Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauva ei tee muutakuin huuda

Vierailija
14.01.2013 |

En jaksa kohta enää, vauva nyt 2kk eikä se ole elämänsä aikanut ollut hetkeäkään tyytyväinen!!! en jaksa enää tota jatkuvaa huutoa :(

Lääkärissä on käyty, sieltä mitään apua saanut, mitä mä teen !!!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko kokeilleet Rela-tippoja? Voi tuoda pientä helpotusta.

Kipuitkulta tuo kuulostaa. Menkää eri lääkärille, sellaiselle joka ottaa vaivan vakavasti.

Vierailija
22/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei ole ollut hetkeäkään tyytyväinen koko elämässään, ja sitten myöhemmin että aamupäivät on yleensä tyytyväisempi ja iltaa kohti itkee koko ajan enemmän? KUmmin sen nyt on, itkee koko ajan vai toisinaan vähemmän ja toisinaan enemmän?

Jos itkee tasaisesti pitkin päivää riippumatta nälästä, vaipasta tms. niin voisin lyödä vetoa että on allerginen/refluksivauva! Ja mahavaivaahan voi olla, vaikkei olisi allerginenkaan.

Mutta miksi syötät kolmen tunnin välein? Harvalla vauvalla on nälkä just tasan samoin välein.

Rytmitätkö yhtään päivää? Siis tarkoitan että nukkuuko miten sattuu, torkkuu sylissä vähän väliä tms. Silloin voi itkeä _myös_ väsymystä, ja jos on vielä mahavaivaa, märkää vaippaa jne,. niin se onkin sitten yhtä itkua koko päivä.

Päivän rytmitys alle 6kk ikäiselle ei juurikaan auta ja silloin kun lapsi huutaa vatsakipuja esim. allergian vuoksi, huutaa lapsi niin kauan kuin jaksaa ja simahtaa sitten. Huuto alkaa heti kun herää ja jatkuu kunnes simahtaa uudelleen. Meillä mentiin 12h huutoa - 12h unta - 12h huutoa.... -jaksoissa. Arvaa vaan vituttiko just sunlaiset pilkunnussijat (märkä vaippa, torkkuuko sylissä jne jne) kun ei osaa mitään neuvoa mutta pitää kuitenkin päästä pätemään? Onko sulla edes lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata heti kokeilla maitoallergisten korvikkeita. Jos iltapainoitteista huutoa, ongelma on usein siinä, että vauvasi ei osaa rauhoittua päiväunille, kun sitä vielä tarvitsisi iltapäivästä, vaan hän menee ylikierroksille kaikista virikkeistä, ja huutaa itsensä uuvuksiin lopulta.

Ota yhteyttä omaan neuvolaan. Jos sieltä ei löydy apuja, katso perheaikaa.fi-sivustoa. Siellä toimii 3 kk koliikkiin liittyviä nettivertaisryhmiä, joita vetää erittäin kokenut kätilö, joka osaisi neuvoa sinua.

Ennen kaikkea, pyydä apua sukulaisilta, ystäviltä jne, jotta jaksat nämä muutamat kuukaudet. Sitten helpottaa, se on aivan varma. Pidä huolta omasta jaksamisestasi. Vauvasi ei mene rikki, vaikka se huutaa, etkä sinä ole syyllinen ko. huutoon. Koliikkivauvan vanhemmat on yhtä hyviä kuin muuttkin, mutta vauva on haastava. tsemppiä!

Vierailija
24/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä Nutrilon Pepti 1-korviketta hakemaan. Ja sitten varaat ajan lasten gastroenterologille parin viikon päähän ja pidät himputin tarkkaa oirepäiväkirjaa: kirjaat ylös paljonko söi, kuinka paljon pulautti, kuinka pitkään huusi, kakat, pissat, ihan kaikki. Sen kanssa sitten lääkäriin.

Millä lääkärillä ehdit käydä?

