Millainen ihminen pitää saksanpaimenkoiria?
Ja vielä useamman kappaleen kerrostalossa? Olen siis tämä, joka aiemmin kirjoitti naaourin kahdesta suuresta pitkäkarvaisesta sakemannista.
En tiedä aikooko naapuri teettää koirilla vielä pentuja tai jotain, mutta tosiaan tilanne on tämä. Aiemmin hänellä oli vain n. kolmevuotias sakemanninarttu. Tosi isokokoinen ja ns. komearakenteinen, mutta ihan äärettömän kiltti ja rakastaa lapsia. Naapurin iäkäs vanha rouvakin rakastaa tätä koiraa.
Vaikka mua vähän pelottaa toikin kokonsa puolesta, olisin voinut sopeutua tilanteeseen, jos naapuri olisi tyytynyt vaan tuohon yhteen.
MUTTA! n. 1,5-vuotta sitten otti toisen sakemannin. Pitkäkarvaisen urospennun. Noh, ei ole mikään penska enää, vaan ihan tolkuttoman iso, tumma ja tuikeakatseinen mörökölli. Lapset pelkää ja niin pelkään minäkin.
Pelottavinta tässä on se, että toi kasvaa vielä. On tällä hetkellä jo tosi jämäkkärakenteinen ja lihaksikas, mutta omistajan mukaan pitäisi kasvaa vielä jonkun verran ja kerätä lisää lihasmassaa?!
Tää uros on alkanut myös käyttäytymään vähän arveluttavasti. Ei oo todellakaan samaa maata kuin tää aiempi tyttökoira. Tosi epäluuloinen ja varautunut vieraita kohtaan, kyttää vaan pahasti kulmien alta ja MURISEE miehille!!
Onko toi nuorempi koira mielenvikainen? Eikö omistaja tajua, miten erilailla hänen koiransa käyttäytyy?? Vai onko kohdellut tätä tuoreempaa tapausta kenties huonommin?
Miten suhtautuisitte naapuriin? :( Ikävää tosiaan, että lapsia pelottaa ihan seinänaapurissa asuva iso koira. Tyttö 4v. näkee välillä painajaisia.
Ja noista karvoista sanoin, että koska molemmat on pitkäkarvaisia, on rappukäytävä aina ihan kurassa ja karvassa! ARGH!
Kommentit (24)
Se että perheessä on uros ja narttu ei tarkoita automaattisesti pentujen tekoa, leikkauttaa sit toisen. Ymmärtäisin hyvin jos naapurillasi olisi rottweilereitä että pelottaa mutta voin luvata sinulle että sakemannit ovat luonteeltaan lempeitä perhekoiria. Sinun pelkosi on tarttunut lapsiisi ja kun te kaikki pelkäätte koirat huomaavat sen. Uros on varautunut ja pitää teitä silmällä koska aistii negatiivisiä tunteita ja koiran silmissä te olette arvaamattomia. Murisee miehille? Joku fiksu(mies siis)on saattanut esim. läimästä koiraa ja ei siksi luota/ tunne olevansa turvassa miesten läheisyydessä. Kyllä omistaja tuntee koiransa ja osaa laittaa kuriin tarvittaessa.
Miten suhtautuisit koiria rakastavaan naapuriisi? Entä jos naapurisi kysyisi miten suhtautua varjoaankin säikkyvään naapuriin? Ja viimeisenä sanoit että olisit voinut sopeutua narttuun muttei naapurisi olisi saanut ottaa toista koiraa. Se on kuule sama jos sinulle sanotaan ettet olisi saanut tehdä toista lasta koska naapurisi eivät jaksa kuunnella itkua. Olisitko jättänyt lapset tekemättä muiden takia? Et olisi, siispä et voi vaatia naapuria olla hankkimatta tahtoessaan kolmattakin koiraa. Ja on ihan turha marista ettei koiria ja lapsia voi rakkaudessa verrata toisiinsa, kyllä voi!
Ps. kyl ne sun muksut tuo enemmän kuraa. Sori vaan.
Ehkä kerrostalo ei ole maailman paras paikka isoille koirille MUTTA jos asuu kerrostalossa niinkun minä ja mulla on kaksi Bullmastiffia, niin sit pitää ulkoiluttaa ja harrastaa liikuntaa paljon. Ei ole mitään vikaa asua kerrostalossa ja on isoja koiria. Ja vaikka on iso koira ei todella tarkoita että on vaarallinen, mun koirat ovat isoja mutta kilttejä, ovat aina vapaita ja tottelee aina mutta koulutan koiria ammatiksi. Ota iisisti! kysy vaikka sun naapurilta siitä koirasta, olen kouluttanu monta koiraa jotka "pelkää" ja murisee miehille, siihen voi oll ajoku syy! ja mull on kaksi lasta ja ne sotkee enemmän ku koirat, sorii!
Tää on just koiraihmisten puhetta "lihasmassa kasvaa" vaikka oikeasti ainoa asia joka niissä kasvaa on läski.
Ikää 30-40, harrasteena kotilähiön baarit, asuntona kaupungin pieni vuokraluukku, autona 16-vuotias Golf. Ja kaksi takkuista kouluttamatonta schäferiä, joille nousukännissä turhaan karjahdellaan jostain opittuja komentoja. Sitten koirat jätetään Örvel Pubin ulkopuolelle parkkiin.
Koita kestää. Antaa sen naapurin huolehtia oman rakkinsa kasvattamisesta. Ei se sieltä seinän läpi tule sun lapsia syömään.
Tämä sama häirikkökö täällä nyt taas kirjottelee, naapurilla on koiria, apua! mene hoitoon.
Minusta alkuperäinen viesti on aivan asiallinen!
Olen itse palveluskoira harrastaja ja kirjoittajan kanssa aivan samaa mieltä siitä että sakut eivät ensinnäkään kuulu kerrostaloon, ja yksikään terve, hyvähermoinen, onnistuneesti koulutettu saksanpaimenkoira ei murahtele ihmisille.
Kyseessä voi olla joku hemmetin rambo joka tarvii itsensä jatkoksi arveluttavasti käyttäytyvän pelottavan koiran. Varsinkin isoja palveluskoirarotuja on monia aivan väärissä käsissä. Seassa on paljon naurettavia pullistelevia urpoja, joidenka ei pitäisi omistaa yhtään koiraa.
Olen lukemattomia kertoja nähnyt näiden kekkeruusien tulevan koirakentälle uhoamaan ja joka kerta he ovat sieltä hiljaa poistuneet kun älli ei ole riittänyt kouluttamiseen ja koirasta on saatu yhteiskuntakelvoton pilattu rakki. Ja on ollut jopa tapauksia, joissa tälläinen huonosti koulutettu koira on raadellut omistajansa kentällä muiden aikana.
On todella typerää kannustaa koiraansa huonoon käytökseen, toisin sanoen murahtelemaan ja suhtautumaan epäluuloisesti muihin ihmisiin ja koiriin. Isot palveluskoirarodut ovat jo sinänsä koiria harrastamattomien ihmisten mielestä ihan riittävän pelottavia, ei niiden tarvi ruveta pullistelemaan.
Ja koiran omistaja joka ei suhtaudu ymmärräyksellä lajitoverinsa (huom! se on ihminen..) pelkoon, on sairas ja tarvii apua. Ei ole normaalia pitää koiraa tärkeämpänä kuin toista ihmistä. Koira on aina alempi arvoinen kuin ihminen.
Nojaa, 9 puhuu sinänsä paskaa, koska jos koira ei tee kellekään mitään, niin sitten siitä on turha marista.
Koira haistaa adrenaliinin, ja sitä kehittyy kun ihminen pelkää tai on vihainen. Koira tod.näk. luulee teitä paniikissa olevia naapureita vihaisiksi, ja suhtautuu teihin tän takia epäluuloisesti.
Itse asuin yhteen vaiheeseen kerrostalossa sakunarttuni kanssa ja ihmettelen miksi en olisi saanut asua? (koira ei hauku tai pidä ääniä). Asunto oli isompi kuin nyk. rivari, joten turha on koostakaan kitistä. Totta on, että meidän kerroksessa oli paljon karvaa hauvani takia, mutta kun siitä siivooja huomautti (käy jok. toinen pv), niin vedin mopilla itse käytävän puhtaaksi välipäivinä. Ei ole vaikea homma varmasti tälle teidänkään naapurille jos asiasta huomauttaa (siinä vaiheessa turhaa, mikäli omat penskasi kuraa käytävää samoissa määrin). Meillä kyllä tosissaan huomasi että karvanlähtöaikana sitä villaa tuli paljon, siksi ihan hyvästä syystä siivosin rapun itse.
Sitten toinen seikka; Kerrostalossa pitää sopeutua; koiran pitää sopeutua miehiin ja teidän pitää sopeutua siihen koiraan. Ei voi muuttaa kerrostaloon jos elämisen merkit ja äänet häiritsee, silloin pitää säästää ja muuttaa rivariin tai vielä parempaa, omk taloon. Et voi olettaa että sinua häiritsevät asiat korjataan heti, jos niihin ei todellisia perusteita ole.
Ja nyt itse rotuun. Minulla on 5v sakemanninarttu, todella kiltti ja lempeä koira, hiljainen ja rauhallinen. Valitettavasti sen edellinen omistaja (mies) on kohdellut tätä yksilöä väkivaltaisesti, joten koira on hyvin säikky. Se ei murise tai hauku ihmisille, paitsi silloin jos siihen tarpeettomasti ottaa kontaktia (eli tuntematon yrittää koskea käsi ojossa tai teettää temppuja, etenkin humalaiset kadulla). Ensiksi koirani väistää, mutta jos on remmissä ja toinen vain lähestyy ja perääntymistila loppuu, niin saattaa murista. Mutta koskaan irti ollessa ei mene kenenkään luokse, eikä rähjää. Lapsille ei minun koirani ainakaan sano mitään, tai osoita minkäänlaista huomiota muutenkaan (eli väistää heitäkin, antaa toki rapsuttaa mutta ei hakeudu heidän luokseen ellei tuttuja). Yleensä muriseva koira on vaaraton, se vain haluaa pelottaa pois ihmiset/eläimet joita se pelkää. Koira, joka oikeasti on vihainen, käy sitten päälle.
Oma koirani ei ole koskaan aiheuttanut mitään hämminkiä. Se voi olla irti ja tulee kutsusta remmiin, eikä mene ihmisten tai koirien luokse.
Aloittaja voi valittaa sitten, kun koira ihan konkreettisesti aiheuttaa jollekulle haittaa. Älä tartuta pelkoasi lapsiin, koska koira haistaa sen ja saattaa pitää teitä aggressiivisina, ihan niinkuin tekin sitä, vaikka kyse on vain pelosta ja kommunikaatio-ongelmista kahden eri rodun välillä.
Ja ei sinun tarvitse hyväksyä kenenkään koiraa, mutta tiedosta se fakta että omistajan ei tarvitse hyväksyä sinun mielipidettäsi. Ja he saavat ottaa koiria vaikka vielä lisää, ilman että sinulta kysytään. Siihen asti, kun koira ei kellekään tee mitään tai metelöi öisin, niin sinulla ei ole varaa huomauttaa muuta kuin karvoista, ja silloin saatat saada huomautuksen omien pentujesi kurasta.
Minäpä vastaan sinulle!
MINÄ! Minä asun kahden ison saksanpaimenkoiran kanssa kerrostalossa. (Toistaiseksi, olemme toki etsimässä OKT koko ajan).
Millainen ihminen olen? 25 vuotias nuori nainen, työssäkäyvä, ahkera, tunnollinen, eläinrakas, luotettava, rehellinen ja mikä "kamalinta".. itselläni on järjetön vauvakuume <3
Sellainen ihminen pitää saksanpaimenkoiraa jolla on ollut sellainen 50 vuotta. Nainen 76v. Asuu yksin pienessä omakotitalossa. Portissa on sakemannin kuva ja teksti Sulje portti. Se tarkoittaa, että jos pihalla haukkuu saksanpaimenkoira niin sitä porttia ei edes avata ennen kuin käyn kysymässä että mitä asiaa. Näen kyllä jo ikkunasta portillaolijan. Jos kaiken järjen vastaisesti kuitenkin päättää tulla niin täytyy sitten vastata siitä että portti tulee suljettua joko ulko- tai sisäpuolelta. Ei tule syödyksi sisäpuolellakaan mutta ei matka siitä eteenpäin jatkukkaan. Koira ei ole koskaan ulkona jos en ole itse kotona.
No jopa on juttu ! Asia 1 . Sinun lapset sotkee varmasti enemmän siellä rappukäytävässä . Asia 2. Lopeta vauhkoaminen ja hössötys. Ei tarvitse olla helikopteri. Koira vaistoaa kun pelkäät . Ja uros saattaa suojella narttua , omistajaa tai murisee muuten vaan . Valita sitten jos jotain käy . On ihan jokaisen oma asia minkälaisia koiria on kenenkin kotona . Mitä jos tutustuisit paremmin ? Voi olla , että luulo tautisi vie nyt voiton .
Tuikeakatseinen rupujen vihollinen?
Haista sinä mursu kakka. Oletpas tosi palveluskoirakasvattaja. Ole hiljaa, äläkä jaa vääriä oppejasi. Tollasista ihmisistä on vain haittaa kunnon koiran kouluttajille ja kasvattajille, sekä ihan normi hyvin kotikoiransa kouluttaneille meikäläisille. Että niin.
Hyvinkäällä näin saksanpaimenkoiran n. 20v tytöllä. Koira oli agressiivinen ja sinkoili hihnassa sinne tänne. Sitä koiraa (eikä mitään muutakaan) ei pidä ottaa jos ei osaa kouluttaa. Iso ja vahva koira.
En montakaan sellaista tunne, mutta arvelen heidän olevan ihmisiä, jotka pitävät saksanpaimenkoirista. Voi olla, että olen väärässä.
Vain wt-sakki ottaa saksanpaimenkoiran kerrostaloon. Ei sovi sinne, ottakaa villakoira; kerrostaloon ei kuulu tällainen egoilu.
Mur-haa-jat tykkävät saksanpaimenkoirista. Ihmiset jotka tykkää mur-ha-ta ihmisen tai ovat tehneet murhan.
Pois. Nopeasti ennen kuin lihasmassa kasvaa.