Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhoillislestadiolaisilla on sallittua internet muttei televisio?

Vierailija
24.01.2013 |

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota vain, niin joku Raamatun "tutkija" löytää sinulle repullisen jakeita, joihin tämä kieltojen välinen ero perustuu. Siitä opuksesta nimittäin taitava "tutkija" löytää vaikka todisteet sille, että ympyrässä on aina 5 kulmaa.

Vierailija
2/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ensi kerran olin lahkolaisen kanssa tekemisissä opintojen puitteissa. En tohtinut silloin asiaa suoraan kysyä, mutta nyt kun olen havainnut, että tällä palstalla vanhoillislestadiolaisia on mukana, niin toivoisin vastausta tähän kysymykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Raamatussa ei mainita kertaakaan sanaa televisio tai telkkari. Sen sijaan sana verkko mainintaan mm. kerrottaessa Pietarin kalansaalista.

Vierailija
4/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Raamatussa ei mainita kertaakaan sanaa televisio tai telkkari. Sen sijaan sana verkko mainintaan mm. kerrottaessa Pietarin kalansaalista.

Jos tuo pitää paikkaansa, niin huhhuh, mikä selitys. Ei ainakaan minulla menisi perusteluna lävitse.

Vierailija
5/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tietokone hyväksytään, koska se, toisin kuin televisio, on niin monelle välttämätön työväline"

Vierailija
6/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tietokone hyväksytään, koska se, toisin kuin televisio, on niin monelle välttämätön työväline"

Ahaa, eli perustellaanko television kieltoa sitten vastaavasti sillä ettei se ole työväline?

Olin ajatellut, että he näkivät television jotenkin ihmiselle pahana asiana ja siksi olisi kielto. Mutta kuitenkin internettihän sisältää myös television eli kuitenkin he katselevat televisiota halutessaan internetistä vaan eivät varsinaisesta televisiovastaanottimesta.

Vierailija
7/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun he ovat katselleet televisiota internetin kautta, niin ovat vuosikausia välttyneet tv-lupamaksulta, mutta nyt mediaveron tultua joutuvat osallistumaan muiden mukana.

Vierailija
8/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se helkkarin sekavaa porukkaa. Aina muista jäljessä n. 20 vuotta kuten Neuvostoliitto.

Vierailija
9/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiellettyjen listalle. Ja siitä, että ekaks tuli tietokoneet, sitten vasta netti eli ei ehditty kieltää, kun nettiä kiivasti jo käytettiin :) Nykyäänhän tietokone on monelle yhtä kuin netti

Vierailija
10/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se helkkarin sekavaa porukkaa. Aina muista jäljessä n. 20 vuotta kuten Neuvostoliitto.

siinä mielessä viisasta porukkaa, että keksivät tuon veronkierron ettei tarvitse tv-lupaa maksaa kun voi ohjelmat katsoa netistä, mutta nyt tulee tuokin epäkohta tästä yhteiskunnasta korjattua uuden mediaveron myötä.

Vierailija
11/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdekäyttö ei ole sen sallitumpaa kuin television katsominenkaan. Elämän viihteellisyys vie ihmisen aina vain kauemmas jumalasta. Jokainen tekee kuitenkin omat valintansa.

Vierailija
12/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdekäyttö ei ole sen sallitumpaa kuin television katsominenkaan. Elämän viihteellisyys vie ihmisen aina vain kauemmas jumalasta. Jokainen tekee kuitenkin omat valintansa.

Eli vain ankea ja harmaa elämä on Jumalalle soveliasta elämää? Mahtava uskonto.

Vierailija
13/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinkahan tuokin viihdekäyttö määritellään. Ainakin opiskelujeni aikaan vanhoillislestadiolaiset surffailivat netissä siinä missä toisetkin opiskelijat.

Vierailija
14/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinkahan tuokin viihdekäyttö määritellään. Ainakin opiskelujeni aikaan vanhoillislestadiolaiset surffailivat netissä siinä missä toisetkin opiskelijat.

Eikös tämänkin palstan selailu ole viihdekäyttöä? Vai kuinka vanhoillislestadiolaiset?

Vierailija
15/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiellettyjen listalle. Ja siitä, että ekaks tuli tietokoneet, sitten vasta netti eli ei ehditty kieltää, kun nettiä kiivasti jo käytettiin :) Nykyäänhän tietokone on monelle yhtä kuin netti

toisekseen on vaikea sallia sähköposti mutta kieltää muu netin käyttö.

Myös netin alkuaikoina sivut oli lähinnä asiallisia, oli tietosivuja ja monilla oli kotisivuja osana yhteydenpitoa. Yksityinen netin käyttäjä 90-luvulla käytti nettiä ehkä tiedonhakuun, sähköpostiin ja kotisivujensa tekemiseen. Arvelen siis, että netti on nykyään sallittu, koska sitä ei silloin aikanaan tajuttu kieltää - toisaalta ei voitu tietää netin potentiaalia silloin kun se tuli.