Vierailija
25/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytön lääkäri suuttui kun kuuli että neuvolasta ei edes vihjattu maitoallergisen korvikkeen käyttöön. Jos korvike on jo käytössä, mitä menetettävää tässä on kuin raha? Koliikkia tuo ei ihan taatusti ole. Neuvolasta ei taida kukaan apua saada.

Ei kannata heti kokeilla maitoallergisten korvikkeita. Jos iltapainoitteista huutoa, ongelma on usein siinä, että vauvasi ei osaa rauhoittua päiväunille, kun sitä vielä tarvitsisi iltapäivästä, vaan hän menee ylikierroksille kaikista virikkeistä, ja huutaa itsensä uuvuksiin lopulta.

Ota yhteyttä omaan neuvolaan. Jos sieltä ei löydy apuja, katso perheaikaa.fi-sivustoa. Siellä toimii 3 kk koliikkiin liittyviä nettivertaisryhmiä, joita vetää erittäin kokenut kätilö, joka osaisi neuvoa sinua.

Ennen kaikkea, pyydä apua sukulaisilta, ystäviltä jne, jotta jaksat nämä muutamat kuukaudet. Sitten helpottaa, se on aivan varma. Pidä huolta omasta jaksamisestasi. Vauvasi ei mene rikki, vaikka se huutaa, etkä sinä ole syyllinen ko. huutoon. Koliikkivauvan vanhemmat on yhtä hyviä kuin muuttkin, mutta vauva on haastava. tsemppiä!

Vierailija
26/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa, että olisin tullut hulluksi jos täältä olisin pikkuvauva-aikana neuvoja hakenut: kauheaa piiitkää jaarittelua. Parasta kaiketi antaa napakka lyhyt näkemys itse parhaaksi koetusta. Ja täältä poimisin , että kantoliina ja sitä apteekin korviketta kannattaa aina kokeilla :)

Vierailija
27/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei ole ollut hetkeäkään tyytyväinen koko elämässään, ja sitten myöhemmin että aamupäivät on yleensä tyytyväisempi ja iltaa kohti itkee koko ajan enemmän? KUmmin sen nyt on, itkee koko ajan vai toisinaan vähemmän ja toisinaan enemmän?

Jos itkee tasaisesti pitkin päivää riippumatta nälästä, vaipasta tms. niin voisin lyödä vetoa että on allerginen/refluksivauva! Ja mahavaivaahan voi olla, vaikkei olisi allerginenkaan.

Mutta miksi syötät kolmen tunnin välein? Harvalla vauvalla on nälkä just tasan samoin välein.

Rytmitätkö yhtään päivää? Siis tarkoitan että nukkuuko miten sattuu, torkkuu sylissä vähän väliä tms. Silloin voi itkeä _myös_ väsymystä, ja jos on vielä mahavaivaa, märkää vaippaa jne,. niin se onkin sitten yhtä itkua koko päivä.

Päivän rytmitys alle 6kk ikäiselle ei juurikaan auta ja silloin kun lapsi huutaa vatsakipuja esim. allergian vuoksi, huutaa lapsi niin kauan kuin jaksaa ja simahtaa sitten. Huuto alkaa heti kun herää ja jatkuu kunnes simahtaa uudelleen. Meillä mentiin 12h huutoa - 12h unta - 12h huutoa.... -jaksoissa. Arvaa vaan vituttiko just sunlaiset pilkunnussijat (märkä vaippa, torkkuuko sylissä jne jne) kun ei osaa mitään neuvoa mutta pitää kuitenkin päästä pätemään? Onko sulla edes lapsia?

joista jokaikinen on ollut pahasti allerginen, pahat suolioireet, refluksi, ihan kaikki. Toiseksi vanhimmalla kurkku menee edelleen tukkoon jo parista millistä maitoa. Imetysdietti oli raju, ja sekin auttoi vain osittan. Että usko tai älä, on todella lapsia, ja vielä allergisia :) Nämä neuvot voivat silti päteä, sen tiedän itse.

Rytmittämisellä tarkoitan sitä, että kun vatsa vaivaa, niin muut itkut pitää saada minimiin. Minä olen nukuttanut vauvoja suositusten vastaisesti mahallaan, jopa vaunuissa. Yöt sylissä vatsallaan mun vatsaa vasten. Vatsavaivainenkin vauva voi jatkaa uniaan, kun senhetkisen ilmavaivan saa mahasta pois.

Anteeksi jos pahoitin mielesi. Todella tiedän mitä on stressata itsensä äärimmilleen vauvansa kanssa, ja olla lähellä epätoivoa. Vauva vauvalta olen kuitenkin löytänyt lisää keinoja helpottaa vauvojen vaivoja, vaikka allergisia ovatkin olleet. Toivon että ap:kin pääsee ahdistuksestaan, ja tulee hetki kun vauva tuottaa enemmän iloa ja onnea kuin stressiä!

Vierailija
28/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Kirjoitin ja TARKOITIN, että kun itselläni on ollut vaikea jaksaa edes koliikkihuutajien kanssa, niin osaan kuvitella, millaista on, jos vauva huutaa koko ajan.

Ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi.

Niin ja minä en varsinaisesti vastannut sinulle, kunhan vain kerroin omista kokemuksistani. Ei, en pahoittanut mieltäni. :)

Vierailija
29/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sanoin että vauva on TYYTYVÄISEMPI aamupäivisin, se ei tarkota että se olisi tyytyväinen. Ja kerroppas minulle miten 2 kk vauvan päivää saa rytmitettyä?

Kävimme siis neuvolalääkärin puheilla, mutta taidan viedä suoraan yksityiselle kun ei se neuvolalääkäri tiennyt mistään mitään :(

Vierailija
30/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sanoin että vauva on TYYTYVÄISEMPI aamupäivisin, se ei tarkota että se olisi tyytyväinen. Ja kerroppas minulle miten 2 kk vauvan päivää saa rytmitettyä?

Kävimme siis neuvolalääkärin puheilla, mutta taidan viedä suoraan yksityiselle kun ei se neuvolalääkäri tiennyt mistään mitään :(

Neuvolalääkäri vaan jaaritteli ja totesi että ehkä se on koliikkia, ehkä ei... Ja vauvalla oli tosi paha maitoallergia, on edelleen 1,5-vuotiaana.

Allergioihin erikoistunut lastenlääkäri tai gastroenterologi on paras. Et sattumalta asu pk-seudulla? Jos asut, Pikku-Jäteistä kannattaa kysellä Tiina Tuomelalta aikoja, Järvenpäästä saa joskus tosi nopeasti ja T.T. on ihan paras kaikista.

Vierailija
31/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen tosin vasta kolmannen kanssa sen tajunnut. Mulla tälläkin hetkellä kaksikuinen allergikkovauva, ja elämää helpottaa se kun pitää vauvan tietyn aikaa hereillä ja toistaa samat jutut joka hereilläolon aikana. Kävellään vaunujen kanssa niin kauan kuin vauva nukkuu (siis jos muuten herää heti kun vaunut pysähtyvät). Mahavaivainenkin voi nukkua vaunuissa kyljellään, monilla vauvoilla tietyllä kyljellä ollessa paukut pääsevät ulos. Jos vauva itkee vatsaansa vaunuissa, käännän toiselle kyljelle makuupussin avulla, ja rynttyytän taas menemään kunnes helpottaa.

Mahavaivavauvathan tuppaavat huutamaan itsensä uuvuksiin ja sitten nukkuvat hetken sen päälle. Kun huuto helpottaa ja uni meinaa tulla, niin vaihdan vauvalle vaikka vaipan ja sitten lähdetään lenkille.

Ai niin, ekan kanssa mullakin se rytmittäminen tuntui ihan utopistiselta. Mutta kun lapsia on enemmän, ei voi mennä ihan vaan sen vauvan mukaan, vaikka olisi kuinka mahavaivainen.

