Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rytmihäiriöistä, oletko ollut tutkimuksissa?

Vierailija
24.01.2013 |

Millaisia oireita teillä on ollut? Miten tutkittiin? Todettiinko harmittomiksi vai vaarallisiksi?

Mietityttää kun itsellä viime aikoina ollut jonkinlaisia rytmihäiriöitä..tai sellaisilta tuntuvat. Yhtäkkiä, yleensä illalla levossa mutta muutaman kerran kyllä esim. töissä ollessakin, alkaa tykyttää ja sydän lyö epätasaisesti, tuntuu että sydän lyö "kurkussa" ja joskus tulee jopa heikko olo näiden yhteydessä :(

Kestää puolesta tunnista jopa muutamaan tuntiin tämä olotila..

Oireet ovat minusta lisääntyneet nyt viimeisen puolen vuoden aikana..usein tulevat esim. stressaavan työpäivän jälkeen, mutta nykyään myös esim. vapaapäivänä kävelylenkinkin jälkeen!?

Huolestuttaa. Lääkäriaika on ensi viikolla ja haluan että nyt tutkitaan kunnolla..

Voiko kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa tällaista? Lähisukulaisilla on vajaatoimintaa todettu.. Olen myös ollut tosi väsynyt, tuntuu että juuri ja juuri jaksan työpäivät + lasten hoidot sen jälkeen, ei ole normaali olo :(

Ja 40-kymppinen olen..tästäkö se alamäki alkaa..

Kokemuksia?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran olen lukenut nyt rytmihäiriöistä, ja tosiaan huolestuttaa se etteivät nämä aina ole niitä vaarattomia.

Ovat selvästi lisääntyneet, tulevat helpommin kuin ennen, tulevat nyt vaikkei töissä tällä hetkellä juuri stressiä ole, tulevat kevyehkönkin liikunnan jälkeen, olo voi olla hutera "kohtauksen" aikana jne..

Tosin sitten taas varmasti juuri tämä epätietoisuus taas stressaa niissä tilanteissa ja pahentaa ehkä oireita kun pelkää että kuukahtaa siihen paikkaan..

Laihduttaakin pitäisi (pituus 170cm/ paino n.77kg) , ja olen syönyt kevyemmin taas ja haluaisin liikkua rivakammin mutten oikein uskalla nyt kun ei ole tietoa voiko olla peräti vaarallista :(

Noh..aion kyllä vaatia että tutkitaan kunnolla, tämä epätietoisuus ei ole kivaa.

Sydänfilmi otettiin syksyllä jo kerran, mutta eihän se mitään näytä kun on otettu normaalitilassa..

t.ap

Vierailija
2/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni ollut rytmihäiriöitä yli 10v ja lääkityskin niihin ihan jatkuva.

Väsyneenä,stressaantuneena oireet lisääntyvät,mutta on niitä ihan tavispäivinäkin,rytmi mulla jumpsuttaa satasen kieppeillä,aina--tosi epämiellyttävää ja pelottavaakin aina välillä jos rytmi on epätasainen monta tuntia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko pulssi tasainen vai epätasainen ja paljonko lyöntejä oli minuutissa?

Minulla todettu takykardia ja ylimääräisiä lyöntejä. Holter ollut kahdesti, rasituskoe tehty ja kerran on lähtenyt tajua takykardiakohtauksen aikana. Mutta kaikki tämä siis vaaratonta.

Vierailija
4/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- huuhdella naama kylmällä vedellä

- haukotella

- puhaltaa pulloon tai vastaavaan suljettuun tilaan täysillä

Vierailija
5/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla holterissa paljastui lyhyt qt-aika, mutta eipä siitä lääkäri sen enempää sanonut. Ilmeisesti sekin voi altistaa sydänpysähdykselle?

Itse huomaan, että tykytyskohtaukset tulevat liian raskaan liikunnan, stressin, raskaan aterian tai valvomisen jälkeen. Yritän siis välttää näitä. Beetasalpaajia otan myös tarvittaessa.

Vierailija
6/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on harmittomia lisälyöntejä. Niitä oli satoja tai tuhansia päivässä ja sainkin siihen lääkityksen. Olen syönyt säännöllisesti Propralia rytmihäiriöihin nyt 15 vuotta. Olen 52-v.

Vierailija
7/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin syksyllä leikkauksessa ja narkoosin aikana mulla todettiin pitkä qt-aika. Ei siitä sen enempää puhuttu, mutta jäi vähän mietityttämän.

