Te, joilla vaihdevuosiin lääkitys, miten oireilitte
ja millä perusteella lääkityksen saitte?
Itselläni todettu 2 v sitten vaihdevuosioireita 42 vuotiaana.
Nyt on pinna jatkuvasti kireällä ja saatan räjähtää ihan yht'äkkiä. Mietin vain, että pitäisikö hankkia lääkitystä....kuukautiset kyllä tulevat normaalisti; kp 28-30 vrk
Kommentit (5)
Lääkitys piti aloittaa (tai aloitin, kun reseptin sain), kun kohtu ja munasarjat piti poistaa. Kuukautiset tuli normaalisti leikkaukseen asti eikä tosiaan mitään vaihdevuosioireita ollut, ikää 52 vuotta.
Olin silloin 38 v. Hän toteI, ettei näy enää paljoakaan toimintaa ja mitä haluaisin asialle tehtävän. Olin ihn puulla päähän lyöty, kuopukseni oli vasta kolme mutta suvussani oli kyllä esiintynyt varhaisia vaihdevuosia. Olihan minulla ollut öisin kuumia aaltoja mutta itse epäilin kilpirauhasen ylitoimintaa ... Hoidoksi sain levitettävää estrena geeliä ja kierukka vaihdettiin hormoonikierukkaan sen sisältämän progesteronin takia. Tuo vaihdos siksi, että pelkkä estrogeeni aiheuttaa kohdun limakalvojen liikakasvua , vaihtoehtona oli myös viikon kuussa syötävä progesteroni kuuri. Näillä on menty nyt 8 vuotta. Kierukka on vaihdettu kerran ja vuosi sitten geeliannosta hieman nostettiin kun aallot palasivat.
voi helposti kartoittaa hormonitasapainon. Sen perusteella (plus poisjääneet kuukautiset, kuumat aallot ja kuivat limakalvot) sain hormonilaastarit. Olen käyttänyt niitä viime kesästä asti. Nyt en muistanut ostaa niitä lisää ja olen ollut viikon ilman. Voin paljon paremmin!
Olen lihonut hormonien aikana lähes 10 kg, ruokahalu on pohjaton. Pinna on ihan yhtä tiukalla tai löysällä kuin ennenkin.
Vasta nyt, kun olen ollut ilman ,huomaan nuo asiat. Olen ollut sitä mieltä, että hormonit ovat parantaneet jotain. Se on ollut vain lumetta. en osta niitä enää. Muutamassa päivässä on lähtenyt painokin putoamaan, eikö tarvi enää asua jääkaapin oven välissä.
Jotain lääkitystä oli viitisen vuotta sitten vuoden verran. Sitten totesin, että ihan turhaan. Mitään oireita ei ole ilmennyt, olen nyt 52. Ainoa vaihdevuosiin liittyvä oire on hikoilu tai kuumat aallot. Muut oireet ovat spekulaatiota.
mutta tuli myös vilunväristyksiä ja sydämentykytystä. Kuukautiset tihenivät ja tulivat parin kolmen viikon välein. Olivat myös lopulta tosi runsaat. 46-vuotiaana aloitin hormonihoidon.