Vierailija
32/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja usein juuri tyypillistä on että illaksi alkaa huuto voimistua. Kakkonen kirkui suoraa huutoa 18-23 joka ilta. Laita korvatulpat (rauhoittaa sinua kun vie terän huudolta). Googlaa Colief ja tilaa sitä. Ei imeydy mihinkään ja on turvallista käyttää. UKssa sen saa ilmaiseksi jos lääkäri toteaa koliikin. Kannattaa kokeilla, meillä auttoi 2 päivässä. Ei siitä ole mitään haittaakaan jos se onkin muuta esim allergiaa.

Vierailija
33/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolalääkärit mitään allergioista ymmärrä/halua tietää. Kokemusta on! Minä olen siis se neljän (allergikon) äiti, joka anteeksi vaan puhui rytmittämisestä... Lastenlääkärille vaan ilman muuta! Vasta kolmannen kanssa neuvolalääkärikin pisti lähetteen maitoaltistukseen, kun kaksi ekaa oli allergikkoja. Ekan kanssa itse vaivuin epätoivoon, laihduin luurangoksi kävellessäni ympäri kaupunkia kun vauva ei muuten nukkunut.

Minulla neljäs ja viimeinen vauva, myös allerginen. Jonkin aikaa olen jo laittanut päivää vähän järjestykseen kontrolloimalla vauvan nukkumista. Tai siis lähinnä valvomista. Mutta ei se toki onnistu ennenkuin pahimmista mahavaivoista on päästy.

Meillä kahdella ekalla oli soijakorvike käytössä, mutta sitä saa antaa vasta puolivuotiaasta lähtien. Imetin siis siihen asti. Mutta suosittelen omalla kustannuksella apteekin korvikkeita kunnes saatte kelakorvauksen. Se tosiaan edellyttää positiivista tulosta maitoaltistuksesta, oireet vaan tulevat usein viiveellä joten sairaalassa ei välttämättä vielä mikään selviä.

Tsemppiä!

Vierailija
34/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa rauhoittaa levotonta vauvaa. Vauvahieronta rauhoittaa myön joitakin.

Vierailija
35/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ollut 2 huutajaa ja se on ihan mielettömän raskasta, mutta koita jaksaa, kohta voi jo helpottaa.

Mun lapsilla ei ole ollut allergiaa vaan tuntemattomasta syystä johtuvaa huutamista, ovat myös olleet huonoja nukkumaan päivällä ja nukkuneet päiväunia 15min pätkissä, puolen vuoden kieppeissä alkoi olla selkeää rytmiä päivissä(ikävä kyllä ei öissä kuitenkaan).

Mun vinkit on, anna syödä niin paljon kun haluaa, röyhtäytä hyvin, joka ilta kylvetys, mukavat vaatteet, syöttö ja kapalon tyyppiseen pakettiin(omani inhosi tiukkaa kapaloa), tutti suuhun ja nyt tulee mun pelastus, eli makuuasentoon taipuva keinuva sitteri.

Vauvapaketti siihen kyljelleen, riepu viereen niin, että tutti pysyy suussa ja sitten vaan keikuttamaan.

En tiedä monta tuntia oon elämässäni keikuttanu sitä sitteriä jalalla telkkua kattoessa ja välillä kädellä samalla ku oon ite torkkunu :)

Mutta kokeile ihmeessä tuota allergiamaitoa, monilla on kyse allergiastakin.

Koita jaksaa, vaikka tunti kerrallaan, mutta joka hetki on lähempänä sitä, että huuto kyllä loppuu tai ainakin vähenee :)

Vierailija
36/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt ekan vauvan vanhemmat heti teilatko noita useamman lapsen äitien neuvoja. Vaikka ne kuulostaa kummallisilta, niin yrittäkää silti ottaa neuvoja vastaan. Toivoisin että itse olisin kuunnellut äitiäni, jolla useampi lapsi, eikä ihan väkisin pistänyt vastaan. Kyllä se kokemusta kuitenkin opettaa, ja hyvällä yrittävät sanoa, luulen.

Minäkin sanoisin että allergiaa. Pulautteleeko paljon, nieleskeleekö, hikkaako paljon, yskiikö/rohiseeko? Sitten voi olla refluksiakin, jota on siis sekä allergista että rakenteellista. Jälkimmäinen tavallista vauvoilla, mutta jos se on runsasta, aiheuttaa kipua jne. niin on refluksitauti. Jokainen joka on kärsinyt kovasta närästyksestä voi samaistua! Mun vauva ihan heitteli päätään puolelta toiselle, kun koitti helpottaa oloaan... Imetin, ja oli allerginen monille ruoka-aineille, joille reagoi jo äidinmaidon kautta. Tämä siis selvisi vasta myöhemmin.

Vierailija
37/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosittelen nutrilonin korvikkeita. Pepti taitaa nykyään olla sekin jo kaupaata saatavilla? Itsellä ei esikoiselle meinannut sopia mikään korvike, tutteli oli pahin. Nutrilon omneo sopi ja se onkin tarkoitettu herkkävatsaiselle. Kannattaa tosiaan vaihtaamerkkiä ja odottaa pari päivää/ viikko vähenewkö huuto. Jos pahenee, niin vaihto.

Vierailija
38/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siis jos syö pelkkää peruskorviketta niin näet mahdollisen muutoksen niin nopeasti. Eikä siitä taatusti ole haittaa!

Itse tappelin 7 kk eri ruokavalioiden ja apt. korvike-lisämaitosysteemien kanssa lääkärin ohjeistuksessa ja sitten imetys piti lopettaa että saadaan enemmän selvyyttä.. Nyt 1v 1kk alkaa olla jo vähän rauhallisempi mutta luulen jatkuvien vatsakipujen buustanneen vauvan muutenkin aika ärhäkkää luonnetta ja sillä on vähän itkut päällä edelleen.

Vatsavaivaa tulee ainakin maissista, maidosta, mansikasta, kiivistä, (ehkä) tomaatista.. hirveetä salapoliisityötä on ja vähän väliä pylly tulipunaisena jollain rakkuloilla. Oireet ei aina edes tule heti eikä välttist seuraavana päivänäkään niin on kyllä aika hankalaa.

Kyllä tähän maailmaan huutoa mahtuu, mutta se toki on tylsää että vauva-aika on niin kakkaa tuolleen ja menee vähän omasta eestään. Otan osaa, aika kyllä silti korjaa nää ennemmin tai myöhemmin kohdilleen. Ja tuntuu että tuohon omaan huutajaan on kiintyneempi edelliseen, rauhalliseen vauvaan verrattuna juuri siksi että se on ollut niin kipeä pitkään.

Vierailija
39/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pieni huutaa vain nälkäänsä.

Vastasyntynytkin vauva osaa itkeä kaikkea muutakin tuskaa kuin nälkäänsä. Meidän neuvolaterkkari ohjeisti, että imettää saa aina, kun vauva itkee. 3kk iässä oltiin painossa jo melkoisesti plussakäyrillä... Eihän se vauva nälkäänsä itkenyt, vaan allergiavaivoja. Voihan syynä olla jokin muukin vaiva kuin allergia, ehkä koliikki tai refluksi tai jotain muuta, mutta tuskin nälkä ihan koko aikaa itkettäisi.

Vierailija
40/41 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut vaunulenkkiä ulkona pitkien päiväunien saamiseksi? Meillä auttoi unille vain ja ainoastaan kärrylenkit 2 vuotiaaksi asti, minkä jälkeen ei päiväunia halunnut nukkua lainkaan. No, karisipa silloin kilot ihan kivasti, kun parhaimmillaan kolme kertaa päivässä vetäsin pururataa ympäri säässä kuin säässä ;o) nyt se mua jo huvittaa, mutta vakavasti: tsemppiä, muistan vielä miten kamalalta se tuntui, kun vauva itkee ja ite on väsynyt ja tuntuu että mikään mitä teet ei auta. Meillä tuli avuksi sitten nämä kärrylenkit ja sylissä kantelu kädet vatsan alla, kun masua kipristeli sekä iltaisin kantoliina ja rauhallisen musiikin mukaan lauleskelu. Selällään ei sylissä tahtonut olla pienenä koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi