Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sos.turvan laskeminen lisää työllisyyttä?

Vierailija
16.01.2013 |

Luuleeko esim. J. Vartiainen, että kaikki sadat tuhannet työttömät on työttömiä ihan vaan siksi, kun se muutama sata euroa kuussa on paljon houkuttelevampaa kuin muutaman tonnin palkka?

Joo, joidenkin (lähinnä pahasti päihderiippuvaisten) suusta olen minäkin kuullut, että töihin ei kannata mennä kun tukia saa vähemmällä vaivalla enemmän, mutta tosiasiassa aika iso osa näistä tuskin edes saisi töitä vaikka yrittäisi ja sitä sitten kasvojen säilyttämisen vuoksi perustellaan noilla tukijutuilla. Ns. normaalisti toimintakykyinen ihminen kuitenkin aika pian kyllästyy joutenoloon ja yhteiskunnan ja sos.verkostojen ulkopuolella oloon ja kaikkien vähänkään kiinnostavien vapaa-ajan aktiviteettien puutteeseen (ne kun maksaa). Vain pieni osa terveyden puolesta toimintakykyisistä ihmisistä saa tarpeeksi kiksejä pelkästään kavereitten kanssa kämpillä hengailusta ja kirjastossa luuhaamisesta.

Sitten kuitenkin ilmeisesti osa luulee, että ne kaikki loputkin itseään n. 17-20 vuotta kouluttaneet on tehneet hommia ihan vaan päästäkseen nauttimaan huikeista muutaman sadan euron kuukausituloista ja sosiaalisesta syrjäytymisestä ynnä muista työttömyyden lisäeduista.

Kyllähän se nyt on sitä Vartiaisen A- studiossa mainitsemaa ihmisluontoa, että mitä enemmän ihmisellä on, niin sitä enemmän se haluaa. Ja on hyvä perustella itselleen, että kaikki köyhät ovat itse syypäitä tilanteeseena, joten niiltä voidaan ottaa se vähäkin pois ilman mitään inhimillistä empatiakykyä, koska rahalla senkin on saanut kätevästi poistettua.

Että siis, onko vartialaisten mentaliteetti se, että "voi voi, jos oot sattunu sairastumaan tms ja sitä myöten joutunut työttömäksi vaikka työhaluja oliskin, niin ei se mun ongelma oo, koska mulla niitä töitä ja rahaa kuitenkin on, ja lisääkin olis kiva saada?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme