Miten te muut suurperheelliset saatte pidettyä paikat järjestyksessä???
Meillä on aina kaaos. Jos on siistiä, niin sitä kestää max kaks päivää. Vaatteita, leluja yms. Keittiökään ei ole päivääkään siistinä. Kukaan muu ei vie mitään tavaroita paikoilleen eikä mitenkään osallistu siivouksiin kuin minä. En jaksa jatkuvasti tätä! Kaks alle kouluikäistä ja 5 koululaista. Huh heijaa. Tekis mieli töihin jonnekin muualle täältä kotoa. Miten te muut jaksatte pitää siistinä paikkoja???
Kommentit (8)
Jatkuvaa siivoamista, parin-kolmen tunnin välein pikkusiivot että pysyy järjestys yllä..siihen tottuu eikä se tunnu lopuksi enää niin raskaalta se siivoaminen :D
Kukaan muu ei laita tavaroita paikoilleen kuin minä ja joka paikka on yhtä kaaosta aina.
Minä harrastan porkkanoita eli palkitsemista. Jos kotona näyttää sotkuiselta tai muuten vaan joku homma pitää saada tehtyä, niin keksin jonkun tavan palkita porukkaa. Herkut, lautapelien pelaaminen yhdessä tai ylimääräinen tietokoneaika tms tepsii aina.
Muuten pyrin pari-kolme kertaa päivässä siistimään kodin yleisilmeen. Vaatteet, lelut paikoilleen, tiskit koneeseen, keittiö muutenkin kuntoon, pyykkikone päälle/puhtaiden pyykkien laitto. Siihen ei mene kohtuuttomasti aikaa, aina ei jaksaisi, mutta pakotan itseni noihin töihin ettei mene kaaoksen puolelle.
Terveisin äiti kertaa kahdeksan :)
Minä harrastan porkkanoita eli palkitsemista. Jos kotona näyttää sotkuiselta tai muuten vaan joku homma pitää saada tehtyä, niin keksin jonkun tavan palkita porukkaa. Herkut, lautapelien pelaaminen yhdessä tai ylimääräinen tietokoneaika tms tepsii aina.
Muuten pyrin pari-kolme kertaa päivässä siistimään kodin yleisilmeen. Vaatteet, lelut paikoilleen, tiskit koneeseen, keittiö muutenkin kuntoon, pyykkikone päälle/puhtaiden pyykkien laitto. Siihen ei mene kohtuuttomasti aikaa, aina ei jaksaisi, mutta pakotan itseni noihin töihin ettei mene kaaoksen puolelle.
Terveisin äiti kertaa kahdeksan :)
Niin, ja yritän muistuttaa lapsia, jos näen heidän jättävän omia tavaroitaan jonnekin lojumaan, että keräävät omansa ja vievät paikoilleen.
tavaraa ei ollut määrättömästi, jokaisella oli omat vastuualueensa vuorotellen, ja talossa hääräsi lisäksi naisihminen, joka ensimmäiseksi kotiin tultuaan tarttui imuriin (tai vaikka keskellä yötä, vieraiden lähdettyä), ihan joka ikinen päivä.
että mitä tahdon esim joululahjaksi. Niin pyysin kerrankin siistiä kotia...
Kuulemma piti olla mielummin joku konkreettinen lahja eli ostamalla tänne lisää tavaraa pääsivät helpommalla.
Meillä on olohuoneessa ikean kaappi jossa 8 isoa laatikkoa, johon aina joka ilta tungen kaikki lelut ja sitten lastenhuoneissa on vielä jokaisella omat sellaiset neljällä laatikolla.
Kaikista vaikeinta minulle on näin isossa perheessä toi pyykkääminen... tai siis siihen viikkaukseen asti homma ok, mutta ahdistaa viedä ne vaatteet kaappeihin. Siitä voisi vaikka maksaa jollekkin.
vain 4lasta..mutta eniten tykkään pyykkäämisestä=)
Pesen kaikki vaatteet kerran viikossa ja kuivaan ne kuivaushuoneessa.Siitä kasasta koululaiset ottaa omansa ja vievät kaappiin,loput laitan minä.
Kaikilla lapsila on omat huoneet ja heti kun näen että jonkun tavara pyörii olohuoneessa viskon ne sinne huoneeseen mihin kuuluu..särkyviä en visko=)
Lasten huoneet siivotaan ja raivataan kerta viikkoon.Keittiö on aina täynnä murua ja sotkua,mutta yritän siivota milloin jaksan ja lapsetkin vie roskia ja tyhjää konetta..joskus=)Mutta jos oisin rikas palkkaisin palvelijan joka siivois keittiötä.Se pelastaa paljon kun on joka romullle se oma paikka mihin kuuluu ja kaikki ylimääräiset myyn pois kirpparilla.
Täytyy komentaa kuin vääpeli jos haluaa järjestystä taloon. Olen kokenut että paras on miehen kanssa tehty sopimus siivouspäivistä, jolloin koko lauma valjastetaan pakkotyöhön. Silloin viikkosiivoukseen ei mene kauan aikaa. Toinen hyvä on antaa joka lapselle oma vastuualue, silloin räpättävät toisilleen sotkuista eikä minun tarvitse.
Mutta ehkä pitää myös mielenrauhansa säilyttämiseksi hyväksyä, ettei koti ole koskaan samannäköinen kuin yksilapsisen perheen koti, jos siellä on moninkertaisesti asujia. Onhan sitä tavaraakin moninkertainen määrä. Saa siellä elämä näkyä.