Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutsutko lapsesi synttäreille lapsia, jotka eivät ole kutsuneet lastasi omiin juhliinsa?

Vierailija
25.01.2013 |

Siinähän kysymys tulikin.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidettiin vielä ekalla kutsua niitä ketkä olivat kutsuneet mutta nyt 10 v ja tosiaan itse valitsee. On myös halunnut jättää itse parit synttärit väliin.

Vierailija
22/26 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytön luokalla on 16 tyttöä ja tyttärelläni on hyviä kavereita myös harrastusten kautta ja vielä perhetuttavienkin lapsissa.

Tänä vuonna suunniteltiin ulkoistaa synttärit, mutta ko. paikkaan otetaan vain alle 15 lapsen ryhmiä.

Että 20 tulee ystävällisesti meille ratkaisemaan tätä ongelmaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liisa pitää synttäri eikä kutsu tiinaa niin jotenkin ajattelen ettei liisä tykkää tiinasta niin miksi tiina hänet synttäreilleen kutsuisi. ei väkisin voi ystävystyä. ja muutenkin minusta vastavuoroisuus kuuluu kyläilyihin niin aikuisten kun lastenkin. näin yleensä toimitaan ainakin minun tuntemissani perheissä.

Vierailija
24/26 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsi ei tullut, ilmotti kyllä. Meidän synttäreillä kuulin, että hänellä oli synttärit seuraavana päivänä eikä lastani oltu kutsuttu. Olisi hän voinut kuitenkin meidän juhliin osallistua :)

Vierailija
25/26 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää niitä vanhempia, jotka rajoittavat alaluokilla synttärikutsun saajia. Ei mikään loukkaa lasta niin pahasti, kun synttärisankari jakaa innoissaan kutsuja luokassa ja joku jää ilman kutsua. Tämä on valitettavasti aika yleinen ilmiö nykyään. Olen aina kutsunut molempien poikieni synttäreille koko luokan pojat, myös ne erityislapset, joita kukaan muu ei ole kutsunut.Poikieni luokilla on vain alle 10 poikaa, joten varmasti mahtuvat jokaisen kotiin ja kaikki asuvat isoissa omakotitaloissa. Jos vanhemmat menevät mukaan siihen, että lapsi itse valikoi kutsuttavat, niin kylläpä ei tarvitse sitten ihmetellä tulevaisuudessa luokan huonoa yhteishenkeä. Sieltä ne pursuavat katkeruudet ja kaunat, jotka sitten johtavat syrjäytymisiin ym. surullisiin kohtaloihin, joita olemme saaneet viime aikoina kokea. Jokaisella lapsella on tarve olla huomattu, arvostettu ja kuulua joukkoon. Itseluottamuksen pohja luodaan lapsena. Lapseni ovat ihmetelleet, miksi joku ei kutsu kaikkia, vaan aina jätetään 1 tai 2 kutsumatta! Luokalla ei ole kiusaamista yms., vaan kaikki ovat hyviä kavereita koulussa. Synttärisankari on myös selitellyt, ettei ole varaa kutsua kaikkia, jos synttärit ovat olleet HOP-LOPISSA tai vastaavassa. Kovin ontuvaa, jos vain 1 on jätetty kutsumatta. Mieluummin vaikka pihajuhlat kaikille. Nykyään myös isovanhemmat mielellään kustantavat lasten synttärijuhlia, koska lapsilla on leluja yllinkyllin. Huomatkaa nyt, hyvät vanhemmat, että tämä sama lapsijoukko käy koulua yhdessä ehkä 9 vuotta. He ovat ehkä samoissa harrastusryhmissä koulun ulkopuolella. Siellä tarvitaan vanhempia tukijoukkoina, samoin koulun vanhempainyhdistyksissä. On tärkeätä tuntea oman lapsen luokkatoverit kuin myös vanhemmat. Näin voimme turvallisin mielin seurata lapsen kasvua tulevaisuudessa, kun voimme keskustella tuttujen vanhempien kanssa sekä koulussa esiin tulevista ongelmista että myöhemmin murrosiän haasteista. On helppo tutustua vanhempiin, kun he tuovat ja hakevat lasta synttärijuhlien merkeissä. En tajua tätä omahyväisyyttä ja pistää niin vihaksi, kun kaikki vanhemmat eivät tätä ymmärrä, vaan toimitaan hetken mielijohteesta ja ajatellaan vaan tätä hetkeä. Ja kyse on vielä koulutetuista ja hyvin toimeentulevista perheistä maaseudulla. Voi minkä karhunpalveluksen teettekään lapsillenne. Tämä malli, jonka kotona opetatte lapsillenne, jatkuu työelämään tulevaisuudessa. Jo päiväkodissa muodostuu kuppikuntia ja lällätys on yleistä. Opettaja yrittää koulussa saada aikaan hyvän luokkahengen, mutta tämä synttärimeininki on kyllä paras tapa tuhota se. Viimeistään silloin lapsi tajuaa, että jotkut luokassa käyttävät valtaa tälläkin tavalla. Nyt tietysti kaikki sanovat, että lapsella on oikeus valita kaverinsa ja se on ihan ok. Mutta silloin pitää kutsua vaan 2-3 kaveria, niin loput ymmärtävät asian. Mutta jos tosiaan jätetään aina ne 1 tai 2 kutsumatta, niin se on tarkoituksellista syrjintää, jos luokalla on vain 8-10 poikaa. Suren kaikkien kutsumattomien puolesta ja voin vakuuttaa kaikkien synttäreiden meillä sujuneen loistavasti kotona sisällä ja ulkona, seikkailumestoissa tai muualla. Molempien poikien luokkatoverit ovat kivoja ja tulevat hyvin toimeen keskenään, siis KAIKKI luokan pojat. Pikkuisen ohjelmaa ja kakkua ym. Se on siinä, mitään ei ole hajonnut! Jättäkää mieluummin synttärit pitämättä, jos ette jaksa kahta tuntia kerran vuodessa seurata lasten riemua ja touhua. Itse olen aina nauttinut järjestellä synttärikutsuja erilaisine teemoineen ja olen ohjannut leikkejä, niin mitään hulinoita ei ole syntynyt. Päiväkoti-ikäiset ovat vähän eri juttu, kun ryhmässä on eri-ikäisiä lapsia. Silloin on paikallaan kutsua ne, joiden kanssa lapsi leikkii ja parhaiten tuntee. Mutta ekaluokka onkin sitten toinen juttu!