Vierailija
8/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmihäiriöt alkoivat stressaavassa elämäntilanteessa ja luulen että pahenivat siitä, että mittasin koko ajan pulssia ja laskin lyöntejä. Sydän tutkittiin, otettiin holter jne. Todettiin että vaarattomia ovat, vaikka niitä tosi paljon silloin olikin. Tästä aikaa nyt n.4 vuotta. Nykyään en ajattele asiaa juurikaan, eivätkä rytmihäiriöt häiritse. Kyllä niitä edelleen on, mutta ei varmasti läheskään niin paljon. Sain lääkkeet, mutta en ikinä syönyt niitä, koska tärkeintä oli kuulla, että sydän on terve. Se tutkimus voi tosiaan myös helpottaa oloa, kun kuulee, ettei ole mitään vakavaa. Toki ymmärrän, ettei kaikilla mene niin, vaan joskus voi tarvita jotain isompiakin hoitotoimia.

Vierailija
9/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://verkkojulkaisu.viivamedia.fi/sydanliitto/qt

Mutta anestesia-aineet itsessään aiheuttaa pitkää qt-aikaa. Se ei siis tarkoita että sulla olisi sydänsairaus, se on vain huomioitu nukutuksen aikana. Eiköhän sulta otettu EKG myös ennen nukutusta, jos sitä siinä ei näkynyt, voit varmaan unohtaa koko jutun.

Vierailija
10/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli eteisvärinä. Se on käsittääkseni suht vaaraton, mutta altistaa veritulpille. Silloin tällöin huomaan että jaahas, taas on flimmeri päällä ja menen päivystykseen. Kahden vuorokauden sisällä alkamisesta se voidaan kääntää normaaliksi sähköllä pienessä "humautuksessa" eli jonkinlaisessa nopeassa nukutuksessa.

Oireina minulla on lähinnä se, että tunnen rytmin olevan epätasainen ja nopea. Nykyään syön jatkuvasti beetasalpaajia, joten enää pulssi ei pääse flimmerinkään yhteydessä niin nopeaksi.

Ja viimeisimmän raskauden aikana minulle kehittyi kardiomyopatia eli jonkinlainen raskauden aikainen sydämen vajaatoiminta. Siihen liittyi mm. se, että makuulle mennessä sydän hakkasi hurjasti ja oli vaikeaa hengittää.

Vierailija
11/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://verkkojulkaisu.viivamedia.fi/sydanliitto/qt" alt="http://verkkojulkaisu.viivamedia.fi/sydanliitto/qt">http://verkkojulkaisu.viivamedia.fi/sydanliitto/qt</a&gt;

Mutta anestesia-aineet itsessään aiheuttaa pitkää qt-aikaa. Se ei siis tarkoita että sulla olisi sydänsairaus, se on vain huomioitu nukutuksen aikana. Eiköhän sulta otettu EKG myös ennen nukutusta, jos sitä siinä ei näkynyt, voit varmaan unohtaa koko jutun.

Näin mä oletinkin, että johtui nukutuksesta. Mulle sanottiin vain, että jotain lääkettä ei voitu antaa pitkän qt-ajan takia. Syön beetasalpaajaa lisälyönteihin.

Vierailija
12/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeen, nyt monta kertaa päivässä ja heikottaa myös (ikää nyt 52v). Olen ollun monta kertaa tutkittavana ja myös pitänyt sitä seurantalaitetta 24h kotona pari kertaa. Rytmihäiriöt on vaarattomia toistaiseksi mutta minulla todettiin muutos Qt ajassa mikä pahenee stressistä. Ja se taas on vaarallinen muutos - sydän voi unohtaa lyödä...

Kannattaa tutkituttaa niin saa varmuuden, keski-ikäiset naiset on kuitenkin riskiryhmässä.

Vierailija
13/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli usein, kun mun työn ottaa huomioon, mutta en ole olltu enkä aio mennä mihinkään tutkimuksiin asian takia. Eipä minua juuri oikein häiritse, kun siihen on jo tottunut.

Vierailija
14/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja rytmihäiriöitä. Rytmihäiriöt ilmenevät erityisesti stressin yhteydessä, mulla mm. jättää lyönnin välistä eli muljahtelee.

Mulla ultrattiin sydän ja siellä on pieni vuoto jota ei aleta leikkaamaan jos ei muuten vaivaa.

Mulla ei siis liittynyt kilpparijuttuihin mitenkään.

Niin ja oon alle 30-v.

Vierailija
15/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri todennäköisesti laittaa sinulle Holter-tutkimuksen, eli kannat mukanasi rekisteröintilaitetta pari vuorokautta johon saadaan kiinni rytmihäiriösi ja voidaan suunnitella hoito. Joillekin riittävät sykettä hillitsevät beetasalpaajat, joillekin kokeillaan katetriablaatiota jossa tuhotaan sydänlihaksesta rytmihäiriötä tuottavat alueet.

