Takuuasioista tietäviä? Myyjän vastuu, kun takuuaika umpeutumassa?
Eräällä laitteella on ollut takuuaika 3 vuotta, se on päättymässä nyt parin viikon kuluttua.
Laitteessa on ilmennyt vika, jonka olen ilmoittanut myyjälle jo useampi viikko sitten. Heillä on takuukorjauspalvelu omasta takaa, siis sieltä pitäisi tulla korjaaja, korjausta ei voi itse muualta tilata.
Nyt kuitenkin on herännyt epäily, että myyjä yrittää vedättää korjausta tuon takuuajan päättymisen yli - niin outoja selityksiä on tullut, miksi ei vieläkään korjausmiestä näy eikä kuulu.
Kysymys siis kuuluu, onko myyjä velvollinen korjaamaan tuotteen takuuajan päätyttyäkin takuun piikkiin, jos vika on ilmennyt ja ilmoitettu takuuaikana?
Vai voiko käydä niin, että jos myyjä saa vetkutettua takuuajan yli, korjauksesta pamahtaakin lasku meille?
Pitäisikö jotenkin reagoida jo ennen takuuajan päättymistä, jos näyttää että vetkutus jatkuu? Sinänsä asialla ei ole meidän puolesta kiire, kunhan myyjä korjaa laitteen takuun puitteissa.
Kenelläkään VARMAA tietoa?
Kommentit (4)
Ihan varmuuden vuoksi vain ajattelin, että jos kyseessä on paskamainen myyjä, niin voi väittää ettet mitään ole reklamoinut, ellei ole mustaa valkoisella.
itsellesi.
Jos sulla ei ole mitään muuta kuin puheesi, tee heti sitten asialle jotain, että saat sen paperille.
ja kuten edellä sanottu riittää että olet ilmoittanut, toisaalta ei haittaa vaikka takuuaika ois mennyt umpeen jos tuotteen oletettu ikä on pidempi, esim. pesukoneella 8 vuotta. Jos kone hajoaa heri takuuajan umpeuduttua, valmistaja korjaa/antaa uuden tilalle maksutta. Takuuajalla ei sinänsä ole merkitystä vaan oletetulla käyttöiällä. Jos pesukone 4 vuotiaana hajoaa niin silloin toki korvaus ei ole enää 100% vaan siitä tehdään ikävähennys.
Takuuaika ei tarkoita sitä, että vastuu tuotteesta loppuu siihen. On korjattava takuuaikana ilmoitettu vika.
Myös takuuajan jälkeen ilmenneestä viasta on valmistaja/maahantuoja vastuussa. Kahdesti olen ilmottanut. Toisella kerralla puoli vuotta takuuajan jälkeen ilmeeseen vikaan sain varaosat maksutta, toisella kerralla "kotimaisen" kodinkoneen tilalle uuden, kun laitoin laskun jäljellä olleesta oletetusta käyttöajasta, kun kone hajosi heti takuuajan jälkeen.