Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tämä kertoo Suomen palkkatasosta?

Vierailija
14.01.2013 |

Tuoreen selvityksen mukaan Suomessa perustyöntekijöiden palkatja palkan ostovoima on Euroopan keskitasoa tai sitä parempi. Sen sijaan vaativammissa tehtävissä toimivien ja asiantuntijoiden palkat ja palkan ostovoima Europan matalimpia. Onko näin?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olemmekin palkkakuopassa?

Eivät ole esimerkiksi paperityöläiset, jotka tosin ovat kohta hinnoitelleet itsensä ulos työmarkkinoilta ja paperitehtaat halpamaihin.

Eikös tässä ollut nimenomaan siitä kyse, että muihin eurooppalaisiin ja asiantuntijoihin/johtajiin verrattuna tavalliset duunarit EIVÄT ole Suomessa palkkakuopassa. Lainauksen kirjoittaja lienee erikoisasiantuntija.

Vierailija
2/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta asuminen ja ruoka toooodella paljon halvempaa, samoin palvelut halvempia, esim. miesten hiustenleikkuu halvimmillaan 8 e! vrt suomessa viimeksi oli 30 e.

Pelkkää palkkatasoa ei voi katsoa, pitää verrata mitä sillä palkalla saa. Suomessa paljon vähemmän, joten eletään paljon köyhemmin!!

Sakassa elelisin leveästi 2500 euron bruttopalkalla, varsinkin kun osaan nuukailla pakollisissa juoksevissa menoissa (ruoka, sähkö, energia jne).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

linkkaatko vielä selvityksen

Itse olen hyvätuloinen (omat vuositulot yli 70.000 €) ja koen, että minulla on ihan riittävästi ostovoimaa.

Vierailija
4/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassat ja autokuskit tienaa suhteessa hyvin, sairaanhoitajat jää jo jälkeen ja ekonomit ovat palkkakuopassa.

Itse työskentelen teknisellä alalla ja muista, kun sairaanhoitajakeskusteluissa on aina vedottu, kun saavat xx% vaikka Saksan palkoista. Monta kertaa mietin, että sehän on hyvin, jos vertaa insinöörien palkkoihin Saksassa vs. Suomessa.

Vierailija
5/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuloerot olleet hirveän pienet verrattuna länsimaihin. Meillä ei esimiestehtävissä nouse merkittävästi palkka, toisin kuin vaikka jossain Englannissa, missä se kaksin- tai kolminkertaistuu.

Seurauksena on ollut se, että vastuutehtäviin ei ole tunkua. Itse olen ope, ja aina rehtorintehtävien kanssa tulee se ongelma, että kun vastuu ja työ lisääntyy (ja pahimmillaan palkka laskee, kun ylitunteja ei enää johtotehtävissä lasketa) eikä mitään etuja sinänsä saa, kuka siihen haluaisi? Vallanhimoisin ehkä, mutta haluaako se, joka olisi siihen paras?

Sama ongelma on kuulemma hoitoalalla. Johtotehtävissä ei tule yötöitä, joten palkka laskee, vaikka palkkaluokka olisikin hieman korkeampi. Ei välttämättä hyvä juttu.

Vierailija
6/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi nettotulot laskea vaikka bruttotulo nousee.

Vierailija
7/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin pk-seudun ja parin ison kaupungin osalta, jossa aletaan lähestyä pistettä että kuukausipalkka ja asuminen ovat kohta sama summa.

Vai onko vertailussa käytetty muuta mittaria kuin asumisen hintaa? Ja toisaalta tietysti syrjäisellä pikkupaikalla sama palkka riittäisikin jo vaikka mihin, pikkupaikkakunnalla ei vaan sitten olisi sitä työpaikkaa.

Vierailija
8/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin pk-seudun ja parin ison kaupungin osalta, jossa aletaan lähestyä pistettä että kuukausipalkka ja asuminen ovat kohta sama summa. Vai onko vertailussa käytetty muuta mittaria kuin asumisen hintaa? Ja toisaalta tietysti syrjäisellä pikkupaikalla sama palkka riittäisikin jo vaikka mihin, pikkupaikkakunnalla ei vaan sitten olisi sitä työpaikkaa.

suurempia. On suurkaupunkeja, missä asuu köyhiä ja rikkaita, mutta ei keskituloisia, koska heillä ei ole varaa siellä asua. Köyhille järjestetään asutusta, mutta jos pitää itse maksaa, siihen ei ole varaa. On kaupunkeja, minne on vaikea saada suorittavaan työhön henkilökuntaa, eli bussikuskeja, poliiseja tms, koska palkka ei riitä asumiseen kaupungissa.

Sikäli pienet palkkaerot Suomessa on hyvä juttu, että näitä ongelmia ei vielä ole.

Vierailija
9/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin insinöörit, it-ihmiset jne saavat muualla Euroopassa todella paljon kovempaa palkkaa kuin Suomessa. Olen itsekin koodarina katsellut töitä Keski-Euroopasta, kun näyttää olevan liksa tavallisesti semmoiset 60 000 euroa vuodessa nykyisen 45 000 euroni sijaan.

Vierailija
10/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse maailmalla 4 vuoden työkeikalla ja havaitsin tämän ihan itse. Varsinkin siinä vaiheessa, kun vaihdoin siellä suomalaiselta työnantajalta ulkomaiselle. Suomalainen oli kuvitellut, että kyllä ne siellä tekee hommat halvemmallakin siitä ilosta, että ovat päässeet oikein ulkomaille. En tehnyt vaan vaihdoin firmaa ja kuittasin noin 35 % palkankorotuksen.

Vierailija
11/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olemmekin palkkakuopassa?

Vierailija
12/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan tietää, että Suomessa kannattaa olla työtön, tai suorittavassa duunariammatissa. Niissä tienaa suhteessa eniten, jos siis vertaa muihin maihin.

Sen sijaan valkokaulusasiantuntijaduunissa olevien elintaso olisi parempi suunnilleen missä tahansa toisessa länsimaassa. Meidän jenkkiläiset tutut ihmettelivät meidän 100m2 helsinkiläistä kerrostalokämppää ja sanoivat, että Jenkeissä meidän duunia tekevät asuisivat yli 300m2 omakotitalossa.

Vierailija
13/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylemmät toimihenkilöt tekevät suhteessa paljon palkatonta työtä.

Ja kun tähän kaikkeen yhdistää vielä kalliin asumisen, energian ja ruoan, ollaan siinä tilanteessa, että Suomessa eletään kädestä suuhun.

Vierailija
14/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä meillä elinkustannukset - etenkin asuminen - on lähes Euroopan kalleinta.

Olisiko linkkiä tutkimukseen?

Vierailija
15/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa tasoa kuin portugalilla vielä muutama vuosi sitten.

suomi on niin huolissaan muista maista, että antaa itsensä mennä kuralle. kauheet kattoo!

Vierailija
16/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostovoiman häntäpäässä täällä Suomessa!

Vrt esim 3 henkinen perhe käy Rossossa syömässä perusmättöä - 130€ 2 ruokalajia - sama perhe syö Ranskassa Mich* ravintolassa 3 ruokalajia viineineen 118€!!

Saksassa 5 pukupaitaa - pesu ja prässäys 5€ yhteensä - meillä 5,15€ kappale + 3,90 pientoimituslisä... eli 29,65.... hieman on hintaeroa....

Näitä esimerkkejä olisi pilvin pimein... Ei ihme ettei Suomessa käytetä ravintola tms palveluita...

Vierailija
17/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylemmät toimihenkilöt tekevät suhteessa paljon palkatonta työtä.

Ja kun tähän kaikkeen yhdistää vielä kalliin asumisen, energian ja ruoan, ollaan siinä tilanteessa, että Suomessa eletään kädestä suuhun.

palkassa. Esim mun kollegat jotka oli ylempiä toimihenkilöitä tienasivat samasta työstä n 300e enemmän. Itse halusin pysyä alempana toimihenkilönä koska 8 tuntia firmalle pitää riittää poikkeuksia lukuunottamatta.

Vierailija
18/18 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan tietää, että Suomessa kannattaa olla työtön, tai suorittavassa duunariammatissa. Niissä tienaa suhteessa eniten, jos siis vertaa muihin maihin.

Sen sijaan valkokaulusasiantuntijaduunissa olevien elintaso olisi parempi suunnilleen missä tahansa toisessa länsimaassa. Meidän jenkkiläiset tutut ihmettelivät meidän 100m2 helsinkiläistä kerrostalokämppää ja sanoivat, että Jenkeissä meidän duunia tekevät asuisivat yli 300m2 omakotitalossa.

miestäni "ylempi" johtaja ihmetteli kuinka meillä on varaa 700k€ taloon (n 250m2) - sanoi että sillä hinnalla saisi jo reilustikin yli 300-400 m2 jenkeissä. Nyt laman aikana tietty vieläkin enemmän... Sanoin että siinäpä se meidän elämäntyö onkin kun tuo talo saadaan maksettua.