Miksi jotkut ateisti-vanhemmat kavahtavat kaikkea vähänkin uskontokasvatukseen liittyvää?
Lasta ei voi millään päästää esimerkiksi joulujuhlaan, jos siellä esitetään jouluevankeliumi tai kevätjuhlat ovat pannassa suvivirren vuoksi?
Mikä uhka se uskonto on? Eikö uskontoa ja sen perinteitä, esim. juhlaperinnettä voi pitää kulttuurina ja kulttuurihistoriana, eikä siihen tutustuminen vaadi tunnustuksellisuutta tai uskoa? Eikö voisi ajatella että yleissivistykseen liittyy erilaisiin maailmankatsomuksiin tutustuminen ja erilaisuuden ymmärtäminen?
Kommentit (9)
moni uskova vanehmpi kavahtaa sukupuolivalistusta, evoluutiota ja "vääriä" uskontoja?
moni uskova vanehmpi kavahtaa sukupuolivalistusta, evoluutiota ja "vääriä" uskontoja?
siis Suomessa, joka vastustaisi jotain näistä koulussa?
Mä en ketään.
samalla tapaa kuin uskovaisten vakaumusta.
En tosin ole minäkään tavannut vanhempia, jotka eivät päästäisi lapsiaan joulu- tai kevätjuhliin.
siis Suomessa, joka vastustaisi jotain näistä koulussa?
Mä en ketään.
jotka eivät päästä uskontonsa vuoksi lapsiaan koulusta esim. konserttiin tai teatteriin.
Eikö voisi ajatella että yleissivistykseen liittyy erilaisiin maailmankatsomuksiin tutustuminen ja erilaisuuden ymmärtäminen?
Yleensä kiihkeät uskonnonvastustajat ovat ns. vapaa-ajattelijoita, eivätkä tavallisia ateisteja.
Luulisi, että uskonnottomalle ihmiselle uskonnollistaustaiset tavat ovat vain tapoja. En minä muutu muslimiksi käymällä vaikkapa moskeijassa, mutta vapaa-ajattelijat ilmeisesti ovat aatteessaan niin horjuvia, että pelkkä suvivirren kuuleminen saattaa muuttaa heidät uskovaisiksi.
Ateisti voi olla uskossaan ihan yhtä rasittava ja raivostuttava kuin kristitty. Useimmat eivät ole, niin kuin eivät ole useimmat kristitytkään. Mutta änkyrä on änkyrä, uskonnon nimestä riippumatta.
Minua kyllä katsottiin hiukan kieroon kun lapsen hoitoon mennessä kävin juttelemassa noista asioista ja sanoin että en oikein pidä siitä että lapselleni opetetaan pelkkää kristinuskoa ja vieläpä puolueellisesti eli ev.lut. papin toimesta. Päivähoitopaikan johtaja rupesi sitten selittämään ettei suomalaista kulttuuria voi ymmärtää jos ei tiedä mitään evlut uskosta, mutta vaikeni kun kysyin että kielsinkö koko uskonnosta puhumisen. =D
Olen siis sitä mieltä että uskonnoista saa ja pitää puhua, mutta puolueettoman opettajan kantilta. Siksi pidän historiankin kautta tulevaa tietoa uskonnoista parempana kuin uskonnonopetuksen kautta tulevaa.
Itse kavahdan kaikenlaista kiihkouskovaisuutta, koska pidän sellaisia ihmisiä jollain tapaa mt-ongelmaisina.