Kehityskeskustelun tulos: kouluspykologille koska olen opettanut tyttäreni uskomaan enkeleihin.
Minulla itselläni on vahva usko enkeleihin, tiedän että minulla on kaksi omaa suojelusenkeliä.
Joskus tunnen niden läsnäolon ja olen monesti pelastunut onnettomuudelta.
Joskus kun on ollut kaupparyöstö, olin juuri itse ollut samassa kaupassa mutta enkelit johdatti minut turvaa, joskus olen ollut autokolaripaikalla vain minuutteja ennen kolaria, säästyin koska enkeli kehotti menemään pois.
Olen halunnut jakaa tämän turvallisuuden tyttärelleni ja hän (7v ekaluokkalaine) tietää että enkelit varjelevat hänen askeliaan.
Opettajan mielestä tyttäreni (olen yh) puhuu liikaa enkelistä. Minusta niistä ei voi puhua liikaa.
Kehityskeskustelun tuloksen sain tänään kutsun: minua pyydettiin tapaamaan koulupsykologia tyttäreni kanssa ensi viikolla - koska "koulu näkemyksen mukaan lapsen todellisuudentaju saattaa eräiltä kohdiltaan olla hämärtynyt". Näin kirjoitti siis reksi!
Mitä väärää siinä voi olla että lapsi uskoo enkeleihin!? Uskotaanhan jumalaankin ja jeesukseen ja muuhun. Ei enkeliusko ole sen vaarallisempa.
Sitäpaitsi enkeliuskossa ei juuri ole pahoja enkeleitä.
Ja muuten tiesittekö että lapsella voi olla neljä suojelusenkeliä!! Aikuisilla voi olla vain korkeintaan kaksi.
Kommentit (77)
vielä enkeleistä yleisesti.
Jos lapsi on taas 3:lla ja siitä ylöspäin luokalla, niin ehkä kannattais hieman hillitä aiheesta puhumista koulussa, tai ainkaaan yhtäsoittoisesti.
Minusta lapsenusko on kiva asia.
"Suomalaistelakka" on eteläkorealaisomistuksessa ja valtaosa työntekijöistä baltialaisia tai itäeurooppalaisia reppureita.
Valtaosa telakan työntekijöistä voi olla mistä vaan, kun telakka tekee itse murto-osan töistä. Suomalaiset alihankkijat ja osavalmistajat tekevät valtaosan.
Yksi alus on valtava työllistäjä koko Suomen konepajasektorille. Ei telakoiden myötä menetetä vain telakkateollisuutta, vaan konepajasektorilla vähenee työmäärä olennaisesti.
Suuri osa alihankinnasta on erittäin tervettä liiketoimintaa. Sen Suomen valtio on heittämässä jätelavalle, kun pitävät yhtä solmupisteen yritystä liian heikkona.
Nyt saisi olla enkeleitä suojelemassa teollisuuttamme.
Jokaisessa ihmisoikeussopimuksen artiklassa on sama "paitsi":
"...terveyden tai moraalin suojaamiseksi." Miten on lapsen henkisen terveyden laita? Tarvitseeko suojaamista? Läpeensäuskonnollisen äidin lapsena väitän, että tarvitsee.
Tuo terveys ja moraali pitää pystyä näyttämään terveyskysymykseksi. Väärä usko ei ole terveyskysymys. Toki viranomaiset voivat tulkita asiaa miten sattuu tuntematta EIT:n ratkaisukäytäntöä, mutta menepä väittämään moraalikysymykseksi jotain Islamin uskoon liittyvää, niin osaat suhteuttaa, kuinka suppeaksi tuo poikkeus menee. Oikeasti pitää olla konkreettista, eikä saa pohjautua ulkopuolisen arvioon uskon käsityksistä.
Jos lapsesi on 1. luokalla, niin mielstäni ihan ok jutella
vielä enkeleistä yleisesti.Jos lapsi on taas 3:lla ja siitä ylöspäin luokalla, niin ehkä kannattais hieman hillitä aiheesta puhumista koulussa, tai ainkaaan yhtäsoittoisesti.
Jos jonkun äiti uskoo enkeleihin, hän voi uskoa niihin, vaikka lapsi on yläasteella. Laki turvaa uskon ja oikeuden kasvattaa lastaan, vaikka sinä uskoisit enkeleihin vain lapsesi kolmasluokkalaisuuteen saakka.
