Oikeuden päätös vessapaperia?? Kyse tapaamisoikeudesta
Pitkällisen oikeusprosessin jälkeen eksälleni, joka prosessin aloitti, määrättiin tapaamisoikeus lapsiin joka toinen viikonloppu.
Nyt kolmesta lapsesta vanhin (16v) ei halua enää ollenkaan mennä hänen luokseen, eikä isä häntä taida sinne kauheesti halutakaan, keskimmäinen (14v) oleskelee aivan oman tuulensa mukaan kummanvaan luona, koska isänsä mukaan hän saa ikänsä puolesta jo päättää itse missä haluaa olla, ja nuorin (11v) parkuu, miksei hänkin saa päättää olopaikastaan.
Kysynkin nyt, pitääkö myös lasten totella oikeuden päätöstä?
Mun mielestä pitää. Olen tätä tolkuttanut 16-vuotiaalle, mutta hän on ihan syystä suuttunut isälleen. Samoin olen 14-vuotiaan kanssa asiasta puhunut välillä kovinkin sanakääntein, mutta tuloksetta. 11-vuotias pitää tilannetta epäreiluna, mutta elää päätöksen mukaan. Minunkin mielestäni tilanne on epäreilu kaikkia kohtaan, lapset ovat nyt aivan eriarvoisessa asemassa.
Mitä ihmettä tässä tilanteessa voi/pitää tehdä?
Kommentit (23)
Ja pienintäkin vain vajaan vuoden verran. Tai voithan sinä olla päästämättä, pelaat sillä tavalla aikaa, ja kun isä aloittaa toimeenpanoprosessin ja määrää uhkasakon, menee siinä ainakin puoli vuotta aikaa ellei enemmän. Ja kohta ei tarvitse nuorimmankaan mennä.
Ja aina on mahdollista, että täytäntöönpanoprosessissa lasta kuullaan ja jo oikeus päättää, ettei isälä ole tapaamisoikeutta ollenkaan.
Niin siis isoimman kohdalla on ihan ymmärrettävä syy, ettei halua sinne mennä. Ongelma on noiden pienempien kanssa, jotka siellä haluavat olla isän kännäämisestä huolimatta.
Miten voisin edes estää heitä menemästä sinne, kun teini nauraa, että hänhän ei mitään (oikeudenkaan määräyksiä tottele ja menee miten lystää, johon isä kannustaa.
Miten voisin edes estää heitä menemästä sinne, kun teini nauraa, että hänhän ei mitään (oikeudenkaan määräyksiä tottele ja menee miten lystää, johon isä kannustaa.
No, eikö se oikeuden päätös ollut juuri, että yli 12-vuotiaat saavat itse päättää tapaamisestaan. Eli et voi vedota oikeuden päätökseen ja olet ilmeisesti sen turhaksi todennut.
Sinun paras puhua muilla perusteilla. Esim. että sinä olet huolissasi pojastasi. Haluat tietää, missä hän on iltaisin ja haluat, että hän on sovittuna/määrittelemänäsi aikana kotona. Ja puhut tuosta isänsä alkoholinkäytöstä. Mitä jos isompi veli puhuisi myös? Onko isä mukavaa seuraa kännissä? Kehtaako sinne kutsua esim. kavereita, kun isä kännää?
Ja pienintäkin vain vajaan vuoden verran. Tai voithan sinä olla päästämättä, pelaat sillä tavalla aikaa, ja kun isä aloittaa toimeenpanoprosessin ja määrää uhkasakon, menee siinä ainakin puoli vuotta aikaa ellei enemmän. Ja kohta ei tarvitse nuorimmankaan mennä.
Ja aina on mahdollista, että täytäntöönpanoprosessissa lasta kuullaan ja jo oikeus päättää, ettei isälä ole tapaamisoikeutta ollenkaan.