Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä lapsen isän kanssa, en tiedä tietääkö?

Vierailija
17.01.2013 |

Seurustelin vuosia sitten Suomessa asuvan ulkomaalaisen miehen kanssa muutaman kuukauden ajan. Tulin raskaaksi, mutta sain keskenmenon (tai niin luulin alkaneen vuodon perusteella) aivan raskauden alkumetreillä. Muutama ulkopuolinen ihminen sotki välejämme ja erosimme todella riitaisina, eikä mies ei halunnut olla enää missään tekemisissä. :-(

Olin kuitenkin edelleen raskaana ja synnytin maailman ihanimman pienen pojan muutamaa kuukautta myöhemmin. Mies ehti tällä aikaa löytää uuden naisen elämäänsä ja mennä naimisiin. Nopeaa toimintaa! :-) En halunnut aiheuttaa hankaluuksia, joten en kertonut lapsesta tämän isälle ollenkaan.

Muutin pojan kanssa vuodeksi ulkomaille ja yksi ystävistäni katsoi sillä aikaa velvollisuudekseen tiedottaa lapsen isälle tämän olemassaolosta. Mies ei edelleenkään halunnut olla missään tekemisissä, mutta tämän vaimo kirjoitti minulle kipakan viestin, jossa uhkaili poliisilla ja sosiaaliviranomaisilla mikäli olisin missään yhteydessä tämän naisen perheeseen. Siis käytännössä siihen mieheen. Naisella oli edellisestä suhteestaan pieni lapsi, jonka turvallisuuden puolesta pelkäsi, sillä mies oli kertonut hänelle minun olevan täysi sekopää. Hän kertoi myös, että lapsi saisi kyllä tavata isäänsä niin halutessaan. Mitenkähän tuo olisi sitten käytännössä edes onnistunut? Vuoden ikäinen lapsiko kertoisi että haluaa tavata isänsä, jota ei ole koskaan nähnyt?

Pyysin naista jättämään minut ja perheeni rauhaan, ja niin hän tekikin. Vuosia myöhemminkään en ole kuullut tästä miehestä enkä hänen vaimostaan yhtään mitään.

Menin itsekin naimisiin ja mieheni rakastaa poikaa kuin omaansa. Hän haluaisi adoptoida pojan, jotta tämä olisi tasaveroinen pikkusiskonsa kanssa sitten joskus perintöä jaettaessa. Pojan isää ei ole merkitty mihinkään rekistereihin, joten adoptio olisi varmaan kohtalaisen helppo sen puolesta?

Teenkö ihan väärin, jos salaan pojaltani tämän biologisen isänsä kokonaan? Lapsen isä asuu samassa kaupungissa meidän kanssamme ilmeisesti edelleen, mutta ei ole koskaan ottanut yhteyttä. Oletan siis, että hän tietää pojasta tuon vaimon yhteydenoton perusteella. Voinko olettaa ettei isää tule koskaan kiinnostamaan lapsensa millään tavalla?

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Miten olette tämän hoitaneet?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs ne sukurasitteet (geeniperimät)? Siis pojan bioöogisen isän suvun puolelta. Oletkos miettinyt asian tätäpuolta ollenkaan?

Jos adoptoisin lapsen ulkomailta, tietäisinkö sittenkään geeniperimästä mitään? En usko että saisin tuota tietoa lapsen mukana.

Ja jos isä ei halua olla missään tekemisissä lapsen kanssa, mitä minä voin asialle tehdä? Miten tuo miettimisellä mihinkään muuttuu?

Anteeksi, paljon kysymyksiä, mutta asia vaivaa minua edelleen kovasti.

ap

Vierailija
22/24 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

biologista isää lapseltasi. Et ole tehnyt mitään väärää, älä siis tee väärin salaamalla. Juuret ne vaan on tärkeät ihmiselle, sen tulet vielä huomaamaan. Adoptiota se ei estä.

Isoätini antoi oman lapsensa adoptioon puolivuotiaana, ja lapsi etsi äitinsä kolmekymppisenä. Äitini serkku on mukana kaikissa meidän sukujuhlissa, vaikka väleistä omaan äitiin ei tullutkaan kovin läheiset. Älä vie lapseltasi mahdollisuutta ottaa selvää asioista, et saa olla ylijumala siinä asiassa. Asiat menevät miten menevät, älä estä lastasi selvittämästä juuriaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään että tuo miehen nykyinen vaimo hermostuu totaalisesti jos otan nyt yhteyttä. Ja jos mies haluaisikin tutustua poikaansa, millainen äitipuoli tuo nainen olisi? Millaista olisi lapsen vierailla isänsä luona, jos äitipuoli vihaa häntä, tai minua?

Pojan isä on varmasti helppo löytää, ja tiedän myös hänen vanhempiensa osoitteen. Jos olisin itse isovanhempi, haluaisin kyllä tietää lapsenlapsestani. En kuitenkaan uskalla ottaa heihin yhteyttä ja kertoa että tattadaa, tässä on pojanpoikanne... enkä kyllä uskalla isäänkään ottaa yhteyttä, sen verran rankat uhkaukset tämä "äitipuoli" esitti silloin aikoinaan.

Odotan siis että tulee sopiva aika ja kerron sitten pojalleni kuka hänen biologinen isänsä on. Voiko isyyden selvittää myöhemmin jos tarve vaatii? Vai pitääkö se tehdä johonkin tiettyyn ikään mennessä?

Vierailija
24/24 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään että tuo miehen nykyinen vaimo hermostuu totaalisesti jos otan nyt yhteyttä. Ja jos mies haluaisikin tutustua poikaansa, millainen äitipuoli tuo nainen olisi? Millaista olisi lapsen vierailla isänsä luona, jos äitipuoli vihaa häntä, tai minua?

Pojan isä on varmasti helppo löytää, ja tiedän myös hänen vanhempiensa osoitteen. Jos olisin itse isovanhempi, haluaisin kyllä tietää lapsenlapsestani. En kuitenkaan uskalla ottaa heihin yhteyttä ja kertoa että tattadaa, tässä on pojanpoikanne... enkä kyllä uskalla isäänkään ottaa yhteyttä, sen verran rankat uhkaukset tämä "äitipuoli" esitti silloin aikoinaan.

Odotan siis että tulee sopiva aika ja kerron sitten pojalleni kuka hänen biologinen isänsä on. Voiko isyyden selvittää myöhemmin jos tarve vaatii? Vai pitääkö se tehdä johonkin tiettyyn ikään mennessä?

24 siis ap vastailemassa 23:lle :-)