Vierailija
16/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi. Mitä se sinulle kuuluu mitä kukin tekee tai ei tee? Olen itse uskovainen ja rasittavaa kun ihmiset yleensä luulevat että olen joku askeettinen itsensäkieltäjä joka on liittynyt johonkin lahkoon saadakseen sieltä päättömiä määräyksiä siitä mitä saa tehdä ja mitä ei, ihan vaan koska olen niin hölmö/hyväuskoinen/hullu. Sitten palstailijat voivat ihmetellä hurahtamistani täällä. Törkeää suorastaan. Tosiasiassa olen tullut uskoon koska ymmärsin että en voi päästä yhteyteen Jumalan kanssa jos olen näin syntinen kuin olen. Pyysin anteeksi sitä että olen rikkonut Jumalan lakia, ja sain. Nyt SAAN elää pyhitettyä elämää ja yhteydessä Jumalaan. En HALUA katsoa telkkaria koska sieltä tulee yleensä vain kaikkea saastaa (väkivaltaa, ylenmäärin seksiä yms) minkä parissa en halua viettää kallista aikaani. Typerää se minusta on. En kuuntele "maailmallista musiikkia" koska sanoitukset ovat yleensä niin järjettömiä ja tiedän miten ne vaikuttavat ihmiseen negatiivisesti. Mitä nettiin tulee. Käytän internettiä valikoivasti, voin itse päättää millä sivuilla käyn, esimerkiksi skypetän perheeni kanssa koska en asu samassa valtiossa, etsin reseptejä/lastenhoitovinkkejä yms. Järkevää.

Vierailija
17/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska iso osa asioista pitää nykyään hoitaa Internetissä. Viihdekäyttö ei ole sen sallitumpaa kuin television katsominenkaan. Elämän viihteellisyys vie ihmisen aina vain kauemmas jumalasta. Jokainen tekee kuitenkin omat valintansa.

Vierailija
18/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi. Mitä se sinulle kuuluu mitä kukin tekee tai ei tee? Olen itse uskovainen ja rasittavaa kun ihmiset yleensä luulevat että olen joku askeettinen itsensäkieltäjä joka on liittynyt johonkin lahkoon saadakseen sieltä päättömiä määräyksiä siitä mitä saa tehdä ja mitä ei, ihan vaan koska olen niin hölmö/hyväuskoinen/hullu. Sitten palstailijat voivat ihmetellä hurahtamistani täällä. Törkeää suorastaan. Tosiasiassa olen tullut uskoon koska ymmärsin että en voi päästä yhteyteen Jumalan kanssa jos olen näin syntinen kuin olen. Pyysin anteeksi sitä että olen rikkonut Jumalan lakia, ja sain. Nyt SAAN elää pyhitettyä elämää ja yhteydessä Jumalaan. En HALUA katsoa telkkaria koska sieltä tulee yleensä vain kaikkea saastaa (väkivaltaa, ylenmäärin seksiä yms) minkä parissa en halua viettää kallista aikaani. Typerää se minusta on. En kuuntele "maailmallista musiikkia" koska sanoitukset ovat yleensä niin järjettömiä ja tiedän miten ne vaikuttavat ihmiseen negatiivisesti. Mitä nettiin tulee. Käytän internettiä valikoivasti, voin itse päättää millä sivuilla käyn, esimerkiksi skypetän perheeni kanssa koska en asu samassa valtiossa, etsin reseptejä/lastenhoitovinkkejä yms. Järkevää.

Vierailija
19/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En HALUA katsoa telkkaria koska sieltä tulee yleensä vain kaikkea saastaa (väkivaltaa, ylenmäärin seksiä yms) minkä parissa en halua viettää kallista aikaani.

Jumala-larppauksesi ei kiinnosta vähäkään, mutta kerro ihmeessä meille muillekin, että mitä kanavia oikein katsot, kun näin hyvää ohjelmaa olet löytänyt.

Vierailija
20/53 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vain tietäisit... Elämä ilman populaarimusiikkia, televisiota yms. Ei ole todellakaan ankeaa. Oletko niin tylsä ettet osaa viihdyttää itseäsi mitenkään muuten kun kuuntelemalla/katsomalla erilaisia tuutteja? Itse elän uskovana erittäin rikasta ja antoisaa elämää, paljon parempaa ja antoisampaa kuin ennen uskoontuloa. On todellisia ystäviä, ihana mies ja perhe, kaunista musiikkia, yhteys Jumalan kanssa. Mitä vaan: urheilua, ulkoilua, leikkejä lasten kanssa, seurakuntayhteys, erilaisia harrastuksia ja pelejä, hengellisiä elokuvia... Ei siihen tarvita viinaa, tupakkaa ja mielen masentavia väkivalta- ja pettämisjuttuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä