Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehityskeskustelun tulos: kouluspykologille koska olen opettanut tyttäreni uskomaan enkeleihin.

Vierailija
14.01.2013 |

Minulla itselläni on vahva usko enkeleihin, tiedän että minulla on kaksi omaa suojelusenkeliä.

Joskus tunnen niden läsnäolon ja olen monesti pelastunut onnettomuudelta.

Joskus kun on ollut kaupparyöstö, olin juuri itse ollut samassa kaupassa mutta enkelit johdatti minut turvaa, joskus olen ollut autokolaripaikalla vain minuutteja ennen kolaria, säästyin koska enkeli kehotti menemään pois.

Olen halunnut jakaa tämän turvallisuuden tyttärelleni ja hän (7v ekaluokkalaine) tietää että enkelit varjelevat hänen askeliaan.

Opettajan mielestä tyttäreni (olen yh) puhuu liikaa enkelistä. Minusta niistä ei voi puhua liikaa.

Kehityskeskustelun tuloksen sain tänään kutsun: minua pyydettiin tapaamaan koulupsykologia tyttäreni kanssa ensi viikolla - koska "koulu näkemyksen mukaan lapsen todellisuudentaju saattaa eräiltä kohdiltaan olla hämärtynyt". Näin kirjoitti siis reksi!

Mitä väärää siinä voi olla että lapsi uskoo enkeleihin!? Uskotaanhan jumalaankin ja jeesukseen ja muuhun. Ei enkeliusko ole sen vaarallisempa.

Sitäpaitsi enkeliuskossa ei juuri ole pahoja enkeleitä.

Ja muuten tiesittekö että lapsella voi olla neljä suojelusenkeliä!! Aikuisilla voi olla vain korkeintaan kaksi.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun reagointi kuulostaa erittäin huolestuttavalta. Silti olen sitä mieltä, että Suomessa valitettavasti on parempi, ettei joka paikasssa uskostaan puhu ja lapsikin ymmärtäisi, ettei kaikkialla voi puhua siitä, miten uskoo. Ei kukaan muukaan oppilas voi mennä julistamaan uskoaan Allahiin tai Jeesukseen. Se nyt vaan ei sovi kouluyhteisöön.

Jos lapsesi taas on niitä herkkiä, jotka näkevät enkeleitä, niin parempi silti olla hiljaa koulussa. Itsekin uskon enkelelihin ja olen puhunut heistä lapsillenikin. Omat lapseni vaan tykkäävät niin maallisista asioista, etteivät enkeleistä muille puhu

Vierailija
62/77 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koulutyön häiritseminen niillä uskonjutuilla ei. Puuttumisen paikka, jos AP:n lapsi häiritsevästi höpöttää muita kuin kouluasioita.

En myöskään näe pahana, että lapsen mielenterveydestä pidetään huolta. Hihhuli-yh:n lapsi kaipaa yhteiskunnan suojelua ja on ainoastaan hyvä, että joku taho seuraa näitä tapauksia. Kaikki uskonnollisuus ei ole tervettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koulutyön häiritseminen niillä uskonjutuilla ei. Puuttumisen paikka, jos AP:n lapsi häiritsevästi höpöttää muita kuin kouluasioita.

eikö ekaluokkalaisten opella ole muuta konstia kuin koulupsykologi? Mieti nyt.

Uskonnosta tuossa on kyse ja Uskonnonvapautta on loukattu.

Vierailija
64/77 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän lasta ollaan ohjaamassa lasta psykologin konsultaatioon siksi, että on herännyt huoli todellisuudentajun prakaamisesta. Enkelijutut eivät sinällään ole sen erityisemmin hyvää tai pahaa, tai sen enemmän oikein kuin väärinkään.

Alakoululaisetkin voivat sairastua vakaviin mielen sairauksiin. Niiden oireina ja esioireina ovat mm. oudot jutut ja aistimukset, joita muut eivät aisti. Pätevä opettaja osaa kiinnittää näihin merkkeihin huomiota ja tarvittaessa ohjata lapsen ammattilaisen (tässä koulupsykologin) arvioon. Tarvittaessa psykologi taas voi ohjata lapsen tarkempiin tutkimuksiin ja saamaan apua.

Koulun toiminta kuulostaisi ap:n kertomuksen pohjalta suorastaan esimerkilliseltä. Toki tietty kansankerros kokee kaikenlaisen huolestumisen vakavina ihmisoikeusloukkauksina, kuten tässäkin ketjussa on todella riemastuttavasti todettu. :D Hieman tasapainoisempi lähestymistapa voisi olla vaikkapa se, että ehkäpä suojelusenkeli tällä kertaa auttaa lasta opettajan ja psykologin hahmossa. :)

Vierailija
65/77 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun toiminta kuulostaisi ap:n kertomuksen pohjalta suorastaan esimerkilliseltä. Toki tietty kansankerros kokee kaikenlaisen huolestumisen vakavina ihmisoikeusloukkauksina, kuten tässäkin ketjussa on todella riemastuttavasti todettu. :D Hieman tasapainoisempi lähestymistapa voisi olla vaikkapa se, että ehkäpä suojelusenkeli tällä kertaa auttaa lasta opettajan ja psykologin hahmossa. :)

juuri sen takia meillä on uskonvapauksista säädetty laissa ja EU tasolla. Tuolla yläpuolella oli Euroopan ihmisoikeussopimuksesta vielä kohdat, joista voit lukea kuinka esimerkillisesti koulu rikkoi kolmea pykälää.

Vierailija
66/77 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

muslimiperheen lapsi?

Vierailija
67/77 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensäkään tuollaisista ei kannata kauheasti höpötellä jos täyspäisenä haluaa itseään ja lastaan pitää.

Vertaapa asiaa siihen, jos kertoisin lapselleni joulupukkiuskosta ja tontuista. Koulussa sitten lapsi alkaisi kertomaan ilkeistä menninkäisistä ja suojelutontuista jotka ovat joulupukin palveluksessa.

Jos em. tapauksessa keskustelu olisi ennen joulua niin asia menisi varmaan ohi hyväntahtoisella hymähdyksellä, mutta jos lapsi koko vuoden selittäisi tontuista ja siitä miten äiti niihin uskoo ja joulupukki suojelee kaikelta pahalta alkaisi asia näyttää aika oudolta.

Vierailija
68/77 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se enkeli johdattanut sut ja lapsesi sinne? Teidän on tarkoituskin mennä juttelemaan psykologille, siinä se. Tämä on enkelin keino kertoa teille että hörhöt joutavat hoitoon.

Vierailija
69/77 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, nyt ovat kyllä muumit karanneet laaksosta :D Ehkä olisi kannattanut kertoa lapselle, ettei tällaista asiaa kannata kauheasti mainostaa koulussa. Enkä usko, että uskovaisetkaan kovin paljoa asiastaan huutelevat koulussa.

Tai sitten olisi kannattanut kertoa lapselle, että toiset uskoo menninkäisiin ja muihin satuolentoihin, mutta eivät kaikki. Ja että lapsi saisi itse päättää uskooko vai ei. Lapsen mieli on kuitenkin helppo kääntää suuntaan tai toiseen, joten tuollainen satuolentoje tuputtaminen todellisuudessa ei ole hyväksi lapsen mielenterveydelle...

Toivottavasti jatkossa myös kaikki "kasteessa nimen saaneet" laitetaan peruskoulun toimesta uskonnonvieroituskurssille. :-D Suomi on kumma maa. Kaikki ovat uskovaisia eli lapset kastetaan mut Jeesuksesta ei saa puhua julkisesti. Sit nää penaalin terävät selittää ettei ristiäiset uskontoon liity...

Vierailija
70/77 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se enkeli johdattanut sut ja lapsesi sinne? Teidän on tarkoituskin mennä juttelemaan psykologille, siinä se. Tämä on enkelin keino kertoa teille että hörhöt joutavat hoitoon.

Vierailija
71/77 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat hömppää, lööperiä, puppua, pajunköyttä, huijausta, koijausta, sheissea, potaskaa ja paskaa.

Vierailija
72/77 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat hömppää, lööperiä, puppua, pajunköyttä, huijausta, koijausta, sheissea, potaskaa ja paskaa.

Vierailija
73/77 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mene sinne koulupsykologille juttelemaan asiasta. Ei kai siinä ole mitään väärää, jos kertoo lapselle omasta uskostaan, mutta lapsen on myös hyvä tietää, että kaikki eivät usko samalla tavalla ja että suuri osa pitää tuollaista enkeleihin uskomista vähän omituisena. Kun lapsi on tästä tietoinen, niin hän voi itse miettiä, miten paljon asiasta kannattaa puhua, ja joskus hän voi myös miettiä, tahtooko itse uskoa vai ei.

