Mitä s-postille tapahtuu hlön kuollessa?
Lopetetaanko vainajan s-postitilit, esim. gmail vai ovatko ne toiminnassa hamaan tulevaisuuteen saakka? Pitääkö omaisten hakea osoitteen lopettamista vai miten homma toimii?
Nykyäänhän monilla on puhelimessa s-posti. Sulkeeko omaiset puhelimen liittymänkin sitten kun haluavat?
Tällaisia mietin, kun olen myös s-postilla keskustellut sukulaiseni kanssa sellaisista asioista, joista en halua suvun tulevan tietoiseksi silloinkaan, kun jompi kumpi meistä kuolee. Tulisiko omaisilla kiusaus lukea vainajan puhelimen viestit/s-postit?, jonka avaamiseen ei puhelimessa tarvitse edes salasanaa?
Olisi hyvin surullista, mikäli kahdenväliset asiat olisivat yhtäkkiä kaikkien tiedossa.
Mutta miten nämä asiat käytännössä menee?
Kommentit (6)
Kiitos linkistä.
Tuohan on järkyttävää!
Esim. sukulaiseni mies saisi pyytää pääsyä kuolleen vaimonsa gmail-tiliin ja lukea sieltä minua koskevia arkaluonteisia sähköposteja? Ymmärsinkö todella oikein?!
Sähköpostit nollautuvat ja häviävät esim.tuhannesta nollaan jos tili on käyttämättä liian pitkään. Tosin riippuu varmaan tarjoajasta.
taitaa olla melko ikuinen, jotkut luukku.comit ja suomi24 poistavat tilin jo muutamassa kuukaudessa.
Kiitos linkistä.
Tuohan on järkyttävää!
Esim. sukulaiseni mies saisi pyytää pääsyä kuolleen vaimonsa gmail-tiliin ja lukea sieltä minua koskevia arkaluonteisia sähköposteja? Ymmärsinkö todella oikein?!
Eli ellet halua muiden lukevan arkaluonteisia tietojasi, älä lähetä niitä sähköpostilla. Pyydä sukulaistasi poistamaan ne ennen kuolemaansa.
Sähköpostit nollautuvat ja häviävät esim.tuhannesta nollaan jos tili on käyttämättä liian pitkään. Tosin riippuu varmaan tarjoajasta.
Tätä ajattelinkin, mutta tosiaan tuossa taitaa mennä useampi kuukausia ja sitä ennen omaiset (vaimo/mies/aikuiset lapset?) ovat varmaan ehtineet lukea viestit jo moneen kertaan.
Toki ymmärrän että on ajateltava ensin ja kirjoitettava "kirjeitä" vasta sen jälkeen.
Mutta eikö ketään muuta järkytä se, miten paljon vainajan viesteistä/posteista voi saada juuri sinua itseäsi koskevaa arkaluontoista asiaa selville. ja sitten elät sen kanssa, että läheisesi tietävät sinusta asioita, joita olet luottamuksellisesti kertonut vain ko. vainajalle?
http://www.geeksugar.com/How-Close-Online-Accounts-After-Death-10073617