Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kättäri vai naistenklinikka?

Vierailija
16.01.2013 |

Kummassa olette saaneet parempaa kohtelua?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisin paikka koko Suomessa synnyttää varsinkin lapsen kannalta. Sain asiallista kohtelua.

Vierailija
2/21 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella lyhyt matka maanalaista käytävää pitkin lastenklinikalle. Kaikki Helsingin riskiraskaudet hoidetaan NKL:lla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella lyhyt matka maanalaista käytävää pitkin lastenklinikalle. Kaikki Helsingin riskiraskaudet hoidetaan NKL:lla.

Vauvoja ei kuljeteta sen nopeammin sairaalasta toiseen, koska heidän tilansa täytyy ensin vakiinnuttaa. Itse asiassa ambulanssimatka Kättäriltä tai saattomatka Naikkarilta kestää lähes yhtä kauan. Molemmissa sairaaloissa on vastasyntyneiden teho-osasto, ja vasta hyvin pienet keskoset, sairaat yms siirretään (hallitusti) jatkohoitoon lastensairaalaan, jos tarve vaatii.

On siis joku urbaanilegenda, että siksi NKL olisi turvallisempi, että lapset sieltä voitaisiin kiidättää nopeammin lastenklinikalle.

Naistenklinikalla on Suomen erikoistunein komplikaatioiden hoito. Se tarkoittaa, että lääkärit ovat tottuneet komplikaatioihin. Jos niitä tulee, ne ovat lääkäreille rutiinia. Mutta käytännössä se tarkoittaa myös, että lääkärit näkevät synnytyksen sairaalahoitoa vaativana ongelmana, ei enää kovin luonnollisena. NKL:ssä on myös ei-komplikaatiotapausten osalta suurin sektio- ja muu toimenpideprosentti, tämä näkyy tilastoissa.

Kätilöopisto ja NKL ovat nykyään samaa organisaatiota. Molemmissa on opiskelijoita. Molemmilla on käytössään uusin tekniikka esimerkiksi sikiövalvontaan, kivunlievitykseen ja tehohoitoon. Kättäri on vastikään remontoitu, siellä on enemmän tilaa ja esimerkiksi perhehuoneita. NKL on menossa suureen remonttiin, jonka vuoksi sinne otetaan jonkin aikaa vain komplikaatiosynnyttäjiä, muut ohjataan Kättärille.

Itse olen synnyttänyt kolme kertaa Kättärillä. Yhden kerran kätilö oli hirveä, kaksi kertaa mukava. Toinen mukava kätilö oli siirtynyt juuri kuukautta aiemmin Naistenklinikalta. Hän itse ei nähnyt juurikaan eroa laitosten toimintatavoissa normaalisynnytysten osalta.

Erot ovat hyvin pitkälle mutua, mielikuvia. Uskon, että saatu kohtelu riippuu eniten siitä henkilöstä, jonka sattuu kohtaamaan.

Vierailija
4/21 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenklinikalla synnytin esikoisen, koska oli lähempänä kotia. Kaikkinensa hieno paikka ja tykkäsin olla.

Mutta siellä oli yksi vihulainen sairaanhoitaja, joka ilkeili jatkuvasti.

Kättärin sitten valitsin kuopuksen synnäriksi, koska se oli lähempänä silloista kotia. Sekin oli tasokas paikka, kivoja ihmisiä ja hyvää ruokaa (kuten naikkarillakin).

Mutta kyllä sinnekin vaan se yksi vittumainen kätilö mahtu. Onneksi mulla oli opiskelija kätillö synnytyksessä mukana, että tää vittumainen vaan piipahteli kattomassa, miten opiskelija pärjää. Oli ilkeä opiskelijalle, miehelle ja mullekin.

Tasan menee mittakupit. :)

Vierailija
5/21 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

NKL turvallisin paikka lapselle syntyä. Sektion saa ehkä "helpommin" NKL:lla, koska siellä on oltava valmius todella vaikeisiin tilanteisiin. Normi synnytyksen jumitus helposti ratkaistaan tyyliin puukkoa kupeeseen ja seuraava potilas, vaikka pehmeällä tyylillä puolen päivän odotus voisi tuottaa onnistuneen alatiesynnytyksen.

Mahtavaa henkilökuntaa, ihan ammattireiskoja. Ei välttämättä hörhöpitsinaminamiäippä -lässyä vaan ronskia tekemisen meininkiä, mitä itse ainakin arvostin :)

Vierailija
6/21 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen alatie ja toinen sektio.

Hyvin hoidettiin molemmat ja erittäin tyytyväinen olen.

