Minkälaisia teidän 5-6-vuotiaat lapset ovat?
Itselläni on kaksi tuohon ikähaarukkaan sopivaa, vuoden ikäerolla tyttö ja poika. Lisäksi vauva. Ja tuntuu, että elämä on yhtä härdelliä noiden kanssa. Vauva on helppo, vaikka heräileekin yöllä 1-2 tunnin välein. Nuo isommat sen sijaan kiristävät välillä hermoa niin p*rkeleesti...
Olen huomannut, että sellaiset päivät menevät parhaiten, kun saan pidettyä napakasti "päiväjärjestyksestä" kiinni ja järjestän tarpeeksi ohjelmaa heille. Heti jos antaa vähän "löysiä", niin alkavat velttoilla, sotkea joka paikan, riehua, pelleillä, möykätä, tapella, hangoitella vastaan joka asiassa... Huoh, välillä vaan tuntuu, että en löydä itsestäni tarpeeksi voimia ylläpitämään jämptiä päiväjärjestystä, en mä jaksa aina olla mikään v*tun ohjelmatoimisto! Tuntuu, että vaikka sellaiset jämptit päivät menevät yleensä ns. paremmin ja ilman tappelua, ei sellaisena taas jää mulle itselle minkäänlaista omaa hetkeä, hyvä jos paskalla saa käydä ilman että kaikki ovat vinkumassa jotain.
Minkälaisia teillä on tämänikäiset? Erityisesti kiinnostaa sellaisten kokemukset, jotka ovat lasten kanssa kotona.
Kommentit (3)
Poika täyttää kohta kuusi. Lisäksi isoveli 10. ja kyllä ne nahistelee tosi paljon keskenään, välillä leikisti välillä tosissaan. Rauhallista on kun vain toinen kotona. Mutta kyllä tuon ikäinen tarvitsee ohjelmaa aika paljon, riehuminen meilläkin alkaa kun ei ole mitään tekemistä. Tosin viihtyy liiankin hyvin tietokoneella ja telkkarin ääressä. Nuorempi toisin leikkii itsekseenkin, vanhempi ei ole tehnyt niin ikinä. Voisitko viedä vanhemmat lapset välillä johonkin kerhoon yms? Myös kaverikyläilyt rauhoittavat tappelemista ja ohjelman keksimistä.
Käy päivähoidossa, jotkut päivät menevät paremmin kuin toiset. Menettää malttinsa nopeasti joten vähän varpaillaan saa olla ja kuulostella, kuitenkaan ilman että liikaa "curlaa". Ihan kivasti meillä yleensä menee.
6 vuotias. Aamupäivän käy eskarissa ja kun haen kotiin, leikkii, katselee lehtiä, syö välipalaa. Ja odottelee, milloin isot lapset tulevat koulusta. Ei tuo 6 vuotias varmaan viitsi itsekseen riidellä, joten rauhaisaa meillä täällä päivisin :)