Vierailija
16/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli William-Parkinson-Whiten oireyhtymä, rakenteellinen vika joka aiheuttaa nopealyöntisyyskohtauksia. Havaitaan poikkeavan sydänkäyrän perusteella, eli nouseva aalto ikään kuin "oikaisee" vähäsen. Ei ole sinänsä vaarallinen ja on korjattaviss jos haluan, mutta toistaiseksi ajatus valtimon kautta vietävästä anturista ja oikoradan sähköisestä "polttamisesta" ei innosta.

Pyydä sydänfilmi ja lähde viemään asiaa eteenpäin. Todennäköisesti vaaratonta, mutta kannattaahan tuo selvittää.

Vierailija
17/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi oli tosiaan levossa, varsinkin illalla sänkyyn mentyä tuli muljahduksia, sitten niitä alkoi olla istuallaankin ja sitten sainkin paniikkikohtauksia jo. Ihan turhaan siis. Yleensä nuo levossa tulevat muljahdukset on ihan hyvänlaatuisia, turha alkaa stressaamaan niistä, koska sitten saa tosiaan jo kunnon paniikkikohtauksia niiden pelossa. Minulle tulee niitä edelleen jos olen väsynyt, stressaantunut, flunssassa jne. Mutta hyvä että menet tutkimuksiin, koska voi oireet pahentua siksi kun stressaat oireita.

Vierailija
18/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin niiltä sijoiltani kesken työpäivän sairaalaan, kun lääkäri aamulla oli avannut Holternauhani. Diagnoosina todella pitkäkestoinen kammiotakykardia, äkillinen sydänpysähdys vaarana, joten asennettiin defibrillaattori ja lääkityksenä rankka annostus beetasalpaajaa. Mutta hengissä ollaan =) Ablaatiotakin yritettiin, ei toiminut mulla, koska rytmihäiriö niin monimuotoinen. Kaikki rytmihäiriöt ei siis ole vaarattomia, vaikka suurin osa onkin. Aina kannattaa tutkia. PA274

Vierailija
19/24 |
16.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki rytmihäiriöiset! Olen kärsinyt jatkuvista rytmihäiriöistä varmaan 20 vuotta. Olen käynyt nuo samat tutkmukset, rakenteellista vika ei ole, diagnoosi eteiskammiolisälyöntejä 5 kertaa enemmän kuin ihmisellä normaalisti. Syön myös propraalia, joka ei aina autakaan tai vaan vähän aikaa. Välillä rytmikset ovat poissa, välillä mäiskii hullun lailla. Totesin että on itse selvitettävä mistä apu. Huomasin, että aina antibioottikuurin aikana häiriöt hävisivät kokonaan. Puhuin tästä lääkärille, mutta ei mitään reaktiota. Viime vuoden lopulla alkoi taas jatkuva mäiske. Ystäväni kuoli ja ajattelin että stressi starttasi häiriön. Noin kuukausi sitten otin jostain syystä ihan normaalia tulehduskipulääkettä Ibumaxia. Huomasin että rytmihäiriöt katosivat. Olin jo aiemmin ajatellut ohimennen että bakteerikantani saattaa olla niin "huono" että sydän jotenkin reagoi siihen. Otin taas Ibumaxia kun "mäiske" alkoi. Ja taas auttoi. Sitten päätin kokeilla Lactoseven maitohappobakteeritabletteja saadakseni bakteerikannan tasapainoon. Ja tässä olen ollut viikon ilman mitään mäiskimisiä. Uskomatonta. Onko ratkaisu näin yksinkertainen? Aamuinen kurkkukipu katosi samalla sekä suurin osa vatsavaivoista. Suosittelen että kokeilette! Kertokaa täällä auttoiko, olisi mukava tietää olenko oikeilla jäljillä.

Vierailija
20/24 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut jo vuoden ajan runsaasti säännöllisiä kammiolisälyöntejä. Ilmaantuivat samaan aikaan kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa.  Periaatteessa ne ovat vaarattomia, mutta jos niitä on paljon, niin ne rasittavat ajan mittaan sydäntä.  Runsaan lisälyöntisyyden raja on 15% kaikista sydämenlyönneistä, itselläni niitä on peräti 30% lyönneistä.  Beetasalpaaja ei sopinut, joten joudun kokeilemaan toista lääkettä.  Oireet olivat aluksi suhteellisen harmittomia. Päädyin sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin vasta kun menetin tajuntani.  Rytmihäiriölääkkeetkään eivät ole vaarattomia. Joillekin ne auttavat, toisilla häiriö pahenee ja lisäksi voi tulla hankalia sivuvaikutuksia.  Siksi lääkitystä täytyy miettiä pienimmän haitan kautta, etenkin jo alkuperäiset oireet ovat olleet vähäisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi