Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eutanasia sokeutumisen takia kaksosille

Vierailija
15.01.2013 |

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu tuo eutanasia, saisi olla laillistettu toimenpide muuallakin, esim. suomessa. Ihmisten pitää saada päättää omasta elämästään, varsinkin jos on kovat kivut eikä enää halua pitkitystä tuskalleen turhilla lääkkeillä.

ainahan sitä voi ihan itse päättää päivänsä, jos ei kestä. Ei siihen tarvitse ulkopuolisia sotkea. Jos on liian vässykkä tappamaan itse itsensä mielestään toivottomassa tilanteessa, niin sitten elää.

on ihan vässykkää.

Mutta mikäpä minä olen noiden päähän menemään.

Vierailija
22/23 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..niin käy kyllä mielessä että mitä vitun järkeä tässä kaikessa on. Väkisin pidetään yllä sellaisten yksilöiden elämää, jotka eivät ikänsäkään puolesta enää kuuluisi elävien kirjoihin. Tuhlataan verorahoja vanhusten leikkauksiin, vaikka työikäisiä ja lapsiakin olisi jonossa. Jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS tänään:

Suomen Kuurosokeat ry:n mielestä armokuolema oli väärä tapa ratkaista sokeutuvien belgialaiskaksosten ongelmat. Järjestön mielestä lääkäreiden tehtävä on auttaa elämän säilymistä ja ongelmien ratkaisua.

"Onko yleistä, että kuurosokeus katsotaan niin vakavaksi vaivaksi, että sen edessä halutaan kuolla?" Suomen kuurosokeat ry:n hallituksen puheenjohtaja Seppo Jurvanen kuvaa järjestön parissa käytyä keskustelua.

Keskusteluissa ihmisiä on ihmetyttänyt, miten tilanne on päätynyt niin pahaksi, että belgialaiskaksoset päätyivät pyytämään armokuolemaa.

"Onko tässä jouduttu täysin syrjäytyneiksi?" Jurvanen kysyy.

Kuurosokeita myös huolestuttaa, että lääkärit ovat katsoneet, että masennus ja tulevaan kuurosokeuteen valmistautuminen olisivat niin vaikeita asioita, että niiden takia on suostuttu armokuolemaan.

Jurvasen mielestä jokaisella ihmisellä pitäisi olla itsemääräämisoikeus päättää omasta elämästään. Hän kuitenkin pelkää, että belgialaiskaksosten tapaus leimaa kuurosokeuden niin vaikeaksi asiaksi, ettei sen kanssa voisi elää.

"Ei se helppo asia ole, mutta ihmiset pärjäävät sen kanssa. Siihen tarvitaan kuitenkin turvaverkosto ja apua", Jurvanen sanoo.

Kuurosokeus etenee vähitellen. Aluksi kuuloa ja näköä voidaan tehostaa erilaisilla apuvälineillä.

Kun kuurosokeus on edennyt täydellisiksi, käytetään taktiilia. Se tarkoittaa kieltä, jossa viitotaan kädestä käteen.