Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko bipoja paikalla?

Vierailija
18.01.2013 |

Muitakin kuin minä? Miten teillä sujuu yleensä keväät? Mulla varsinkin alkukevät on vaikeaa aikaa. Kun valo lisääntyy iskee kauheaa masista ja hypoa peräperää, eikä saa nukuttua juuri ollenkaan.

Taitaa olla jo aluillaan kun olen taas nukkunut vaan pari tuntia kolmena yönä, eikä nukuta yhtään päivälläkään.

Ei auta mikään Ketipinorkaan tähän, onneksi kohta on taas lanttumaakarille aika.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysyvää eläkettä? Se psykoottisesta maniasta toipuva, jolla seinä noussut vastaan kaikilla elämänalueilla.

siis jos haluut

en ole lääkäri, mutta omasta kokemuksestani se on mania, joka lopulta johtaa psykoosiin.

Vierailija
2/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysyvää eläkettä? Se psykoottisesta maniasta toipuva, jolla seinä noussut vastaan kaikilla elämänalueilla.

siis jos haluut

en ole lääkäri, mutta omasta kokemuksestani se on mania, joka lopulta johtaa psykoosiin.

bipo II, joka kokenut vain hypomanian

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos haluut

Vierailija
5/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle erittäin läheinen ihminen oli ollut hypomaaninen jo pitkään, sitten iski maanisempi kausi. Kävi töissä normaalisti, mutta kun eräänä iltana juttelimme kännykässä niitä näitä, mikään ei viitannut mihinkään erityiseen. Kuitenkin hän muutaman tunnin kuluttua oli seonnut täysin. Ajeli taksilla pitkin yötä ympäri kaupunkia, oli muistikuviensa mukaan joutunut siellä johonkin tappeluunkin.

Soitin hänelle yöllä, ja hän lyhyesti vastasi, että "he tulevat, sait sitten tahtosi läpi". Sitten en enää yhteyttä saanut. Myöhemmin sain tietää, että hän oli heittänyt kännykkänsä jonnekin ja paennut aitojen yli uskoessaan, että poliisi on perässä. Siitä seurasi pitkä sairaalajakso, ja monien viikkojen ajan tämä henkilö oikeasti pelkäsi poliisien etsivän häntä jostain syystä.

Mitään pahoinpitelyjä ei ollut tapahtunut, kaikki oli vain ollut psykoottista harhaa. Tämä henkilö tajusi sen vasta kuukausien hoidon jälkeen. Tuon hoidon kestäessä mania kuitenkin yritti nostaa päätään, ja tämä henkilö mm. halusi ostaa velaksi auton, joka olisi paljon hienompi kuin entinen. Onneksi eivät siihen autoliikkeessä suostuneet.

Nykyisin hänellä menee jo paremmin. Mutta ei ole helppo sairaus tuo, ei todellakaan. Kukaan ei feikkaa tai tee tuollaista tahallaan.

Vierailija
6/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerroin vain omista kokemuksistani, jos niistä on jotain apua.

Vierailija
7/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama: valoisa aika on raskainta. mutta mulla hyvä lääkitys, Lamotrigin 400mg/vrk ja tiivis hoitosuhte psykiatriin ja viikoittainen psykoterapia. Pärjäilen. Diagnoosin sain 5v sitten, olen 36v ja yksi lapsi (taapero).

Vierailija
8/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

valon lisääntymisen aiheuttama masis yms tyypillistä bipoille? Mulla kevät ollut aina vaikeinta aikaa, olen luullut, että olen ainoa laatuani :(

Vierailija
9/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tulee valoisaan aikaan paine "tehdä kaikkea, ulkoilla, innostua ja olla niin helvatan tasapainoinen ja hyvinvoinva". Ja kaikilla muilla on iloinen ja niin aktiivinen aika keväällä. Silloin KUULUISI olla niin onnellinen. Luulen että se vaikuttaa. Syksy on ihaninta aikaa minulle.

Koska sait diagnoosin ap? Onko sulla 1 vai 2 tyypin bipo? Onko sulla hoitosuhde?

t: Kakkonen

Vierailija
10/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun täälläkin siitä on tämän tästä??

Vierailija
11/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä menen eteenpäin ilman lääkitystä. Tuskallisinta itselläni on tämä masennus. Eipä mulla valonmäärä vaikuta mihinkään; yhtä tuskaa kaikki.

Vierailija
12/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei se nyt mikään kansantauti ole, mutta sen on mahdollista puhjeta suurinpiirtein kenelle vain. Kun ei tiedetä, mistä ja miten se tulee, ei voi ennalta testata. Ei voi itse vaikuttaa sairastuuko vai ei. Me bipot haemme täällä vertaistukea, kuten muut joissain toisissa asioissa. Ja tässä sulle copypeistaus Käypä hoito-sivulta:

Kaksisuuntaisen mielialahäiriön tyyppiä I sairastaa väestöstämme noin 0.5 prosenttia ja tyyppiä II noin 0.7 prosenttia. Kaksisuuntaisen mielialahäiriön esiintyvyydessä ei ole huomattu olevan eroa sukupuolten välillä.

Olen itse tyyppiä II. Aurinkoista kevättä ja hyvää vointia kaikille ;)

Vierailija
13/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tulee valoisaan aikaan paine "tehdä kaikkea, ulkoilla, innostua ja olla niin helvatan tasapainoinen ja hyvinvoinva". Ja kaikilla muilla on iloinen ja niin aktiivinen aika keväällä. Silloin KUULUISI olla niin onnellinen. Luulen että se vaikuttaa. Syksy on ihaninta aikaa minulle.

Koska sait diagnoosin ap? Onko sulla 1 vai 2 tyypin bipo? Onko sulla hoitosuhde?

t: Kakkonen

Hyvin kuvailit, mulla on ihan samat tunteemukset valoisana aikana ja syksyllä helpottaa myös. Syksy on parasta aikaa muutenkin.

On hoitosuhde, diagnosoitu 7v sitten ja kakkostyypin bipo mulla.

Vierailija
14/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei se nyt mikään kansantauti ole, mutta sen on mahdollista puhjeta suurinpiirtein kenelle vain. Kun ei tiedetä, mistä ja miten se tulee, ei voi ennalta testata. Ei voi itse vaikuttaa sairastuuko vai ei. Me bipot haemme täällä vertaistukea, kuten muut joissain toisissa asioissa. Ja tässä sulle copypeistaus Käypä hoito-sivulta:

Kaksisuuntaisen mielialahäiriön tyyppiä I sairastaa väestöstämme noin 0.5 prosenttia ja tyyppiä II noin 0.7 prosenttia. Kaksisuuntaisen mielialahäiriön esiintyvyydessä ei ole huomattu olevan eroa sukupuolten välillä.

Olen itse tyyppiä II. Aurinkoista kevättä ja hyvää vointia kaikille ;)

ja virhedg:n saaneille on aika kohtalokasta syödä vääriä lääkkeitä.

Kukaan ei osaa vetää rajaa esim epävakaan persoonallisuuden ja lievän bipo II välille.. tuo on sellainen veteen piirretty viiva. Ja kauheaa väärän diagnoosin saanneelle

Vierailija
15/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksisuuntainen mielialahäiriö

Vierailija
16/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykoottisen mania jälkimainigeissa mennään ja uutta maniaa odotellaan.

Vierailija
17/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemus oli aivan järkyttävä ja mä en todellakaan odottele enää psykoosia missään muodossa.

Jos vielä menen psykoosiin, se on loppuni =(

Vierailija
18/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemus oli aivan järkyttävä ja mä en todellakaan odottele enää psykoosia missään muodossa.

Mulla ollut psykoottisia oireita, muttei psykoosia...

Vierailija
19/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jonkiasteinen hypomania voisi olla tervetullut. Nykyisellään en pääse edes kauppaan tai ulos kämpästäni, kun olen ihan lamaantunut.

Vierailija
20/24 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut psykoottisia oireita, muttei psykoosia...

tunne on vähän tuohon viittaavaa.. paitsi, että mullakin oli tuo tunne (siis psykoosi) päällä yli puoli vuotta. En huomannut tilaani, koska vaivuin psykoosiin pikkuhiljaa. En nähnyt tai kuullut mitään ylimääräistä, mutta minua vainottiin. Eikä psykoosini päättynyt ykskaks vaan paluu todellisuuteen tapahtui hiljaa liukumalla.

*Ristus mikä reissu*