Noloa,ku asiakkaat selittelee, että kortti viallinen, ku tilillä ei katetta....
Olen kassalla ja kone kertoo: tilillä ei katetta. Ja asiakas alkaa selitellä, että tämä kortti on jotenkin viallinen, se ei useinkaan toimi tai jotain muuta vastaavaa selittelyä. Hohhoijaa. Miksi? Minä näen koneelta sen oikean syyn, joten älkää nolatko itteänne enempää keksimällä valheita. Kassalla näkee joka päivä tilanteita, kun kate ei riitä, eivät teidän kasvonne painu satojen asiakkaiden joukosta mieleen. Minä en ajattele: Hähäää tuolla ei ole tilillä katetta!" Se on yleisempää kuin voitte kuvitella. Lähinnä siinä kassalla toivon, että löytyisi sitten käteistä tai toinen kortti jotta seuraava asiakas pääse, selitykset ja valheet ei kiinnosta!
Kommentit (40)
Ei siis credit eikä debet-puoli. Yritin myyjältä kysellä, että miksi ei, kun juuri eilen maksoin Visa-laskun ja kävin pankin puolellakin ja näin, että rahaa oli. Myyjä vain hymili (varmaan ajatellen, että eipä riitä kate) eikä sanonut syytä. Löytyi onneksi vielä yksi kortti, mutta totesin myyjän vinolle hymylle (oli oikeasti aika huvittunut), että olisinhan voinut käydä nostamassa rahaa. Hymähteli vaan, että ei sekään olisi onnistunut (ehkä siellä tosiaan luki, että kate ei riitä).
Kotona kävin heti pankissa, ja juu, Visa oli maksettu ja pankkitililläkin rahaa, samalla kortilla höyläilen edelleen. Missä siis oli vika?
ei mulla ainakaan visalyhennykset näy heti tai edes seuraavana päivänä. Oliko sulla ihan tapissa se? Kassan käytös antaa ymmärtää että päiväraja olisi yli tai sitten ei katetta, mutta mistä mä noista tiedän. Itse sanon aina mistä epäilen virheen johtuvan.
Ei siis credit eikä debet-puoli. Yritin myyjältä kysellä, että miksi ei, kun juuri eilen maksoin Visa-laskun ja kävin pankin puolellakin ja näin, että rahaa oli. Myyjä vain hymili (varmaan ajatellen, että eipä riitä kate) eikä sanonut syytä. Löytyi onneksi vielä yksi kortti, mutta totesin myyjän vinolle hymylle (oli oikeasti aika huvittunut), että olisinhan voinut käydä nostamassa rahaa. Hymähteli vaan, että ei sekään olisi onnistunut (ehkä siellä tosiaan luki, että kate ei riitä).
Kotona kävin heti pankissa, ja juu, Visa oli maksettu ja pankkitililläkin rahaa, samalla kortilla höyläilen edelleen. Missä siis oli vika?
Tarkistin vielä ennen kauppaan lähtöä, että rahaa, mutta kun myyjältä kysyin mikä kortissa mahtaa olla vikana, en vastausta saanut, pelkkää hymähtelyä tyhjästä tilistä ja pilkallista hymyä! Kävelin viereiseen kauppaan, jossa kortti toimi moitteettomasti.
Eli tilillä olisi kyllä rahaa, mutta maksurajana on vaikka 200e päivässä ja yrittää ostaa jotain kalliimpaa? Itselle on näin joskus käynyt, kun esim. ulkonmaanmatkoja varten lasken maksurajaa ja sitten olen unohtanut nostaa sen takaisin ja yritänkin kaupassa sillä maksaa.
niin saa olla tarkkana onko tilillä katetta. Pankin palvelumaksut lähtevät myös kuin huomaamatta, ja moni ostos lähtee vasta päivien päästä tililtä. Täytyy miettiä mitä tilillä on. Ei ketään pidä syyllistää siitä että "ei kerro totuutta siitä että ei ole rahaa". Asiakas ei todellakaan sitä aina tiedä.
Ei tuosta mielestäni kovin montaa johtopäätöstä voi vetää....
kun on pitänyt maksaa. Kassa totesi, että ei ole katetta, ei voi maksaa. Tiesin, että on siellä rahaa, mutta kassan ylimielisyys ärsytti. Otin toisen kortin ja sanoin, että katsotaan, toimiiko tämä. Toimi. Mutta en maksanutkaan vaan jätin ostokset siihen ja totesin, että no hyvä, sitähän minäkin.
Siihen jäi 140 euron ruuat kassan iloksi.
kun on pitänyt maksaa. Kassa totesi, että ei ole katetta, ei voi maksaa. Tiesin, että on siellä rahaa, mutta kassan ylimielisyys ärsytti. Otin toisen kortin ja sanoin, että katsotaan, toimiiko tämä. Toimi. Mutta en maksanutkaan vaan jätin ostokset siihen ja totesin, että no hyvä, sitähän minäkin.
Siihen jäi 140 euron ruuat kassan iloksi.
laitteet ei toimi? Jos laitteet ei toimi, ei mene muunkaan pankin kortti läpi.
Mulle tuli äsken tuo "ei myyntilupaa" ja kun kävin heti nettipankista tarkistamassa, niin näyttää että käytettävissä yli 600 euroa! Että se siitä ettei tilillä ole muka katetta. Vähän säikäytti kyllä, kun ihmettelin mihin mun rahat on kadonnut.
No mulla ei yleensä käy noin, että tili ylittyy. Mutta pari kertaa on automaattiveloitus mennyt väärältä tililtä itsestään, jos olen se jostain syystä edellisessä kuussa siirtänyt menemään käyttötililtä, niin se näkyy jostain syystä sitten jäävän päälle se väärältä tililtä meno, jos ei musita vaihtaa. Kyllä minäkin sitä hetken aikaa ihmettelen, että miten tässä näin kävi, sillä olen yleensä hyvin tietoinen mitä tilillä on rahaa. Mutta pidän käyttötilin summan tietoisesti kohtalaisen pienenä, joten tuollainen muutaman sadan euron lasku voi heittää se miinukselle. Ei se mullakaan ole ongelma, maksan sitten toisella kortilla, mutta hetki meni viimeksi ihmetellessä, kun oli iso lasku mennyt väärältä tililtä. Mullakin on kolme tiliä, joista kahdelle on kortti.
Vierailija kirjoitti:
Olen kassalla ja kone kertoo: tilillä ei katetta. Ja asiakas alkaa selitellä, että tämä kortti on jotenkin viallinen, se ei useinkaan toimi tai jotain muuta vastaavaa selittelyä. Hohhoijaa. Miksi? Minä näen koneelta sen oikean syyn, joten älkää nolatko itteänne enempää keksimällä valheita. Kassalla näkee joka päivä tilanteita, kun kate ei riitä, eivät teidän kasvonne painu satojen asiakkaiden joukosta mieleen. Minä en ajattele: Hähäää tuolla ei ole tilillä katetta!" Se on yleisempää kuin voitte kuvitella. Lähinnä siinä kassalla toivon, että löytyisi sitten käteistä tai toinen kortti jotta seuraava asiakas pääse, selitykset ja valheet ei kiinnosta!
Mutta kun asiakas oikein hyvin tietää, että tilillä on pakko olla katetta. Mulle on monta kertaa käynyt niin, että kassojen koneet on hajalla. Alan jo olla vähän väsynyt siihen, että tämän tästä saa vinguttaa sitä korttia uudelleen ja uudelleen.
Minulle on käynyt niin, että kortti toimii vaikka satavarmasti tiedän tilillä olevan rahaa. Ja sitten on käyny niin, että en ole muistanut siirtää tarpeeksi rahaa sille tilille jolle kortti on. On se ehkä vähän noloa, mutta mitä sitten? Itse tiedän etten ole p*rsaukinen kuitenkaan.
Käyttäkää käteistä jos ette osaa tarkistaa onko tilillä rahaa ennen kauppaa menoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli äsken tuo "ei myyntilupaa" ja kun kävin heti nettipankista tarkistamassa, niin näyttää että käytettävissä yli 600 euroa! Että se siitä ettei tilillä ole muka katetta. Vähän säikäytti kyllä, kun ihmettelin mihin mun rahat on kadonnut.
Lisään vielä, että kyse oli 8 euron ostoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää käteistä jos ette osaa tarkistaa onko tilillä rahaa ennen kauppaa menoa.
No voi kauheaa, jos kerran vuodessa sattuu tällainen moka.
Tilaa itse ruoat kotiin jos ärsyttää niin paljon. Tai vaihda alaa, jos olet kassalla töissä.
Mulla on käyttötilillä aina tonni pohjana. Ja joudun silti vähän väliä vinguttamaan korttia uudelleen. Kassojen laitteet näyttävät olevan rikki vähän väliä tai sitten kassat eivät osaa käyttää niitä. En tiedä.
Ei se aina tarkoita sitä. Joskus se on ihan rehellinen vika kortissa. Meillä tasan tarkkaan on tilillä katetta, varmistan sen aina ennen kauppaan lähtöä, koska pelkään hysteerisesti em. tilannetta. Kuitenkin myös minulle on kassa kertonut, että kone sanoo, ettei ole katetta. Toimi taas seuraavana päivänä, vaikkei mikään ollut muuttunut tilillä. Onneksi oli käteistä mukana!
Mulle kävi joskus niin, että olin menossa samalla reissulla ostamaan autoa (eli tilillä oli sellaiset mukavat reilut 45 000 euroa) kun poikkesin matkalla ostamaan kahvin kahvilasta. Olin maksamassa samalla kortilla, millä aikoisin maksaa myöhemmin iltapäivällä ja myyjä ilmoittaa, että nyt ei kyllä ole katetta ja nappaa minulta mukin pois kädestä. Ehdotin, että tarkistan tilanteen verkkopankista puhelimella, kun tiedän siellä olevan runsaasti enemmän kuin ko kahvi maksaisi, mutta myyjä vaan hymähteli ja totesi, että joku toinen kerta sitten. Auton ostin parin tunnin päästä ilman mitään ongelmaa.
Itse olen kassalla ja ruudulle tuleva ilmoitus on "Ei myyntilupaa" + koodi. Se voi tarkoittaa mitä vain, katetta ei ole, päiväkohtainen nostoraja on ylitetty, yhteyksissä on häiriö, kortti on vanha jne. Itse toteankin vain, että nyt ei mennyt läpi, kokeillaanko uudestaan. Useimmat asiakkaat tajuavat, mistä on kyse. Vaihtavat sitten korttia tai kaivelevat käteistä, joskus joku jättää jonkun tuotteen pois - tai jättävät ostokset kokonaan tekemättä.
En viitsi alkaa nöyryyttää asiakasta sanomalla että katetta ei ole, koska sehän ei välttämättä pidä paikkaansa. Jotkut inttävät asiasta, heille olen sanonut, että kannattaa olla yhteydessä omaan pankkiin, maksupääte ei kerro tarkempaa syytä. Jotkut ottavat puhelimen esille ja alkavat naputtelemaan vimmatusti. Tämä on oikeastaan 100% tapauksissa johtanut siihen, että puhelin laitetaan hiljaa pois ja kaivellaan jotain muuta korttia esille.
Jossain manuaalissa oli lueteltu mitä ne "Ei myyntilupaa" -koodit tarkoittavat. Siellä oli ainakin nuo edellä luetellut syyt lueteltuina, mutta enpä tietenkään muista mikä koodi oli mikäkin. Pääpointtina siis se, että ei se aina tarkoita puuttuvaa katetta, kun korttimaksu ei mene läpi.