että lapsi kutsuu vain omaa sukupuoltaan olevia vieraita.

Ekaluokkalainen tyttäreni leikkii enemmän poikien kuin tyttöjen kanssa. Luokassa on 19 lasta, joista 8 poikia.

Mikä on oikein?

a) kutsun koko luokan

b)kutsun vain tytöt

c)kutsun vain pojat

d) 50/50

Esimerkkivastaukset:

a)Koko luokka ei tule kyseeseen, koti on vaarallinen jo pienemmällekin kirkuvalle joukolle. Menemme keilaamaan ja siellä 12h raja.

b)Miksi kutsuisin 11 tyttöä, joista alle puolen kanssa leikkii.

c)Pojista kolme eivät halua olla tyttöjen kanssa.

d)Kutsumme siis viisi poikaa ja viisi tyttöä.

Juuri tänään tyttäreni sanoi että luokan tytöllä on huomenna keilasynttärit ja sivulauseessa, että häntä ei kutsuttu, koska x:n mielestä(tyttäreni pulpettikaveri) tyttäreni on ärsyttävä. Tämän tyttäreni sanoi ilman mitään pahaa mieltä tai harmitusta.

Sanoin vain, että on perinyt äitinsä huuumorintajun, jota kaikki eivät ymmärrä. Naureskelimme asialle.

Pikkasen luulen, että nämä mielen pahoittamiset johtuvat enemmän vanhemmista, jotka tekevat numeron siitä, ettei heidän lastaan ole kutsuttu ja näin oikein hierovat asiaa lapsen naamaan..

Vierailija
26/26 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä tytöt että pojat nyt tokaluokkalaisen synttäreille. Tällä mallilla jatketaan niin kauan kuin lapsi itse haluaa, isompana ehkä on kivempaa juhlia pienemmällä porukalla. En pidä kirjaa, kenen synttäreille lapsi on kutsuttu tai jätetty kutsumatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi