Kummilapsen sisar jarruna yhdessäololle
Otsikko on hieman provosoiva, mutta yhden lapsen vanhempana kysyin teiltä, joilla on useampi lapsi: jos joku lapsista pääsee kumminsa kanssa esim. ristelylle tai huvipuistoon, pitääkö myös sisaruksen päästä mukaan? Meillä on oman pokamme ikäinen kummipoika, jota mieluusti otamme mukaan reissuille. Nyt on ongelmaksi kuitenkin tullut kummipojan sisar, jonka pitäisi myös päästä mukaan. Pojat ovat kuitenkin sen verran vanhempia, etteivät viihdy tytön seurassa. Siksi seuran pitäminen jää minulle. En kuitenkaan koe velvollisuudekseni muiden lasten viihdyttämistä, enkä halua sitä tehdä. Nyt ollaan siis tilanteessa, että emme viitsi tuota kummiåoikaskaan mukaan pyytää ja näin myös hän jää paitsi monesta kivasta. Onko teillä muillakin näin, että jos yksi pääsee johonkin, niin muidenkin on päästävä? Itse olen ajatellut niin, että sillä aikaahan vanhemmat voisivat tehdä jotain kivaa tämän pikkusisaren kanssa. Onko teistä oikein opettaa lapset tällaiseen?
Kommentit (21)
Onko teillä muillakin näin, että jos yksi pääsee johonkin, niin muidenkin on päästävä? Itse olen ajatellut niin, että sillä aikaahan vanhemmat voisivat tehdä jotain kivaa tämän pikkusisaren kanssa. Onko teistä oikein opettaa lapset tällaiseen?
Minusta ei pidä opettaa, niin että ollaan yltiötasapuolisia joka asiassa, jokaisella lapsella olkoon omiakin juttuja.
Esim risteilylle tai muualle, missä yövytäänkin, en ottaisi enempää lapsia kuin jaksan. Huvipuistoon voisin ottaakin, jos lapset kuitenkin siinä iässä että pääsevät samoihin laitteisiin. Silloin kyllä vanhemmat voisi osallistua kustannuksiin, ettei tarvitse omalle plus kahdelle muulle ostaa kaikkia lippuja, ruokia ja herkkuja.
Voisitteko joskus mennä yhdessä, niin että kummilapsen äitikin on mukana, tai koko perheet? Me ollaan usein tehty niin.
Toki olemme sisarta ottaneet mukaan esim huvipuistoon, mutta mielellän otamme tuota kummipoikaa mukaan pitemmillekin reissuille. Nytkin suunnittelemme vuokraavamme mökin kesällä viikoksi ja ottaisimme mielellämme kummipojan sinne mukaan. Mutta sisarta en halua sinne mukaan. Taitaa kuitenkin jäädä vain ajatukseksi, vaikka teidän, että kummipoika olisi ihan innoissaan lähdössä.
Sanooko vanhemmat, ettei siinä tapauksessa pääse mukaan jos ei sisarkin pääse?
Tuo on todella outoa niiltä kummilasten vanhemmilta.
Kyllä pyydämme mukaan vain kummilasta. Mutta vanhempien mielestä on hankalaa kun sisarkin haluaisi ja hänelle tulee paha mieli.
ei yksilöinä. Silloin ei toinen voi mennä mihinkään ilman toista. Tälläinen käytös on harmillista, mutta sitä on vaikea ulkopuolisen muuttaa.
Mulla itselläni on kolme lasta ja he ovat ihan omia yksilöitään. Mielellään tekevät esim. kummiensa kanssa kivoja juttuja ihan itsekseen, sisaruksien ei tarvitse olla kaikessa mukana.
Kiva vaan, että jokaisella on myös niitä ihan omia juttuja. Ja kun joku lapsista on esim. kumminsa kanssa menossa, on meillä vanhemmilla mahdollisuus viettää yksilöllisempää "laatuaikaa" niiden kahden muun kanssa. Eli win-win kaikille.
Oletko ihan suoraan puhunut tuosta teidän ongelmasta kummilapsen vanhempien kanssa ja selittänyt oman näkökantasi/toiveesi?
osaa käsitellä lastensa negatiivisia tunteita. Harmi, tuosta tulee ongelmia myöhemmin. Pikkusisko oppii tuollaisen tunnemanipuloinnin. "Yhyy, mulla paha mieli, kaikkien tehtävä mun tahdon mukaan."
Jos vanhemmat viitsii asian selittää kunnolla ja suhtautuvat ymmärtäväisesti siihen sisaruksen pettymykseen, niin ei tuossa olisi mitään ongelmaa.
Ei kummilasten, mutta muiden kanssa.
Systemaattisesti en koskaan sulje sisaruksia pois.
Sen sijaan olen huomannut, että yksilapsiset ei ikinä kutsu meidän pienempää esim. synttäreille, vaikka me kutsuisimme heidän ainokaisensa aina.
että kummilapsenne toimii kotona pikkusisaren viihdyttäjänä ja huolenpitäjänä. Kun hän on pois, vanhemmat kokee ajan rasittavaksi kn joutuvat itse sihen hommaan. Tää on vaan arvailua, mutta tiedän että niin on joissain perheissä. Tosi ikävää tuolle kummipojalle.
Kyllä pyydämme mukaan vain kummilasta. Mutta vanhempien mielestä on hankalaa kun sisarkin haluaisi ja hänelle tulee paha mieli.
Onhan nyt kumma, että pitää pikkusisko ottaa mukaan vain siksi, ettei tulisi paha mieli. Voi vit... sanon minä. Kai se tyttö omien kummiensa kanssa pääsisi eri retkille.
kanssa aikaa etkä halua hänen sisartaan mukaan. Sä et ole molempien kummi, joten sun ei tarvitse molempia raahata mukanas. Sanot äidille, että sä et ota kummilastasikaan, mutta että sulle tulee siitä paha mieli.
Täytyy aikuisen ymmärtää, että sisarukset eivät kulje pakettina ja että äitinä hän voisi nauttia oman lapsensa seurasta, kun yksi sisaruksista on muualla. Tekis siis oman lapsensa kanssa jotain hauskaa sinä aikana.
pikkusiskon kummit ei juuri vie tyttöä mihinkään.mikä on tietysti sääli, mutta voisivathan omat vanhemmat viedä.
Sinulla on oikeus viettää aikaa oman kummilapsesi kanssa ja kummilapsellasi samoin, viettää aikaa sun kanssa. Ilman ketään ulkopuolisia.
Sitä vartenhan se kummius onkin, että se lapsi on sulle ihan erityinen. Eikä se ole sun vikasi, jos ne vanhemmat on valinneet kummilapsesi sisarelle niin huonot kummit jotka ei huomioi häntä.
Viekööt sitten itse sitä toista lasta, sun velvollisuushan se ei ole.
Sanot suoraan niille vanhemmille näin.
Mulle ei tulisi mieleenikään tyrkyttää ja vaatia toista lasta mukaan, kun toinen pääsee oman kumminsa kanssa reissuille. Älytöntä ja röyhkeää. Kai ne pistävät vielä sut maksamaankin ne reissut, sille toisellekin lapselleen?
omalle lapsellesi reissuun kaverin, eikä niinkään kummisuhde.
saa kummilapsesta seuraa. Silti se ei tarkoita sitä, että kummitädin pitäisi helpottaa kummilapsen äidin taakkaa ottamalla aina sisaruksenkin mukaan. Kumminahan ollaan lapsen takia, ei sen takia, että äiti saa olla rauhassa lapsiltaan.
Tuskin se äitikään kaikkia kuluja maksaa, joten aika tylsää viedä kummilapsi reissuun ja maksaa kaikki tuplana. Sitä voi kuvitella, että ei lapsi paljon syö, mutta yleensä reissuissa pidetään hauskaa ja ostetaan kaikenlaista ylimääräistä, niin kyllä siitä tulee jo hintaakin.
Esikoisen kummi käy hänen kanssaan joskus autopesulassa(lapset rakastaa), kaupassa, mummolassa jne. Siis ihan parin tunnin reissuja. Toisen kummilla ei ole ajokorttia joten ei ole mahdollisuutta tuollaiseen. Joten on sovittu pari kertaa että esikoisen kummi ottaa molemmat esim. autopesulaan koska lapset rakastavat ja muuten eivät pääse sinne. Mutta nämä on todella harvinaisia poikkeuksia.
Pääsääntöisesti kummit pyytävät vain kummilastaan mukaan ja menevät kaksin. Tämä sopii hyvin vaikka osalla kummit eivät pyydä mihinkään mukaan.
Itse olen pyytänyt välillä pelkkää kummilasta mukaani ja joskus myös kummitytön isoasiskoa kun kuulin ettei hänen kumminsa ole vienyt mihinkään kaksistaan. Eli tilanteen mukaan.
AP:na kysyisin tuota kummipoikaa mukaan mökille ja sanoisit suoraan ettet voi ottaa pienempää sisarusta mukaan. Jos voivottelevat että tytölle tulee sitten paha mieli niin ehdota vaan että vanhemmathan voi sitten tehdä jotain ekstra kivaa tytön kanssa sillä aikaa kun poika on teidän kanssa. Tai sitten tulee paha mieli kummipojalle joka ei pääse mukaan ja teidän pojalle joka ei saa kaveria mukaan.
Toivottavasti vanhemmat oppivat ymmärtämään että lapset ovat yksilöitä...
Minulla on useampi lapsi, enkä ole koskaan kuvitellut että lapseni kummi muistaisi mitenkään muita kuin kummilastaan. Saati ottaisi jonnekin reissuun mukaan.
Enkä itsekään muista kummilasten sisaruksia.
Totta kai kummilapsesta on seuraa omalleni, mutta kumimipoika on meille melkein kun oma. Olemme viettäneet hänen kanssaan paljon aikaa ennen kun tuli tätä sisarusongelmaa. Mielelläni suon kumipojallemme myös mukavia elämyksiä kuten reissuja.
ja kummeja on sattunut monenlaisia eli yksi tekee yhtä ja toinen toista kummilapsensa kanssa, mutta en ikinä milloinkaan ole ehdottanu, että sisaruksen täytyy päästä mukaan kummijutskaan. En silloin, kun meillä oli kaksi lasta, kolme lasta , neljä jne...
Kummi on se oma henkilökohtainen aikuinen, aivan oma juttu lapselle, ei sisarukselle!
Meillä on myös itsellä useita kummilapsia, eikä kummilapsen lellimiset koske heidän sisaruksiaan!
Ja tosiaan me ainakin vanhempina osaamme järjestää omillekin lapsille elämyksiä yhdelle tai useammalle kerrallaan, ei aina kaikkille kaikkea, johan sen järkikin sanoo, että lapset ovat eri kehitysvaiheissa sekä jo alkujaan persooniltaan+kiinnostuksenkohteiltaan erilaisia!
lippuja, kun joululahjoja ostin.