Maidosta ja vatsasta
En ole ikinä tykännyt juoda maitoa, koska mielestäni minulla tulee siitä jotenkin huono olo vatsaan. Maitoakin pahempi on maitorahka. Asia tuli tänä aamuna mieleen kun maistoin tyhjään vatsaan lapsen kaakaota, sitä meni ehkä ruokalusikallisen verran. Silti hetken päästä havahduin, että ompa ällö "maito-olo" taas vatsassa. Kuinka voi tulla noin pienestä määrästä? Mihin mekanismiin sellainen voisi perustua? En saa maidosta mitään muita oireita, käytän kahvissa maitoa, syön maitoon tehtyjä ruokia. Ei pieretä, ei mene vatsa löysälle. On vain tuo ikävä olotila. Juon päivittäin maitoa kahvin kanssa, mutta ainoastaan ruokailun jälkeen, jolloin maito varmasti sekoittuu muuhun ruokamassaan eikä niin selkeästi tule ällöttävä olo.
Onko muita vai onko itse asiassa niin, että kaikissta muista tuntuu samalta, mutta vain minua se häiritsee?
Kommentit (3)
Meillä yksi lapsista sanoo heti pienestäkin määrästä maitotuotteita että "tulee paha maku suuhun". Ja se tarkoittaa eri asiaa kuin ettei tykkäisi jostakin. Olen kuullut aikuisilta allergikoiltakin että joillakin heistä tulee sopimattomasta ruuasta heti paha maku suuhun. Meillä kyllä lapselle tulee lisäksi tosi voimakkaat oireet myös hetken päästä jo pienestäkin määrästä maitoa.
Mutta kyseessä voi olla siis sekin että lapsi saa maitoallergiasta suuhun lieviä oireita ja siksi välttelee luonnostaan maitoa.
Tiedäthän että kasvun hidastuminen on myös joskus allergiaoire ? Eli joillakin ei esim. maitoallergiasta tule kuin todella pientä oireilua ja lähinnä kasvun hidastumista ja jos lapsi on hetken maidottomalla ruokavaliolla kasvua tulee kovin (yhden tuttavan lapsella näin ja nettikirjoitusten perusteella monilla muillakin).
Minulla itselläni tulee joistakin ruoka-aineista kovaa väsymystä ja huonoa oloa. Ei siis kuitenkaan mahakipua ym. vaan sellaista laaja-alaista huonoa oloa. Itselläni lienee lievä maitoallergia tosin ei ole tutkittu. Mutta pystyn syödä maitoon tehtyjä ruokia ja juustoja joskus. Jos syön liian usein ihoni kuivuu niin että rystysistä valuu veri useista kohdista. Varsinaista maitoa en ole juonut vuosiin ja voin paljon paremmin mitä silloin kun olin "maitovasikka".
Tämä juttu vaivaa ennen kaikkea siksi, että oma lapseni kieltäytyy juomasta maitoa ja on tosi lyhyt. Maito olisi niin kätevä proteiinin lähde, mutta alakoululainen ei suostu juomaan sitä edes kaakaona, viimeksi tänä aamuna yritin. Maistoin itse kaakaota varmistaakseni ettei siinä ole vikaa, ja se oli tosi hyvää, eli ei voi siitäkään olla kiinni. Mietityttää että onkohan sillä sama juttu kuin minulla ja mistä moinen voi johtua. ap
eikä meillä kukaan, ei sitä ihminen mihinkään tarvitse. Suurin osa maapallon väestöstä ei juo maitoa oman äidin rintamaidon jälkeen, joten hyvin pärjäilee ilmankin. Lyhyys ei varmasti johdu maidon puutteesta.
Tämä juttu vaivaa ennen kaikkea siksi, että oma lapseni kieltäytyy juomasta maitoa ja on tosi lyhyt. Maito olisi niin kätevä proteiinin lähde, mutta alakoululainen ei suostu juomaan sitä edes kaakaona, viimeksi tänä aamuna yritin. Maistoin itse kaakaota varmistaakseni ettei siinä ole vikaa, ja se oli tosi hyvää, eli ei voi siitäkään olla kiinni. Mietityttää että onkohan sillä sama juttu kuin minulla ja mistä moinen voi johtua. ap