Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat, kerrotteko tyttärellenne miten ahdistelijoiden kanssa pärjää?

Vierailija
14.01.2013 |

Joukkoraiskaus on harvinainen tilanne, mutta melkein jokainen tyttö/nuori nainen joutuu ahdistelluksi useaan otteeseen, esipuberteetista lähtien.

Mitä pienempi tyttö, sitä helpompi uhri. Kymmenvuotiaasta lähtien tytöt tunnetusti kokevat huutelua, koskettelua, paljaita elimiä.

Äidit ja isät, miten olette valmistaneet tyttöjänne näihin tilanteisiin? Kerrotteko miten tulee toimia kun setä pyytää mukaansa tai näyttää liikaa?

Jos ette ole puhuneet asiasta, miksi ette?

Kommentit (21)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin pitäisi kaiketi vähän päivitellä ja muistutella nuo varoitukset tytöille mielen päähän taas.. Ihan varmuuden vuoksi.

Vierailija
4/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on 11-vuotiaat kaksoset, eikä niitä ole "sedillä" peloteltu. Emme näe vaimoni kanssa mitään syytä saada niitä pelkäämään miehiä. jos jotain sattuisi, kyllä he tulee kertomaan meille ja sitten puhutaan.

Vierailija
5/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että pitäisi kertoa, koska minuakin on ahdisteltu lapsena, mutta miten muka sellaisen voi sanoa tytölle joka ei tiedä seksistäkään vielä mitään.

Vierailija
6/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluisin tosiaan tietää miten te muut hoidatte tämän asian. Kerrotteko että "on pahoja setiä joiden mukaan ei pidä lähteä", vai ettekö te sano mitään?

Tuntuu vaikealta ottaa asia puheeksi (tytöt 9 v ja 7 v), mutta pakkohan se on, ettei se ahdistelu tule heille täytenä yllätyksenä.

Vierailija
7/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluisin tosiaan tietää miten te muut hoidatte tämän asian. Kerrotteko että "on pahoja setiä joiden mukaan ei pidä lähteä", vai ettekö te sano mitään?

Tuntuu vaikealta ottaa asia puheeksi (tytöt 9 v ja 7 v), mutta pakkohan se on, ettei se ahdistelu tule heille täytenä yllätyksenä.

Ja koska tuntemattomista ei tiedä, ei tuntemattoman mukaan saa lähteä. Ei vaikka tuntematon väittäisi äidin lähettäneen hänet hakemaan.

Lapset tietävät, etten tulisi missään tilanteessa lähettämään ketään puolestani hakemaan ja jos joku noin väittäisi, niin äkkiä jalat alle.

Olen ohjeistanut tilanteisiin, jossa joku yrittää saada tyttöjä mukaansa että silloin saa potkia, purra ja lyödä, ja huutaa pitää sen minkä keuhkoistaan jaksaa ja juosta karkuun lähimmän ihmisen luo (vaikka aikuisen, tuskin kaksi ahdistelijaa peräjälkeen sattuu kuitenkaan).

En siis ole tytöille yksityiskohtaisesti kertonut, mitä sellainen aikuinen saattaisi tehdä. Kerron vain että on sairaita aikuisia, jotka tahtovat lapsille pahaa.

Vierailija
8/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sairaita aikuisia, jotka tahtovat lapsille pahaa.

Entä jos ne pelkää sen jälkeen turhaan KAIKKIA? Minä muistan olleeni pelokas miesten suhteen vielä 19-v. interraililla. Oli haarukka mukana itsepuolustukseksi, koska luulin että jokainen haluaa mulle pahaa.

Millä saan ne samaan aikaan luottamaan normaaliin kanssakäymiseen sekä varomaan pervoja? Tää on pirullinen dilemma.

ap

Vierailija
9/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojat alkavat olla ahdistelevia, puhuvat seksistä ja ovat muutenkin todella typeriä. Joten joutuuhan siitä puhumaan jo 8-9-vuotiaalle. Puhukaa niiden poikienne kanssa tuosta, huorittelu on myös yleistä viidenneltä luokalta lähtien, ihan kaikissa kouluissa.

Vierailija
10/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylensä ahdistelija on joku läheinen eli setä, eno, isä, ukki, veli, isäpuoli, serkku. Ei siis kannata painottaa tuota vierasta setää.

Vierailija
11/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne ahdistelijat voi olla lapsen päivittäin kohtaamia ihmisiä? Mun vanhemmat puhui siitä ettei tuntemattomien kyytiin saa menne jne. (tosin eivät varsinaisesti seksuaalisesta ahdistelusta) ja oli ihan järkyttävää kun yläasteella jouduin poikien järjestelmällisen seks.ahdistelun kohteeksi. En osannut enkä uskaltanut puhua asiasta kenellekään ja ne tilanteet vaivaa edelleen. On tosi lamaannuttavaa kun saa sellaista kohtelua ikätovereiltaan jotka ovat vielä koulu"kavereita".

Vierailija
12/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että KUKAAN aikuinen ei saa koskea niitä kohtia, mitkä uikkari peittää. Heti jos joku sellaista yrittää, pitää lähteä karkuun ja kertoa äidille, vaikka se toinen aikuinen kieltäisi ja väittäisi, että se oli omaa syytä. Äiti ei suutu!!

