Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko omassa asunnossa asuvalle lukiolaiselle pitäisi jäädä rahaa ruokaan ja muuhun?

Vierailija
16.01.2013 |

Yritän nyt vähän ennakoida tulevaa. Jos maksaisin hänen vuokran ja ainakin suurelta osin oppikirjat. Hänelle jäisi opintoraha (kelan laskurin mukaan 180 e) ruokaan ja muuhun, niin riittääkö se? Tietysti yrittää päästä töihinkin.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän syö aina koulussa ison annoksen ilmaista ruokaa, niin riittänee tuo päälle 6 euroa päivässä juuri ja juuri. Mutta leveästi tuolla ei tosiaankaan elellä. Yllättäviin isompiin menoihin (esim. hammaslääkäri) tuosta ei jää säästöön mitään, ja kahvilla käyminen kaupungillakin on sillä rajalla. Vaatteet ja nuo yllättävät menot joutuisit kustantamaan kirjojen ja vuokran lisäksi, luulisin.

Mikä kaupunki?

Vierailija
2/9 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 e enemmän kuin vuokra. Ellei sitten tosiaan pääse töihin. Kaupungilla ei liene väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain opintotukea+asumislisää maksimit, eli n 400e yhteensä. Vuokra 370, sähköt ja muut laskut, ruoat ja muut päälle. 100e/kk sain 18-vuotiaaksi asti äidiltä ja lisäksi tein keikkahommaa silloin kun sitä oli tarjolla. Opintolainakin oli pakko ottaa, mutta sekin tuli muutaman kuukauden välein. Pakko oli siis opetella säästämään ja budjetoimaan. Eli enpä minäkään herroiksi elänyt, mutta elimpä kuitenkin. Suht täysjärkinen musta kuitenkin tuli, enkä valitsisi toisin.

Vierailija
4/9 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sen jälkeen, kun tajusin että kysymys on tosiaan vasta lukiolaisesta!

t. 2

Vierailija
5/9 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttamaan omilleen, kun pystyy pärjäämään ilman vanhempien avustusta. Itse elin opintotuella+asumislisällä+opintolainalla niinkuin "normaali" opiskelija. Jos ei ole varaa elättää itseään niin oma asunto on pois suljettu vaihtoehto. Nyt olen 33 v. ja olen edelleen samaa mieltä. Jos ei ole varaa omaan asuntoon niin sitten elää lukiolaisena mun luona mun säännöillä (jotka ei kovin tiukat ole).

Vierailija
6/9 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paikkakunnalla ei ole lukiota? Jos lähin lukio on vaikka 100km päässä?

Jos lukio on samassa kaupungissa niin mikä ettei lukiolainen voi asua kotonaan. Itse muutin 18-vuotiaana pois kotoa eikä se nyt niin järkevää ollut, vaikka pystyinkin itse elättämään itseni. Ipana olin.

Mutta jos lähin lukio on kohtuuttoman kulkemisen päässä, on muutto käytännössä ainoa vaihtoehto. Ilman muuta silloin pitää huolehtia siitä, että lapsella on ruokaa (=ruokakassi kotoa viikonloppuisin), rahaa käydä kahvilla, elokuvissa, ostaa vaatteensa ja muut tarpeet. 180 euroa on aika vähän jos sen pitäisi kattaa ruoatkin ja mahdollisesti matkustaminen kotipaikkakunnalle.

muuttamaan omilleen, kun pystyy pärjäämään ilman vanhempien avustusta. Itse elin opintotuella+asumislisällä+opintolainalla niinkuin "normaali" opiskelija. Jos ei ole varaa elättää itseään niin oma asunto on pois suljettu vaihtoehto. Nyt olen 33 v. ja olen edelleen samaa mieltä. Jos ei ole varaa omaan asuntoon niin sitten elää lukiolaisena mun luona mun säännöillä (jotka ei kovin tiukat ole).

Vierailija
7/9 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paikkakunnalla ei ole lukiota? Jos lähin lukio on vaikka 100km päässä? Jos lukio on samassa kaupungissa niin mikä ettei lukiolainen voi asua kotonaan. Itse muutin 18-vuotiaana pois kotoa eikä se nyt niin järkevää ollut, vaikka pystyinkin itse elättämään itseni. Ipana olin. Mutta jos lähin lukio on kohtuuttoman kulkemisen päässä, on muutto käytännössä ainoa vaihtoehto. Ilman muuta silloin pitää huolehtia siitä, että lapsella on ruokaa (=ruokakassi kotoa viikonloppuisin), rahaa käydä kahvilla, elokuvissa, ostaa vaatteensa ja muut tarpeet. 180 euroa on aika vähän jos sen pitäisi kattaa ruoatkin ja mahdollisesti matkustaminen kotipaikkakunnalle.

Vanhempien tehtävä on turvata alaikäisen lapsen toimeentulo. Täysi-ikäisen kohdalla kyse on järjestelyistä. Toki vanhemmat voivat maksaa esim. kuljetukset ja antaa ruokakassin. Mutta mitä vähemmän rahaa antaa sitä paremmin lapsi oppii tuossa tilanteessa pärjäämään omillaan.

Vierailija
8/9 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin asukoon kotonaan sitten. Minä en huolinut vanhemmiltani rahaa, kun muutin alaikäisenä omilleni. Halusin pärjätä itse.

Jos ei itse pärjää, niin asukoon kotona sitten. Itse on halunnut muuttaa, joten itse pitää pärjätä!

Vierailija
9/9 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin asukoon kotonaan sitten. Minä en huolinut vanhemmiltani rahaa, kun muutin alaikäisenä omilleni. Halusin pärjätä itse.

Jos ei itse pärjää, niin asukoon kotona sitten. Itse on halunnut muuttaa, joten itse pitää pärjätä!

tavallaan hyvin naiivi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme