Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kääk, miten kirjoitetaan essee???

Vierailija
17.01.2013 |

Olen lähtenyt uudestaan opiskelemaan monen vuoden jälkeen ja nyt sitten iski paniikki, kun saatiin tehtäväksi kirjoittaa essee, aiheena Tunteiden merkitys ihmisen toiminnassa ja tunteiden ilmaiseminen.

Ei sen enempää ohjeita tullut, kuin että lähteiden tietoa tulisi syventää omin esimerkein ja käytännön sovelluksin.

Pituus on oltava 4-6 sivua ja ohjeet saatiin lähdeluetteloon.

En muista enää kauheasti mitään esseen kirjoituksesta, paitsi sen, että aiemminkin se oli itselleni haastavaa.

Sen muistan, että se ei ole referaatti ja oliko niin, että siinä pitäisi myös jotenkin aina esittää omia mielipiteitä/ajatuksia aiheesta, ettei vain kirjoita lähteissä olleita faktoja eikä kerro mitä on itse mieltä tai ajattelee.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

googleta esseitä. Kirjoitat kirjan pohjalta tekstiä omin sanoin ja vaikka aina kappaleen loppuun kerrot oman kantasi asiasta "Mielestäni tämä oli järkevästi ilmaistu, koska nykyaikana tutkimukset painottavat ja blaa blaa...Vertaile samaa asiaa koskien eri lähteitä ja manitset ne kappaleen lopussa. Otsikot, väliotsikot ja tekstit aiheen kannalta olennaisimmista asioista.

Vierailija
2/7 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasten, että essee olisi "mielipidekirjoitus".

Oikeassa mielipidekirjoituksessahan käytät retorisia keinoja, pyrit vakuuttamaan, listaat faktoja, esität syy-seuraus -suhteita ja muutoinkin pyrit argumentoimaan asiasi puolesta.

Esseessäkin tavallaan argumentoit asiasi puolesta, mutta keinoina vain eri lähteittesi esittely ja niihin viittaaminen ja lähteittesi mahdollinen dialogi. Oma suhteesi lähteisiisi voi olla kommentoivaa.

Esseessähän vain vellot niissä asioissa, mitä muut ovat sanoneet ja otat jonkin verran kantaa niihin. Kuitenkin jää pois se, että itse voisit perustella asioita sen kummemmin, koska olisit ne itse tutkinut, esseessä vain referoit muiden ajatuksia ja katsot vaikkapa, sopivatko ne siihen, mitä itse (perustellusti) ajattelit.

Jos tuntuu, että on vaikea aloittaa, hahmottele vaikka asioita mind mapilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli onneksi vain 1sivu.

Teinkö väärin kun ensin poimin artikkelista mielestäni pääpointit ja sitten omin sanoin kerroin sitä asiaa siinä esseessä ja en maininnut lähdettä? Vai tehdäänkö lähdeviittaus vain jos lainataan suoraan tekstin pätkä alkuperäisestä?

Vierailija
5/7 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli onneksi vain 1sivu.

Teinkö väärin kun ensin poimin artikkelista mielestäni pääpointit ja sitten omin sanoin kerroin sitä asiaa siinä esseessä ja en maininnut lähdettä? Vai tehdäänkö lähdeviittaus vain jos lainataan suoraan tekstin pätkä alkuperäisestä?

ja työn luonteesta. Jos työn pituus on vain yksi sivu ja käytät vain yhtä suppeaa lähdettä, on todennäköisesti riittävää, että mainitset vain lopussa, mitä olet käyttänyt lähteenä.

Jos työ on laajempi sivumäärältään ja lähteitä on useita, eri oppilaitoksilla ja yliopiston tiedekunnilla on omat ohjeensa viittaamisesta, kannattaa tutustua niihin oman paikan ohjeisiin.

Vierailija
6/7 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kerrot sen ja lopuksi kertaan mitä kerroit.

Eli alkuun lyhyt johdanto aiheeseen. Sitten varsinainen teksti, jossa olet käyttänyt lähteitä (muista lähdeviittaukset). Yksi kappale aina yhtä asiaa koskien ja omat mielipiteet ja kokemukset selkeästi ilmaistu omiksi (mielestäni / oman kokemukseni mukaan jne.)

Loppuun vielä lyhyt kertaus.

Vierailija
7/7 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä