Eutanasia sokeutumisen takia kaksosille
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2013/01/1690319/sokeutuvat-ka…
Mitä mieltä olette mammat tästä?
Kommentit (23)
Elämäsi kuulostaa todella mielenkiintoiselta. Täytyy arvostaa ihmistä, joka on voinut elää täyttä ja hyvää elämää vammastaan huolimatta. Ihmeellistä muuten että jo noin pieni (8kk)voi oppia viittomaan puheen ohella, mutta niinhän se tietenkin menee - sehän on toinen kieli. Olen onnellinen puolestasi ja nöyrästi kunnioitan sitä, mitä olet saanut aikaan!
ap
eutanasialupa ja sitä käytetään sitten väärin. Siis tuollaiset tapaukset voidaan katsoa yhteiskuntaa rasittaviksi taloudellisesti ja lupa heltiäisi helposti.
Olivat kuuroja, jotka olivat sokeutumassa.
Minusta eutanasia on ihan ok. Ihmisten elinikää on lähes kaikilla pidennetty jo useita kertoja (rokotteet, antibiotit jne.), niin miksei sitten saa sanoa, että jatkoaika riitti nyt kiitos.
ja nyt sokeutumassa. Voitte vaan miettiä millaista elämää olisi olla sekä kuuro että sokea, ei sitä voi sanoa enää oikein hyväksi elämäksi.
että sokeutuminen on sama kuin se ettei elämällä ole enää mitään arvoa. Tai että yhteiskunnalla ei ole enää mitään annettavaa sokeutumisen myötä. Käytännössähän millä tahansa perusteella saa siis eutanasian, jos sen vain kokee henkisesti kipeänä.
on ainakin Tampereella oikein koulukin. Varmaan tuo uutinen tuntuu heistä hyvin pahalta.
pitäisi elää piemydessä, kuulematta mitään, niin kyllä, minäkin mieluummin kuolisin.
En näkisi, enkä luulisi onko huoneessa muita minun lisäkis.
Voisin elää näkemättä, voisin elää kuulematta, mutta jos MOLEMMAT aistit riistettäisiin, niin se eo olisi enää elämää.....
Kuurosokeille on käsittääkseni nykyään oma "viittomakielikin", joka perustuu kosketukseen. En ymmärrä tuollaista lakia, joka mahdollistaa eutanasian. :(
Hieno juttu tuo eutanasia, saisi olla laillistettu toimenpide muuallakin, esim. suomessa. Ihmisten pitää saada päättää omasta elämästään, varsinkin jos on kovat kivut eikä enää halua pitkitystä tuskalleen turhilla lääkkeillä.
ihmisten pitäisi suorittaa eutanasiansa itse eikä velvoittaa siihen lääkäreitä, joiden päätehtävä on kuitenkin parantaa ja pelastaa. Miten eutanasialainsäädännössä estetään se, että ahneet omaiset eivät perintöä odotellessaan suostuttele sairasta mummoa pyytämään eutanasiaa?
elämisen arvoiseksi, niin miksi hän ei saisi kuolla? Miksi kuolema oman tahdon mukaisesti on väärin ja tuomittavaa? Ei ainakaan minkään absoluuttisen elämän pyhyyden takia, koska jatkuvastihan ihmiset tappavat muita eläviä otuksia, myös toisiaan ja paljon huonommistakin syistä...
"Ainoastaan" henkisiä kipuja ja tuskia.
Tästä onkin sitten vain lyhyt matka siihen, kun lääkehoitoon reagoimattomat, kauan sairastaneet skitsofreenikot, kaksisuuntaiset ja vakavasti masentuneet alkavat vaatia eutanasiaa samalla perusteella.
Kuka voi sanoa, ettei heillä ole siihen oikeutta ja missä menee se raja, oikeasti? Sehän on ihan veteen piirretty.
elämisen arvoiseksi, niin miksi hän ei saisi kuolla? Miksi kuolema oman tahdon mukaisesti on väärin ja tuomittavaa? Ei ainakaan minkään absoluuttisen elämän pyhyyden takia, koska jatkuvastihan ihmiset tappavat muita eläviä otuksia, myös toisiaan ja paljon huonommistakin syistä...
Kyse on ehkä siitä, millaisen viestin yhteiskunta antaa sallimalla sokeuden perusteella lääkärin tappaa potilaat. Mitä se kertoo kuurosokeille heidän elämänsä arvosta? Olisiko tukitoimien avulla veljesten elämä voitu pelastaa?
mutta kyseessä oli siis aikuiset veljekset ja heillä ei ilmeisesti ollut oikein muita läheisiä. Jos on läheisiä niin ei kait kukaan halua lähteä täältä pois.
Ajattelen itseäni. Minulla on aviopuoliso ja kaksi lasta. Jos olisin sokea ja kuuro niin uskon, että läheiset silti rakastaisi ja kaipaisi minua. Olen nyt 50 v ja voisin elää loppuelämääni ihan vain läheisten takia. Eri asia on jos on kovat kivut niin silloin en tiedä mitä tekisin.
Moni tekee itsemurhan aika mitättömienkin asioiden puolesta. Tuossa tapauksessa aikuiset miehet olivat funtsineet vaihtoehtoja ja tulleet siihen päätökseen, että eivät tahdo elää ja jos heille ei olisi annettu ruiskua niin olisivat varmaan jotenkin järjestäneet itse kuolemansa.
En kuitenkaan ole eutan puolella.
Monet kuurosokeat elävät täyttä elämää. He matkustelevat, jotkut tekevät töitä jne.
Lisäksi nykyään tekniikka ja lääketiede kehittyy sitä vauhtia, että kaiken aikaa tulee uusia mahdollisuuksia, jotka avaavat uusia uria ja parantavat elämänlaatua.
Sisäkorvaistute on hieno keksintö, vaikkei siitä varmaan ikänsä kuuroina olleille niin hyötyä olekaan, koska aivoihin ei ole muodostunut kuuloaistin tuottamia muistijälkiä. Mutta jos kuulonsa on joskus menettänyt, tilanne on aivan toinen.
Sitten on kaikenlaisia nanotekniikkaan perustuvia tutkimuksia, kantasolu- ja muita tutkimuksia jne. Nämä eivät vielä nyt tarjoa mitään tavallisille pulliaisille, mutta ei sitä tiedä, vaikka jo kymmenen vuoden kuluttua tilanne olisi toinen. Juuri jossain kirjoitettiin naisesta, jolle oli asennettu bioninen silmä. Siitä se lähtee.
saakka kuurosokea on hieman eri asia kuin se, että on kuuro ja sitten sokeutuu. Miettikää nyt vaikka omalta kohdaltanne, jos yhtäkkiä sokeutuisitte: Varmasti pärjäisitte kyllä ja läheisetkin rakastaisivat edellen, mutta monet hyvät asiat loppuisivat ja monet muuttuisivat. Voisitteko enää tehdä samaa työtä, katsoa televisiota, ajaa autolla, nauttia matkustelusta yhtä paljon jne..? Ja näillä kaksosilla päälle vielä kuurous.
Mielestäni on hiukan eri asia olla kuuro ja sokeutua aikuisena kuin että olisi koko ikänsä ollut kuurosokea ja oppinut kommunikoimaan niin jo pienestä pitäen.
Hieno juttu tuo eutanasia, saisi olla laillistettu toimenpide muuallakin, esim. suomessa. Ihmisten pitää saada päättää omasta elämästään, varsinkin jos on kovat kivut eikä enää halua pitkitystä tuskalleen turhilla lääkkeillä.
ainahan sitä voi ihan itse päättää päivänsä, jos ei kestä. Ei siihen tarvitse ulkopuolisia sotkea. Jos on liian vässykkä tappamaan itse itsensä mielestään toivottomassa tilanteessa, niin sitten elää.
On hyvin surullista, ettei lääkäri osannut antaa parempaa elämänohjetta kaksosille kuurosokeille smiehille ja suostui toteuttamaan heille eutanasian, joilla ei ollut lainkaan kipua tai kärsimystä. Belgiahan on entinen natsimaa niin kuin Saksakin. Minulla on samanlainen oireyhtymä kuin näillä kaksosilla elikkä usher. Olen syntymästä saakka kuuro ja sokeudun pikkuhiljaa niin kuin kaksosmiehetkin. Kaksosille ei ilmeisesti tarjottu apua ja vertaistukea, eivätkä he ehkä tavanneet muita kuurosokeita. Maailmassa on paljon älykkäitä ja menestyviä kuurosokeita, joista kirjoitetaan todella vähän. Suomalainen kuurosokea Riku Virtanen on tiettävästi maailman ensimmäinen lakimies. Googlaamalla saatte hänestä lisätietoja. Onneksi Suomessa on hyvä elää, jossa on mahdollista saada apuvälineitä, viittomakielen tulkkipalvelu, jolloin kuurosokeat voivat tarvittaessa viittoa taktiilisti eli kädestä käteen viittomista. Kuurosokeilla on mahdollisuus osallistua erilaisiin tapahtumiin viittomakielen tulkin/oppaan kanssa, näin ollen kuurosokeat eivät syrjäydy yhteiskunnasta.
Luonnollisesti olin ensin surullinen saatuani tiedon, että tulen sokeutumaan pikku hiljaa, mutta sitten toinen ovi aukesi ja siitä minulle avautui uusi maailma kuurosokeana eläminen, joka ei kuitenkaan ole niin kamalaa, kuin mitä sitä luulisi. Se on jokaisen henkilökohtainen kokemus ja asenne. Ajattelenko asioita positiivisesti vai negatiivisesti? Löydänkö ongelmiini ratkaisuja? Minulla on paljon ihania kuuroja ystäviä, vakituinen työpaikka, ihania työkavereita, sekä kaksi ihanaa lasta ja lapsenlapsi, joka osaa myös suomalaista viittomakieltä. Olen viittonut omille lapsilleni ja lapsenlapselleni viittomakieltä. (kaikki lapset kuulevat normaalisti) Tyttäreni oppi 8 kk ikäisenä viittomaan ja poikani vuoden paikkeilla ja lapsenlapseni 10 kk:n ikäisenä. Omat lapset suhtautuvat minuun äitinä kuin kuka tahansa äitiin. Eivät he ajattele ettei äiti kuule tai näe. He ovat sanoneet, että on tyhmä äiti, joka antaa sääntöjä ja kotiintuloaikoja. Olen hyvin onnellinen lapsistani ja ystävistäni, jotka ovat antaneet minulle paljon elämän rikkautta ja he ovat suhtautuneet minuun ihan normaalina ihmisenä. Mitään en vaihtaisi mihinkään. Minulla on näin hyvä olla ja minulla on kaikki mitä tarvitsen. Kiitos kaikesta Suomi!
Lisätietoja wwww.kuurosokeat.fi on enemmän tietoja kuurosokeudesta.