Vierailija
13/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse näin vieraan miehen peniksen 9-vuotiaana, en olisi halunnut. Naapurin poika kouri haaroväliäni 10-vuotiaana. Setä kokeili "onko minulla jotain rintamuksessa" 11-vuotiaana. Koulussa yrittivät avata rintaliivien hakaa 6-9- luokilla. Kadulla on huudeltu ja baareissa kourittu satunnaisesti koko ajan. Välillä uhattu raiskata, tosin onneksi on jäänyt puheeksi. Viimeksi takapuoltani kosketeltiin kaupassa viime kesänä (ikä 31).

Nyt aikuisena handlaan kyllä jos örkki yrittää kouria, mutta miten pärjää kymmenvuotias? Eihän sillä ole mitään mahdollisuuksia puolustaa itseään. Siksi kai ne pervot pikkutyttöjä vaaniikin. Pelottaa tyttöjen puolesta. Kuitenkin on kunnon miehiäkin. Miten voi kertoa, että kaikki miehet ei ole vaarallisia?

ap

Vierailija
14/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että KUKAAN aikuinen ei saa koskea niitä kohtia, mitkä uikkari peittää. Heti jos joku sellaista yrittää, pitää lähteä karkuun ja kertoa äidille, vaikka se toinen aikuinen kieltäisi ja väittäisi, että se oli omaa syytä. Äiti ei suutu!!

Voi herranjestas, koulussahan tuota tapahtuu.

Vierailija
15/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai tämä myt joitakin koskettaa, ainakin niitä joilla on tyttäriä?

miten te hoidatte tämän, vai odotatteko vain että pahin tapahtuu??

Vierailija
16/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ihme, olen kertonut ihan lapsen tasolla noista jutusista. Kun lapsi menee yökylään, ollaan käyty läpi pelisäännöt, ei saa ottaa mitään toisten lääkkeitä ja oven saa aina laittaa kiinni, kun vaihtaa vaatteet tai menee vessaan tai suihkuun. Jos joku käyttäytyy lapsen mielestä epämiellyttävästi, soittaa heti kotiin ja sanoo, että hae kotiin. Jos joku asia vaivaa, siitä keskustellaan.

Tuo juttu on juuri niin, että kaikki alueet jotka uimapuku peittää, niihin ei kukaan saa koskea.

Jopa lääkärissä lupa kysytään, ei niihin paikkoihin kosketa sielläkään ilman lupaa ja selitystä miksi se tehdään.

Kun meillä on ollut lapsella kavereita yökylässä, kunnioitan heidän yksityisyyttään. Kerran oli pakko suihkussa auttaa yhtä tyttöä (olen itse nainen) kun tultiin rannalta ja sen tytön alapää oli ihan täynnä hienoa hiekkaa ja se oli pakko saada puhtaaksi ja soitin tytön kotiin ja varmistin, että saan niin tehdä. Sanoin, että voin laittaa tytön kotiin tai suihkuttaa, tytön isä jutteli sitten tyttärensä kanssa asiasta ja sopivat, että oli ok, että autoin.

Ei ne asiat niin vaikeita ole, mutta ihan hyvä että hoidetaan asiallisesti.

Vierailija
17/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sairaita aikuisia, jotka tahtovat lapsille pahaa.

Entä jos ne pelkää sen jälkeen turhaan KAIKKIA? Minä muistan olleeni pelokas miesten suhteen vielä 19-v. interraililla. Oli haarukka mukana itsepuolustukseksi, koska luulin että jokainen haluaa mulle pahaa.

Millä saan ne samaan aikaan luottamaan normaaliin kanssakäymiseen sekä varomaan pervoja? Tää on pirullinen dilemma.

ap

Mieluummin pelottelen tytöt pelkäämään tuntemattomia kuin olemaan hirveän avoimia.

Vierailija
18/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme poikaa ja näitä keskusteluja on käyty useaan otteeseen. Kenelläkään ei ole lupa koskettaa toisen intiimislueita, vierailta ei oteta mitään, kenenkään kyytiin ei lähdetä jne.

Vierailija
19/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai tämä myt joitakin koskettaa, ainakin niitä joilla on tyttäriä?

miten te hoidatte tämän, vai odotatteko vain että pahin tapahtuu??

ongelmallista kysymyksessäsi on, ettei ole olemassa takuuvarmaa keinoa jolla pärjää ahdistelijoiden kanssa. Lapsia voi ja pitää varoittaa, mutta se ei 100% estä jotain pahaa tapahtumasta.

Vierailija
20/21 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että aina voi sattua jotain, vaikka miten parhaansa yrittäisi.

Haen tässä sitä, että esim. minun vanhempani eivät mitenkään varoittaneet, että monet miehet ovat seksiriippuvaisia, ja saattavat jopa yrittää tyydyttää himoaan (tyttö)lasten kanssa. Tällöin tytön on hyvä osata suhtautua tilanteeseen oikein. Nyt kun on nämä pikkuiset tytöt jotka ei selvästikään tajua näista tosiseikoista mitään, en tiedä miten heitä pitäisi valistaa.

tuntisin pettäneeni heidät, jos en kertoisi millaisia kuvotuksia on olemassa. mutta miten kertoa ilman että he uskoo jokaisen vieraan miehen olevan potentiaalinen kuvotus?

siksi kysyin miten muut ovat toimineet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän