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omanikin oli. En sitten tiedä mitä pitäisi tehdä. Me aloitettiin harrastukset alk. 7v. ja poika rauhottui 8v.

Vierailija
12/13 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset saivat esitellä taitojaan. Paikalla oli yksi oikea moottori eli pahantekijä ja riehuja, joka villitsi kaksi muuta mukaansa. Voihan olla, että jompikumpi näistä mukanariippujista oli aloittanut touhun, mutta kyllä se oli noloa katseltavaa. Vanhemmat eivät tehneet yhtään mitään, vaikka ohjaaja komensi, suuttui ja sanoi vähän "rumasti", otti lapselta "tikun" pois, kun huitoi ja hakkasi sitä muiden selkään. Tämän lisäksi lapsi huusi ja hihkui, hakkasi käsin ja kaikella oheissällällä lattiaa ja muita lapsia ja mm. syöksyi tyttöjen jalkoihin kaataen heitä maahan.

Katselin hämmästyneenä vanhempia, kun tuli kotiinlähdön aika ja lapsi ei saanut ainuttakaan palautetta käytöksestään, sen sijaan äiti höpötti toisen perässähiihtäjän äidille, miten oli vähän levoton, kun päiväunet jääneet väliin. Juu, vähänpä tosiaan.

Oma lapseni ei kuulunut ryhmään vaan oli siellä "avustajana" ja näyttämässä, minkälaisia juttuja tehdään jatkossa, mutta pari kertaa oli hilkulla, etten olisi sieltä takarivistä mennyt ottamaan pikkukaveria niskasta kiinni. Tuollainen käytös julkisesti - siis ihan kiusaaminen ja sikailu, on niin törkeää käytöstä, ja vanhemmat päälle ihan kuutamolla. Osaa se omakin lapseni olla levoton, en yritä tässä nyt hurskastella, mutta ei hän sentään sikaile eikä me vanhemmat vaan vierestä seurata, kun kaadetaan muita lapsia lattialle ja pahoinpidellään harrastusvälineistöä.

Puuttukaa. Viekää lapsi pois.

Vierailija
13/13 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päiväkodissa töissä ja pari kertaa on työkaveriksi sattunut tapaus jolla ei ole mitään kasvattavaa otetta tai auktoriteettia lapsiin. Todella rasittava työkaverina ja voin kuvitella että vanhemmistakin jos olisivat asian tienneet.

Myös kerhon vetäjä voi olla ihan väärällä alalla. Ota rohkeasti asia esille ja kerro että kerho ei toimi, vie tarvittaessa asia esimiehelle, mutta ystävälliseen sävyyn, ei aina vika ole lapsessa.