Jos lapsesi on 1. luokalla, niin mielstäni ihan ok jutella
vielä enkeleistä yleisesti.Jos lapsi on taas 3:lla ja siitä ylöspäin luokalla, niin ehkä kannattais hieman hillitä aiheesta puhumista koulussa, tai ainkaaan yhtäsoittoisesti.
Jos jonkun äiti uskoo enkeleihin, hän voi uskoa niihin, vaikka lapsi on yläasteella. Laki turvaa uskon ja oikeuden kasvattaa lastaan, vaikka sinä uskoisit enkeleihin vain lapsesi kolmasluokkalaisuuteen saakka.
Kyllä minä uskon enkeleihin ja toivon hyvien enkeleiden olevan läsnä minua. Eikö ap:n teksistä käynyt ilmi, että hänen lapsi puhuu lähes tauotta enkeleistä koulussa.
Lapseni luokalla on lestadolainen lapsi, eikä hänkään julista uskoa koko ajan, suurin osa tuskin tietää hänen olevan lestadiolainen. Kaiken tietää telkkariohjelmista, laulajista jne.
Kyllä minä uskon enkeleihin ja toivon hyvien enkeleiden olevan läsnä minua. Eikö ap:n teksistä käynyt ilmi, että hänen lapsi puhuu lähes tauotta enkeleistä koulussa.
Lapseni luokalla on lestadolainen lapsi, eikä hänkään julista uskoa koko ajan, suurin osa tuskin tietää hänen olevan lestadiolainen. Kaiken tietää telkkariohjelmista, laulajista jne.
mutta liikaa voi olla yksi häiritsevä kertakin. "Opettajan mielestä tyttäreni (olen yh) puhuu liikaa enkelistä."
Lestadiolaisuuteen ei kuulu julistus, joten olet tehnyt aivan oikean havainnon. Miten se liittyy tähän enkelikysymykseen?
Kristinuskossa julistaminen liittyy Suomessa vahvemmin mm. viidesläisiin herätysliikkeisiin, mutta on erittäin lievää sielläkin. Enemmän me tunnetaan julistus Mormoneilta, Jehovilta, Hare Krishnoilta ja muilta uskontokunnilta. Muualla maailmassa on vahvasti julistavia Kristittyjänkin liikkeitä.
minä kyllä uskon jumalaan ja Jeesukseen. Voi olla, että ap:n ajatellaan olevan psykoosissa ja lapsen kärsivän siitä. Kyllä ihminen voi joutua sellaiseen psykoosiin, jossa juuri nuo uskonasiat ovat niitä harhoja. Minun ystäväni nimittäin on joutunut juuri sellaiseen psykoosiin. Kokee koko ajan uskonnollisia harhoja.
Pitkään ystäväni kielsi, että ne olisivat harhoja. Lopulta suostui hoitoon. On ollut jo 2 kertaa suljetulla osastolla. Hän on itse psykiatrinen sairaanhoitaja, muttei silti tajunnut niitä harhoiksi, vaan kuvitteli usonnollisiksi kokemuksiksi.
on mukavaa uskoa enkeleihin. Se tuo varmasti turvallisuuden tunnetta, enkä usko, että siinä on mitään pahaa. Mutta mietippä nyt ihan järjen kanssa, että MIKSI sinulla olisi suojelusenkeli, mutta esim tapetulla lapsella ei olisi ollut? Millä tavalla sinä olisit suojelusenkelin arvoinen ihminen enemmän?
Minua aina vähän kauhistuttaa ihmisten luulot omasta selviytymisestään. Todellisuudessa sinulla on ollut vain hirveästi hyvää tuuria.
Pitkään ystäväni kielsi, että ne olisivat harhoja. Lopulta suostui hoitoon. On ollut jo 2 kertaa suljetulla osastolla. Hän on itse psykiatrinen sairaanhoitaja, muttei silti tajunnut niitä harhoiksi, vaan kuvitteli usonnollisiksi kokemuksiksi.
Ei ensimmäisen luokan oppilaan enkelikäsityksiä voida arvioida aikuisten lähtökohdista. Lapsi saa olla lapsi enkeleineen.
Mutta mietippä nyt ihan järjen kanssa, että MIKSI sinulla olisi suojelusenkeli, mutta esim tapetulla lapsella ei olisi ollut? Millä tavalla sinä olisit suojelusenkelin arvoinen ihminen enemmän?
mutta minkä takia hänen enkelinsä liittyisi mitenkään sinun katkeruuteen? Ap:lla on suojelusenkeli, ehkä sinulla on turvalukko ja hälytysjärjestelmä. Miksi sinulla tai jollain muulla on turvalukko ja hälytysjärjestelmä, eikä jollain, jonka kotiin on murtauduttu ja ryöstetty väkivaltaisesti?
Vau, nyt ovat kyllä muumit karanneet laaksosta :D Ehkä olisi kannattanut kertoa lapselle, ettei tällaista asiaa kannata kauheasti mainostaa koulussa. Enkä usko, että uskovaisetkaan kovin paljoa asiastaan huutelevat koulussa. Tai sitten olisi kannattanut kertoa lapselle, että toiset uskoo menninkäisiin ja muihin satuolentoihin, mutta eivät kaikki. Ja että lapsi saisi itse päättää uskooko vai ei. Lapsen mieli on kuitenkin helppo kääntää suuntaan tai toiseen, joten tuollainen satuolentoje tuputtaminen todellisuudessa ei ole hyväksi lapsen mielenterveydelle...
Toivottavasti jatkossa myös kaikki "kasteessa nimen saaneet" laitetaan peruskoulun toimesta uskonnonvieroituskurssille. :-D Suomi on kumma maa. Kaikki ovat uskovaisia eli lapset kastetaan mut Jeesuksesta ei saa puhua julkisesti. Sit nää penaalin terävät selittää ettei ristiäiset uskontoon liity...
Suomi on kovin tapauskovainen maa. Paljon kristillisiä rituaaleja, mutta muuten ollaan maallisia, tai uskonto ainakin pidetään hyvin henkilökohtaisena. Tuntuu hieman kummalliselta että enkelijuttuja pidetään itsessään todellisuudesta vieraantumisena, mutta nyky- Suomi on sellainen. Ainkin tapa lähestyä vanhempia tässä asiassa on törkeä.
Puhumattakaan siitä, että tämä jos joku on rasistista suhtautumista uskonnollisen vähemmistön edustajaa kohtaan. Suomalaiset ovat jotenkin vissiin noin keskimäärin yksinkertaisempaa porukkaa, jos kirkkoon kuuluminen ja lapsen siihen kastaminen tekee jotenkin ei-uskikseksi. Hittojako se näille idareille kuuluu, vaikka joku palvoisi kotonaan märän lasin jättämää rinkulaa pöydän pintaan?
sinähän voit uskoa ja horista ihan mitä tahansa, mutta älä nyt houreitasi lapselle kerro.
sitten siihenkin että saako koulussa opettaa uskontoa ollenkaan. Se myös ihan samanlaista horinaa ja ihmisten houreita monen mielestä.
Minulla itselläni on vahva usko enkeleihin, tiedän että minulla on kaksi omaa suojelusenkeliä.
Joskus tunnen niden läsnäolon ja olen monesti pelastunut onnettomuudelta.
Joskus kun on ollut kaupparyöstö, olin juuri itse ollut samassa kaupassa mutta enkelit johdatti minut turvaa, joskus olen ollut autokolaripaikalla vain minuutteja ennen kolaria, säästyin koska enkeli kehotti menemään pois.Olen halunnut jakaa tämän turvallisuuden tyttärelleni ja hän (7v ekaluokkalaine) tietää että enkelit varjelevat hänen askeliaan.
Opettajan mielestä tyttäreni (olen yh) puhuu liikaa enkelistä. Minusta niistä ei voi puhua liikaa.
Kehityskeskustelun tuloksen sain tänään kutsun: minua pyydettiin tapaamaan koulupsykologia tyttäreni kanssa ensi viikolla - koska "koulu näkemyksen mukaan lapsen todellisuudentaju saattaa eräiltä kohdiltaan olla hämärtynyt". Näin kirjoitti siis reksi!Mitä väärää siinä voi olla että lapsi uskoo enkeleihin!? Uskotaanhan jumalaankin ja jeesukseen ja muuhun. Ei enkeliusko ole sen vaarallisempa.
Sitäpaitsi enkeliuskossa ei juuri ole pahoja enkeleitä.
Ja muuten tiesittekö että lapsella voi olla neljä suojelusenkeliä!! Aikuisilla voi olla vain korkeintaan kaksi.
mitään enkeleitä ei ole olemassa.
Lopeta tuo hörhöily hyvän sään aikana.
Huostaan voisi ottaa vähemmästäkin...
omaa tai lapsen uskoa.
Meillä on täysi oikeus uskoa.Eikä meillä ole kotona tai missään toisessa paikassa alttaria ikä meillä ole hämäriä menoja tai rituaaleja.
Tosinaan vaan saatetaan puhua ääneen omille enkeleille. Siis vaikka että 'kiitos kun et antanut minun liukastua kauppareissulla' tai 'kiitos kun olet antanut minulle hyvän päivä'.
