Mitenköhän tavallista on nykypäivänä
että sairaanhoitaja tai hoitaja vaihtaa alaa? Onhan nyt työvoimapula ja töitä olisi alalla, mutta kun minä en kestä sitä ilmapiiriä hoitoalalla.
Kiukkuisia naisia toistensa kimpussa, seläntakana puhumista, raskasta työtä jota kukaan ei arvosta.
Minä jäin itse työuupumuksen vuoksi sairaslomalle ja nyt mietin uutta alaa.
Olen jo aika pitkällä urasuunnitelmieni kanssa. Nuorena tyttönä olisin halunnut kemianteollisuuden pariin mutta vanhemmat painostivat lukioon. Tuolta vain ajauduin vähänkuin vahingossa hoitoalalle, enkä koskaan oikein kotiutunut alalle. Opiskeluaikoina pelkäsin harjoittelujaksoja, valmistumiseni jälkeen odotin kaksi vuotta ennenkuin uskalsin hakea hoitohommia.
10 vuotta jaksoin, sen jälkeen tapahtui jotain enkä tunne enää mitään paloa alalle.
Osa joutuu vaihtamaan syystä taikka toisesta, osa taas vähän samasta syystä kuin sinä, eli nuorena ei päässyt itse valitsemaan. Hoitoalalta tiedän montakin sellaista, joka on vaihtanut alaa jo opiskeluaikana.
Luulisi hoitajan ammatin kaikkine lääkelaskuineen antavan jonkinlaista pohjaa vaikka kemian puolelle. Miten olisi apteekkiala?