Hölmö kysymys, mutta toivon rehellisiä vastauksia
Näkeekö mielenterveyshäiriöt ihmisen päältä?
Siis esim bipolaarin tai persoonallisuushäiriöt?
Kun itsessäni istuu sitkeässä käsitys, että mt-potilaat näyttävät tietynlaisille ja tähän kuuluu mm epäsiisti ulkonäkö ja rumat kuluneet vaatteet.
Lisäksi yhdistän näihin tyyppipiirteisiin kouluttamattomuuden, työttömyyden ja vähävaraisuuden.
Olenko hakoteillä? Vai voiko jokin uraohjus tai rikas ja kaunis sairastua?
Kommentit (17)
ja sen perusteella päättää iskeekö ko henkilöön?
MIkä se nyt olikaan se malli/missi-mikälie joka oli bippo... Ei vissiin näkyy päällepäin =D
Mt-potilas ei ole yhtä kuin psykoosissa oleva, psykoosissa ihminen ei välttämättä huolehdi itsestään ja sillin sairaus kyllä voi näkykä päällepäin varmaankin, mutta avohoitopotilasta jonka hoitosuhde kunnossa ja toimiva lääkitys et kyllä onnistu bongaamaan älyn tai ulkonäön perusteella =D
Ei näy ulkomuodossa. Mutta esim. kun on akuutti vaihe päällä, niin ei välttämättä ulkonäköön kiinnitä huomiota, ja vaikkapa vakavasti masentunut ei jaksa siistiytyä.
ylisiisteys voi kieliä mielenvikaisuudesta tai pakkomielteestä. Oma mielipiteni on että jos kotona on ylisiistiä se ei ole normaalia. Jos kaikki vapa-aika kuluu siivoukseen ja mattojen nyppimiseen niin se ei ole hyvä piirre ihmisessä alkuunkaan. Kodissa pitäisi näkyä elämisen merkit niin kaikilla on hyvä olla eikä koko ajan vaanita kuka sotkee paikkoja
Lue vähän lehtiä ja kirjoja, niin sivistyt. Monilla tunnetuilla henkilöillä on ollut niin pahoja mielenterveysongelmia, että he ovat tarvinneet niihin sairaalahoitoa. Joukossa on niin taiteilijoita, poliitikkoja kuin korkeita virkamiehiäkin. Lääkäreiltä otetaan oikeuksia pois, kun he eivät enää ole tolkuissaan jne.
Pitkään sairastaneen elintaso tietenkin usein laskee, eivätkä voimat välttämättä riitä jatkuvaan julkisivun kiillottamiseen. Tästä syystä mielenterveysongelmat voivat alkaa näkyä päällekin. Mutta jos sairaus on hallinnassa ja tukiverkot hyvät, ei sitä mistään huomaa.
Nykyään useimmat mielenterveysongelmat hoidetaan lääkkeillä, eivätkä edes luovien alojen ihmiset enää käy säännöllisesti lataamossa, kuten ennen.
Rikas kaunis uraohjus voi sairastua tai sairastaa mielenterveyden häiriötä
Catherine Zeta-Jones on bipolaarinen.
Vastaako mielikuvaasi?
mutta hemmetti kun sä ap oot tyhymä ihminen! Ootko ihan pitkällekin aikuisikään jo ehtinyt ja silti sulla on noin älyttömän pöljät aatokset??
Usein ihminen, jolla on esim hygienian kanssa isoja ongelmia, kärsii jostain mt-ongelmasta. Esim. depression selkeitä oireita on että sairastunut ei enää peseydy tai muutenkaan huolehdi itsestään.
Ulkonäöstä ei voi päätellä ihmisen mielenterveyttä suoraan, mutta kyllä näillä asioilla on toistensa kanssa tekemistä.
Muille vaaraksi ovat tosin juuri ne mt-potilaat, jotka osaavat peittää sairautensa. Esim narskut tai sosiopaattiseen käytökseen taipuvaiset.
Muuten ei voi pukeutumisesta tms. päätellä. Tietty jotkut on selkeesti, ne perinteiset 'kylähullut' (kaikella hyvällä tämä termi), muuten ei voi.
No silmistä saatan tunnistaa.
Muuten ei voi pukeutumisesta tms. päätellä. Tietty jotkut on selkeesti, ne perinteiset 'kylähullut' (kaikella hyvällä tämä termi), muuten ei voi.
Olisi jännä nähdä miten tunnistaisit ystäväpiiristäni pari bipolaaria. Menestyneitä molemmat omalla alallaan, normisiistit kodit, mitä nyt lapset ja lemmikit (ja miehet) siellä ehtivät sotkea.
En kyllä itse ole vuosikymmenien jälkeenkään huomannut ulkonäössä mitään erilaista. Käytös vain vaihtelee, välillä tehokkaampaa ja sosiaalisempaa, sitten hissutetaan kotosalla eikä saada aikaiseksi kuin välttämätön. Hygienia tai pukeutuminen nyt kuitenkin lukeutuvat näihin välttämättömyyksiin. Eivät ala haisemaan tai heittäytymään rumiksi depressiivisimmilläänkään. :D
Siinä oli mukana noin kymmenen henkilöä, joista jokaisella oli jokin mt-dianoosi. Lisäksi mukana oli mt-alan ammattilaisia, joille ei kerrottu mikä sairaus kenelläkin osanottajalla on. Osallistujilla teetettiin erilaisia tehtäviä ja asiantuntijat seurasivat heitä tuntitolkulla. Sitten asiantuntijoiden piti arvioida diagnoosit. Vain hyvin harva osui oikeaan.
Jos siis asiantuntijakaan ei ilman kunnollista diagnostista prosessia näe ihmisestä hänen mt-ongelmaansa, et sitä ap näe sinäkään. Toki osasta voi nähdä, että kaikki ei ole ihan kunnossa, mutta suurin osa näyttää päälle päin ihan tavallisilta ihmisiltä.
Minä kun olen pienimmällä sairaseläkkeellä, niin vaatteet ovat kyllä rikki ja nuhjuiset.
Eikä niillä ole väliä. Mutta jos saisin rahaa, ja mun pitäisi mennä johonkin, vaikkapa juhlimaan, niin et varmasti erottaisi mua muista.
Ja kuka tahansa voi sairastua, vaikka tuskin yli 9:n keskiarvolla kukaan arvasi mustakaan luuseria tulevan.
Vaatteeni ovat kyllä aina puhtaat, (kuuluu sairauteenikin kyllä), ja vaikka kotioloissa en jaksa pesulla käydä, yleensä ihmisten ilmoille mennessä on pakko siistiytyä.
Musta tuli kyllä vain ammattikoulun käynyt ja pitkäaikaistyötön ennen tätä sairastumistani.
Epäsosiaaliset sen sijaan ovat yhteiskunnan normeja noudattamattomia paskiaisia, joilla voi olla hyvinkin hienot (varastetut) vaatteet päällään.
joilla ei ole ihan kaikki kotona jos näin voi sanoa--ilmeisesti ovat lukeneita ihmisiä
Ja jonkun verran masennustakin. Mun vaatteen on kyllä usein aika kuluneita ja niiden rumuus tai hauneus on varmaan makuasia. Mä olen kuitenkin koulutukseltani FT ja ollut viimeiset 20 vuotta koko ajan töissä. Varallisuuttakin on puolen miljoonan omakotitalo isossa kaupungissa ja pari sijoitusasuntoa. En nyt varsinaisesti ole rikas, mutta kuitenkin ihan hyvintoimeen tuleva. Silti en ainoastaan ole sairastunut, vaan olen sairastanut koko sen ajan kun kaikki tuo koulutus ja ura ja omaisuus ja muuten paljon muuta privaattipuolella on hankittu.
http://areena.yle.fi/tv/1769534/#/play
Löytyy vastauksia kysymyksiisi.