Ensimmäisen kohdalla tuli vastaan yksi kylmäkiskoinen kätilö mutta ei onneksi ollut itse synnytyksessä mukana, varmasti oli hänkin ihan ammattitaitoinen hieman vaan hiomista sosiaalisissa tilanteissa ehkäpä.

Ekalla kerralla perhehuone.

Pidin erittäin paljon paikasta. Toinen raskaus oli vaikea ja jouduin käydä useaan otteeseen "lepäämässä" Kättärillä jo ennen synnytystä.

En voi muuta kuin suositella.

Myös pari kaveriani on suositellut Kättäriä kokemuksesta.

Vierailija
7/21 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muutaman muunkin joka saanut huonoa kohtelua kättärillä

Vierailija
8/21 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihana kätilö, sattui hyvin,että perhehuone oli vapaana. Neuvolassa kun kysyttiin että kumpaan haluan, koittivat ohjata kättärille sillä NKL:lle ohjataan monikko raskaudet ja muut hankalammat. Ymmärtääkseni NKL on "pelkopotilaille" oma vastaanotto, jonne ohjataan neuvolan kautta odottavat äidit, jotka haluavat esim. suunnitellun sektion.

Vierailija
9/21 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenklinikalla synnytin esikoisen, koska oli lähempänä kotia. Kaikkinensa hieno paikka ja tykkäsin olla.

Mutta siellä oli yksi vihulainen sairaanhoitaja, joka ilkeili jatkuvasti.

Kättärin sitten valitsin kuopuksen synnäriksi, koska se oli lähempänä silloista kotia. Sekin oli tasokas paikka, kivoja ihmisiä ja hyvää ruokaa (kuten naikkarillakin).

Mutta kyllä sinnekin vaan se yksi vittumainen kätilö mahtu. Onneksi mulla oli opiskelija kätillö synnytyksessä mukana, että tää vittumainen vaan piipahteli kattomassa, miten opiskelija pärjää. Oli ilkeä opiskelijalle, miehelle ja mullekin.

Tasan menee mittakupit. :)

Mulla piipahti sellainen omassa vikassa synnytyksessä. Tosi ärsyttävä eukko! Onneksi vaan kävi sijaistamassa omaa kätilöäni. Sama eukko oli ystäväni kätilönä, kun olin doulana. Oli ajoittain todella galsa ja tunteeton, kyllästyneen oloinen. Onneksi H-hetkellä vaihtui vuoro ja lopun hoiti aivan ihana vanhempi kätilö.

Itse olen synnyttänyt kaikki kolme kättärillä, eikä mitään huonoa sanottavaa. Vertailukohdetta tosin ei ole.

Vierailija
10/21 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorvi.

Vierailija
11/21 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen synnytin Kättärillä ja siellä tykkäsin siitä että joku oli tosiaan melkein kokoajan synnytyssalissa kanssani (mieheni lisäksi), vaikka pitkä synnytys. Olen kuullut että kaikissa paikoissa näin ei todellakaan ole... Opiskelija suurimman osan ajasta, mutta oli tosi fiksu opiskelija ja aivan loppusuorallaan opinnoissaan, joten ei tuntunut edes yhtään miltään "opiskeijalta". Perhehuonetta tarjottiin heti synnytyksen jälkeen, omahoitaja osastolla oli mukava. Ainoa negatiivinen asia pidemmän sairaalajakson aikana oli se että hoitajien vaihtuvuus oli suuri.

Seuraavan aattelin mennä synnyttämään Jorviin, siitäkin olen itse kuullut paljon hyvää, mutta täällä näytetään haukkuvan, joten mene ja tiedä...

Vierailija
12/21 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse synnyttänyt Naistenklinikalla, ja varsinkin eka kokemus oli tosi hyvä, saimme perhehuoneen ja henkilökunta oli ystävällistä. Toinen kerta oli suunniteltu sektio kesällä, kun kaikissa synnytyssairaaloissa oli ruuhka, ja ajoittain Naistenklinikka oli ainoa paikka, jossa ei ollut sulkua. Silloin olin tavallisella synnyttäneiden osastolla. Naistenklinikalla on ainakin tuo kivunlievitys hyvin hallussa, käsittääkseni Kättärillä ollaan enemmän vaihtoehtoiseten hoitomuotojen kannalla.

Naistenklikan remontin on määrä alkaa loppukeväällä. Jos olisin itse menossa synnyttämään, niin tähtäisin varmaan jonnekin muualle kuin sinne jo ihan siitä syystä, että sinne tuskin ongelmattomat tapaukset mahtuvat. Onhan se kivempi mennä synnyttämään sairaalaan, jossa on käynyt tutustumassa. Tositilanteessahan joutuu sitten menemään sinne, minne mahtuu.

Vierailija
13/21 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenklinikalla on ainakin tuo kivunlievitys hyvin hallussa, käsittääkseni Kättärillä ollaan enemmän vaihtoehtoiseten hoitomuotojen kannalla.

Tai kyllä, Kättärillä ainakin Haikaranpesässä on enemmän keinoja ja osaamista lääkkeettömästä kivunlievityksestä, mutta kyllä sielläkin saa piikin kun vain pyytää.

Tavisosastolla Kättärillä mulle oikein tyrkytettiin ja hössötettiin epiduraalia. Piti erikseen sanoa, että haluan synnyttää ilman sitä.

Vierailija
14/21 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Naistenklinikan valitsisin. Kättärillä on nykypäivänä aika natsimeininkiä, esim. sokerivauvalle ei annettu lisämaitoa, jolloin lääkäri joutui määräämään lapsen tehohoitoon.

Nyt Naistenklinikan remontin alkaessa sinne otetaan vain riskiraskaudet, synnytyssaleja tulee olemaan käytössä vain 3.

Kättäriltä on toistaiseksi lopetettu Haikaranpesä, koska sinne tulee huomattavasti enemmän synnyttäjiä, joten tuollaisen palveluun ei ole resursseja.

Vierailija
15/21 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. kun taas Naistenklinikalla hoitaja oli todella huolissaan siitä, että sattuuko, ja tarvitaanko lisää puudutetta/pilleriä.

Eli juuri näin:

"Kättärillä ainakin Haikaranpesässä on enemmän keinoja ja osaamista lääkkeettömästä kivunlievityksestä, mutta kyllä sielläkin saa piikin kun vain pyytää."

Tarkoitus ei ollut väittää, etteikö Kättärilläkin saisi "normaalia" kivunlievitystä, koska kai sellaista on tarjolla joka synnytyssairaalassa. Eikä mulla ole kokemusta Kättäristä.

Naistenklinikalla sain lisämaitoa vastasyntyneelle niin paljon kuin halusin, ainoastaan yksi hoitaja yritti toppuutella. Mutta mun molemmat vauvat ovat olleet yliaikaisia eli suht isoja ja nälkäisiä. (ja kovaäänisiä).

Vierailija
16/21 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis NKL, nyt tulevana keväänä. Meidän terkka sanoi, että tuskin sinne muut pääsee kuin riskisynnyttäjät.

Tämä tietty aiheuttaa ruuhkaa muihin sairaaloihin, Kättärille erityisesti. Itse valitsin siis Kättärin tästä syystä, mutta voihan olla, että joudun vaikka Jorviin, jos Kättärillä on sulku silloin, kun aika tulee. Pääasia, että ei tartte lähteä kauas ajelemaan :D

Vierailija
17/21 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että moni sekoittaa haikaranpesän ja kättärin yleisen toiminan.

Minä en kertaakaan joutunut Kättärillä lääkkeitä anelemaan ja kipuja tuntemaan.

Tosiaan sekä sektio että alatie-synnytys kokemus Kättäriltä.

Sai lääkettä ja sai puudutetta ihan pyytämättäkin.

Kaverilla ihan sama positiivinen kokemus.

Moni ehkä syyttää Kättäriä siitä etteivät helposti anna lisämaitoa,noh mulla tuostakin toisenlainen käsitys.

Molemmissa raskauksissa mulla todettu raskausdiabetes ja molemmat lapset saivat myös lisämaitoa.

Toki painottivat rintamaidon tärkeyttä ja neuvoivat minua hyvin imetyksen aloituksessa etenkin tuon esikoisen kohdalla.

t:nro8

Vierailija
18/21 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitää olla siis pitkään raskaana, että pääsen Nistenklinikalle taas synnyttämään :)

Itsekään en ole kuullut tutuilta paljoakaan hyvää Kättäristä. Ehkäpä sitten ajelisin mieluummin Jorviin, sieltä olen kuullut jotai hyyväkin.

NKL kertaa 3. :)

Vierailija
19/21 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitää olla siis pitkään raskaana, että pääsen Nistenklinikalle taas synnyttämään :)

???

Vierailija
20/21 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen ollut todellia tyytyväinen, Naistenklinikasta ei ole henkilökohtaista kokemusta, koska Kättärillä on kaikki sujunut niin hyvin, ettei ole ollut tarvetta vaihtaa seuraavilla kerroilla.