Siinä ei minusta ole mitään pahaa, se on sellaista enkelipuhetta. Tyytäreni puhuu enkelipuhetta usein kun hän leikki yksin barbeilla tai poneilla.
Minulle tuli erittäin paha mieli tuosta psykologikomennosta.
mutta luotan siihen että enkelini opastavat minua tilanteessa.
Mutta pelkään sitä miten tyttäreni suhtautuu omaan enkeliuskoonsa kun hänelle varmasti tapaamisessa selviää ettei sitä pidetä hyvänä.Ajattelin kyllä kertoa psykologille ja reksille että heilläkin on oma suojelusenkelinsä!
En näe mitään eroa siinä kiittääkö enkeliä vai jumalaa/jeesusta tai allahia tmv. mitä nyt kukainenkin haluaa kiittää.
Eikö se ole tärkeintä että osaa kiittää ja olla kiitollinen hyvistä asioista?
Harmi että koululla tuollainen kanta asiaan.
mutta liikaa voi olla yksi häiritsevä kertakin. "Opettajan mielestä tyttäreni (olen yh) puhuu liikaa enkelistä."
.
Yksi kerta ei kyllä voi olla mitenkään liikaa. Jos olet ap asiasta ihan satavarma että näin on, että lapsi on vain kerran puhunut enkeleistä koulussa, niin sano se palaverissa.
Yksi kerta ei kyllä voi olla mitenkään liikaa. Jos olet ap asiasta ihan satavarma että näin on, että lapsi on vain kerran puhunut enkeleistä koulussa, niin sano se palaverissa.
enkeli? Katoliset toistavat papin käskystä Aave Marioita ja aika monella uskontokunnalla on omat rukousnauhansa.
Minä olen asunut ulkomailla, etenkin Yhdysvalloissa joillain on taipumus sanoa Praise the Lord ja muita ylistyksiä. Arabeilla on omat vastaavat. Italiassa törmää ristinmerkkiin.
Suomessa varmaan opiskelijakaverini opiskeluvaihdossa, Slovenialainen katolinen, joka oli omasta mielestään melko sekulaarinen, nähtäisiin psykoottisena. Hän teki ristinmerkkiä vähän väliä ja kun kävimme jumalanpalveluksessa, hän haukkui minut, kun jumalanpalveluksen jälkeen suutuin ja päästin yhden kirosanan. Hän pahastui ja kertoi, kuinka se jumalanpalvelus meni nyt hukkaan vähän enemmänkin selvittäen ajatustaan.
Uskonvapaus on uskonvapaus, eikä koulu sitä voi tulkita mitenkään muuten, vaikka opettaja ei tykkäisi enkeleistä.
enkeli? Katoliset toistavat papin käskystä Aave Marioita ja aika monella uskontokunnalla on omat rukousnauhansa.
Minä olen asunut ulkomailla, etenkin Yhdysvalloissa joillain on taipumus sanoa Praise the Lord ja muita ylistyksiä. Arabeilla on omat vastaavat. Italiassa törmää ristinmerkkiin.
Suomessa varmaan opiskelijakaverini opiskeluvaihdossa, Slovenialainen katolinen, joka oli omasta mielestään melko sekulaarinen, nähtäisiin psykoottisena. Hän teki ristinmerkkiä vähän väliä ja kun kävimme jumalanpalveluksessa, hän haukkui minut, kun jumalanpalveluksen jälkeen suutuin ja päästin yhden kirosanan. Hän pahastui ja kertoi, kuinka se jumalanpalvelus meni nyt hukkaan vähän enemmänkin selvittäen ajatustaan.
Uskonvapaus on uskonvapaus, eikä koulu sitä voi tulkita mitenkään muuten, vaikka opettaja ei tykkäisi enkeleistä.
ja suojelukseen, katsovat silti vasemmalle ja oikealle ennen kuin ylittävät tien.
Uskonnonvapauslaki takaa jokaiselle suomalaiselle oikeuden kuulua haluamaansa uskonnolliseen yhdyskuntaan. Jokaisella on oikeus tunnustaa uskontoa ja ilmaista vakaumustaan sekä harjoittaa uskontoa yksilöllisesti ja yhteisöllisesti.
Uskonnonvapauslain taustalla on ajatus positiivisesta uskonnonvapaudesta.
"Suomalaistelakka" on eteläkorealaisomistuksessa ja valtaosa työntekijöistä baltialaisia tai itäeurooppalaisia reppureita.