Minustakin olennaista on opettaa lapselle, että enkeliusko on teidän uskonne, mutta moni ei usko enkeleihin ollenkaan, ja sen vuoksi asiasta ei kannata ehkä huudella joka paikassa.

Mieti ap itse, miten suhtautuisit, jos joku lapsi selittäisi sinulle uskovansa tonttuihin ja kertoo näkevänsä kotitonttuja joka talossa? Enkeliuskosi kuulostaa meistä muista vähän samalta, enkä sano tätä vittuillakseni, vaan kuvatakseni tätä suhtautumista.

Jos todella lapsesi ymmärtää asian suhteellisuuden, psykologi ei varmasti vaivaa teitä enempää, kunhan tarkistavat tilanteen, kuten kuuluukin.

Vierailija
74/77 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, nyt ovat kyllä muumit karanneet laaksosta :D Ehkä olisi kannattanut kertoa lapselle, ettei tällaista asiaa kannata kauheasti mainostaa koulussa. Enkä usko, että uskovaisetkaan kovin paljoa asiastaan huutelevat koulussa. Tai sitten olisi kannattanut kertoa lapselle, että toiset uskoo menninkäisiin ja muihin satuolentoihin, mutta eivät kaikki. Ja että lapsi saisi itse päättää uskooko vai ei. Lapsen mieli on kuitenkin helppo kääntää suuntaan tai toiseen, joten tuollainen satuolentoje tuputtaminen todellisuudessa ei ole hyväksi lapsen mielenterveydelle...

Toivottavasti jatkossa myös kaikki "kasteessa nimen saaneet" laitetaan peruskoulun toimesta uskonnonvieroituskurssille. :-D Suomi on kumma maa. Kaikki ovat uskovaisia eli lapset kastetaan mut Jeesuksesta ei saa puhua julkisesti. Sit nää penaalin terävät selittää ettei ristiäiset uskontoon liity...

Suomi on kovin tapauskovainen maa. Paljon kristillisiä rituaaleja, mutta muuten ollaan maallisia, tai uskonto ainakin pidetään hyvin henkilökohtaisena. Tuntuu hieman kummalliselta että enkelijuttuja pidetään itsessään todellisuudesta vieraantumisena, mutta nyky- Suomi on sellainen. Ainkin tapa lähestyä vanhempia tässä asiassa on törkeä.

Vierailija
75/77 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin kyllä kertoa psykologille ja reksille että heilläkin on oma suojelusenkelinsä!

Vierailija
76/77 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten on luettu liikaa sitä mikäsenytoli enkelikirjaa ja höynähdetty ja vielä aivopesty lapsikin.

Vierailija
77/77 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaapa asiaa siihen, jos kertoisin lapselleni joulupukkiuskosta ja tontuista. Koulussa sitten lapsi alkaisi kertomaan ilkeistä menninkäisistä ja suojelutontuista jotka ovat joulupukin palveluksessa.

Niin mitä me ollaan vertaamaan uskoasi mihinkään muuhun? Sinä valitset katsomuksen, jota opetat lapsellesi. Jos se on tunnustuksellista tonttu-uskoa ei viranomaisilla ole mitään sanomista siihen.

Ei meillä viranomaiset päätä, mikä on oikea asia uskoa. Jokainen viranomainen voi kotonaan kasvattaa lapsiaan haluamaansa uskoon ja oman vakaumuksensa mukaan. Ei sitä tarvitse koulussa yrittää oppilaille syöttää.

Jos jonkun viranomaisen mielestä enkeleitä ei ole, se on hänen näkemyksensä. Opettaessaan hänen kuuluu pitääkin sen vain omana näkemyksenään.

Jos ekaluokkalaista pitää kuskata psykologille, silloin on parempi varmistua, että ainakaan uskonto ei ole syynä. Jos opettaja ja psykologi ovat maininneet enkeleistä puhumisen syyksi, he ovat rikkoneet lakia. Ihan mikä tahansa muu lapsen käyttäytymisessä voi olla todellinen syy, kuten liika aktiivisuus, neuroosit, tic-oireet, mutta kun enkelit on edes mainittu tuossa yhteydessä, on koulu tehnyt virheen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi