Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

alpratzolaamista

07.12.2005 |

Heips!

Onko kukaan joutunut satunnaisesti käyttämään alpratzolaamia(alprox) raskauden aikana ja onko sillä ollut mitään vaikutusta. Tarkoitan ihan muutamaa kertaa koko raskauden aikana. Toivoisin asiallisia vastauksia, sillä viimeksi kun asian tiimoilta kyselin, olin jonkun mielestä addikti ja minun pitäisi ajatella perhettäni jne. Tiedän itse täysin hyvin, että riippuvainen en ole. Viikkoja on kasassa 35 enkä ole joutunut kertaakaan ottamaan. Nyt vaan väsyttää kamalasti , olen valvoillut esikoisen angiinan takia monta yötä ja minulla alkaa helposti unettomuuskierre, jos en saa muutamaan yöhön nukuttua. Olen muutenkin itkeskellyt ja ollut aivan yliherkkä viime viikot, ehkä ahdistunutkin, eikä väsymys siinä todellakaan auta. Siksi haluaisin nyt yhden yön nukkua hyvin niin kaikki näyttäisi taas paljon valoisammalta. Onko siis kokemuksia? Voinko hyvällä omalla tunnolla ottaa illalla pillerin?

Tiedän, että lääkäriltä pitää kysyä ja kesällä alustavasti kyselin, jos sattuisi tarvetta ilmenemään. Lääkäri luki ohjeet kirjasta(yleislääkäri). Sanoi, että loppuraskaudessa ainoa haitta on vauvan riippuvuus lääkkeestä, mutta silloin pitää käyttää säännöllisesti. Mutta koska lääkäri ei ollut psykiatri, en uskalla ihan heti luottaa. Siksi kyselen.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli en tota lääkettä tunne. Viime viikolla oli vaan neuvolalääkärin kanssa juttua, että JOS joskus tulee sellainen tilanne, että opamox ei auta niin varmaan on muita vaihtoehtoja, joita ei katsota Farmafennicasta vaan katotaan sairaalan listasta tai kysytään sieltä, jos listassa ei mainita.

Lääkäreissä todella eroja ja onneksi sattui sellainen lääkäri, joka ymmärsi yskän ja asian vakavuuden ja kertoi siis, että raskausaikana lääkkeiden käyttö ei ole sellaista, kun yleensä halutaan normaalisti antaa ymmärtää.

Onko sulla ollut jotain muuta aikaisemmin raskauden aikana, vaiko onko unet pysyneet kurissa.

Voisit soittaa neuvolalääkärille (saa varmasti soittoajan) tai sitten tarvittaessa itse sinne sairaalaan. Toivottavasti he jos jotkin ymmärtävät tilanteen, eivätkä lähde mitään tilanteeseen sopimattomia moraalisoimaan. Mulle kans sanoivat tosta riippuvuusjutusta, että riippuvuutta ei voi tulla, jos ottaa epäsäännöllisesti ja vielä kerran vuorokaudessa. Opamoxia ainakin tarvitsisi napsia aamuin, päivin ja illoin jotta pitoisuus olisi elimistössä koko ajan tasainen. Eihän tätä kuitenkaan yleisesti julisteta, koska joukossa on myös heitä, jotka eivät välttämättä tajua asian laitaa, vetelevät muutenkin kaikkea mahdollista vaarallista. Sitten juteltiin siitä, että tällä tavalla " kieltämällä" kaikki lääkkeet raskauden aikana saadaan odottavat ottamaan yhteyttä lääkäriin, jolloin lääkäri voi valvoa annostusta eli vältetään sitä, että potilaat vetelisivät kaverin lääkeitä väärällä annostuksella, josta siis voi olla koska vaan haittaa. Soita ihmeessä lääkärille tai sairaalaan (ei apteekkiin, koska he toistavat tuoteselosteen), niin saat ainakin mielenrauhan sen osalta. Tiedän, että välillä voi tuntua tosi rankalta, kun muutenkin raskaushormonit laittavat mielen ylös alas miten sattuu. Kyllä sitä itsekin miettii, että miten on mahdollista, että on näin herkässä tämä unisäätö ja tuntuu, että kaikki muut nukkuvat paremmin. No, tasan ei käy onnen lahjat... Ja on meitä muitakin herkkäunisia!

Vierailija
2/3 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ja mihin toi alpratzolaami vaikuttaa?

Ja sitten piti vielä kertoa, että unilääkäri sanoi alkuraskaudessa (jolloin vaihtoi Stilnoctin Opamoxiin tarvittaessa), että puolenvälin jälkeen saisi taas silloin tällöin ottaa Stilnoctia. Olen nyt puolessavälissä, enkä oikeen tiedä, uskaltaisinko sitä ottaa. Soitin uteliaisuuttani myös apteekkiin ja sieltä lukivat, että sikiölle voi Stilnoctista tulla hypotermia. Sen laita siis vielä epäselvä, vaikka lääkäri sallikin.

Toinen juttu on myös noi annostukset eli riippuu paljon siitä. Apteekkari ei sanonut, että mistä annostuksesta se hypotermia tulisi eli voi olla, että kyseessä on isompi annos kuin mitä itse ottaisi. Lääkkeen ollessä epäsäännöllinen, on annostuskin vähän pienempi kuin säännöllisesti ottavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta Touhis! Alpratzolaam on rauhoittava lääke, joka rentouttaa myös lihaksia. Itse olen siis käyttänyt sitä nukkumiseen. Auttaa unen saamiseen ja antaa myös rauhaisan unen.

En ole joutunut raskauden aikana käyttämään nukkumiseen muuta. Univaikeudet on ollut paljon lievempiä kuin yleensä, olen ollut niin kauhean uninen. Nyt vaan tuntuu, että vois tarvita.