Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on hienompaa olla yhteiskunnan elätti kuin vanhempien tukema?

Vierailija
13.01.2013 |

Tuossa lapsen elatusketjussa moni tuntuu pitävän itsestäänselvänä, että opintotukea voi ottaa vastaan, mutta sama ihminen saattaa halveksua sitä, että oma vanhempi tukee opiskelevaa lastaan.

Tätä ajattelutapaa minä en ymmärrä. Minusta on luonnollista, että vanhempi tukee omaa lastaan ja haluaa olla hänen tukenaan vähän vanhempanakin, ja en näe siinä mitään noloa. Sen sijaan yhteiskunna tuet tulevat ventovieraidenkin maksettavaksi, ja minusta on paljon nolompaa olla yhteiskunnan rasitteena kuin rakastavien vanhempien tukema. Toki opintotuet ovat ok, mutta kyllä minusta vanhempien tuki on vielä enemmän ok. Yhteiskunnan tuet ovat kuitenkin pohjimmiltaan niille, jotka eivät oikeasti pärjää.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan ei ole kuin vain rikkaita ja köyhiä.

t: keskituloinen, joka auttaa lapsiaan opintojen ajan

Ja jos ei potki lastaan pois heti, kun 18 tulee täyteen, hyysää kotonaan vastuuntunnotonta elämäntaidotonta kolmekymppistä kermapersettä.

On se jännä, että se vuosi tai kaksi täysi-ikäisyyttä kotona pilaa koko nuoren niin maan perusteellisesti.

Mulla oli täysi ylläpito lukion loppuun saakka, mutta jotenkin kummasti mä silti ihan oma-aloitteisesti muutin omilleni sen jälkeen.

Vierailija
2/25 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivätkä pärjää omillaan, eli ottavat vastaan tukia, miksi se on hienompaa ottaa ne tuet vierailta veronmaksajilta kuin omilta vanhemmiltaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä otit kuitenkin meidän muiden maksamia tukia vastaan? Miksi ne kelpasivat, ja omien vanhempien maksamat tuet ei?

Jos tulee toimeen omillaan, niin tulee, mutta millä tavalla on hienompaa elää veronmaksajien rahoilla kuin omien vanhempien? Jos kuitenkin toisten elätti olet.

ovat niitä tukia, joista me köyhät opiskelijat todellakin maksamme oman osuutemme tulevassa työelämässä. Samoja yhteiskunnan tukiahan käyttävät esimerkiksi äidit. Aika erikoista valittaa siitä, jos joku käyttää hänen viiteryhmälleen laissa määrättyä tukea.

Omasta opiskelustani voin sanoa sen verran, että olen usein ollut ruoatta vaikka sain opintotukea JA välillä rahaa myös vanhemmiltani. pääasiassa se kului vuokraan ja ruokaan, ei todellakaan "turhuuksiin". Ja tein ilmaisena työharjoitteluna opiskelemallani alalla työtä, jonka kuukausipalkka normaalisti olisi noin 3000€ kuussa, mutta opiskelijoillehan ei tarvitse maksaa kun he tulevat niin mainiosti toimeen tuilla. Eläminen on nykyään kallista, jollei satu olemaan kokopäivätyössä käyvä aikuinen.

Vierailija
4/25 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempienne tuista, kieltäydyttekö myös esim opintotuesta, jotta oikeasti pärjäätte omillanne?

Vai onko kyse kuitenkin vain siitä, että vanhempanne eivät teitä halunneet auttaa, ja jouduitte tyytymään meidän muiden vanhempien maksamiin tukiin?

Vierailija
5/25 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pehmeät yritetään antaa paremmat eväät pehmeille lapsillemme.

t: 16v kotoa muuttanut "kovis"

Vierailija
6/25 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa lapsen elatusketjussa moni tuntuu pitävän itsestäänselvänä, että opintotukea voi ottaa vastaan, mutta sama ihminen saattaa halveksua sitä, että oma vanhempi tukee opiskelevaa lastaan.

Tätä ajattelutapaa minä en ymmärrä. Minusta on luonnollista, että vanhempi tukee omaa lastaan ja haluaa olla hänen tukenaan vähän vanhempanakin, ja en näe siinä mitään noloa. Sen sijaan yhteiskunna tuet tulevat ventovieraidenkin maksettavaksi, ja minusta on paljon nolompaa olla yhteiskunnan rasitteena kuin rakastavien vanhempien tukema. Toki opintotuet ovat ok, mutta kyllä minusta vanhempien tuki on vielä enemmän ok. Yhteiskunnan tuet ovat kuitenkin pohjimmiltaan niille, jotka eivät oikeasti pärjää.

Vaan itse elättää itsensä

Vierailija
7/25 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko kyse kuitenkin vain siitä, että vanhempanne eivät teitä halunneet auttaa, ja jouduitte tyytymään meidän muiden vanhempien maksamiin tukiin?

jolla ilmeisesti vielä etälapsi jossakin kasvamassa, kun paskoi housuihinsa.

Vierailija
8/25 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne jotka saivat tukea, henkistä ja rahallista, opintojensa aikana, ovat pärjänneet ja päässeet pitkälle. Suurin osa on jo hyväpalkkaisissa töissä ja talolaina päällä. Ne jotka heitettiin pihalle heti kun lapsilisä lakkasi "kasvamaan kovaksi ja pärjäämään omillaan" nostavat vieläkin niitä kelantukia tai tekevät jotain nuhjuista hanttihommaa. Itseni tähän mukaanlukien.

T. se 25v. yksinhuoltaja sieltä toisesta ketjusta.

Vierailija
9/25 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne jotka saivat tukea, henkistä ja rahallista, opintojensa aikana, ovat pärjänneet ja päässeet pitkälle. Suurin osa on jo hyväpalkkaisissa töissä ja talolaina päällä. Ne jotka heitettiin pihalle heti kun lapsilisä lakkasi "kasvamaan kovaksi ja pärjäämään omillaan" nostavat vieläkin niitä kelantukia tai tekevät jotain nuhjuista hanttihommaa. Itseni tähän mukaanlukien.

Köyhän elämä kun tahtoo periytyä.

Vierailija
10/25 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte ihmetellä, miksi koulutus ja sosiaaliluokka periytyy.

Enpä ole pitkään aikaan tullut oikeasti surulliseksi, mistään täällä, mutta tuosta mainitusta ketjusta tulin.

Vierailija
11/25 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte ihmetellä, miksi koulutus ja sosiaaliluokka periytyy.

Enpä ole pitkään aikaan tullut oikeasti surulliseksi, mistään täällä, mutta tuosta mainitusta ketjusta tulin.

että 11-vuotiaana aloin jakaa mainoksia ja 14-vuotiaana sain ensimmäisen kunnon kesätyön. Siitä saakka olen ollut aina joko koulussa tai töissä. Yläasteella sain yhdet farkut per vuosi, ostin omilla rahoilla itselleni ensimmäiset rintaliivit ja talvella kuljin vanhoilla villapaidoilla ja tuulitakilla. Vanha toppatakki kun oli jäänyt pieneksi, eikä uutta ostettu, kun ovat niin kalliita ja "joko sä olet tuhlannut kesätyörahasi". Farkutkin oli niin tiukat, ettei alle mahtunut kalsareita ja yhtenä talvena palellutin jalkani 30 asteen pakkasessa.

Motivaatiota ja kunnianhimoa ei ole koskaan ollut tarpeeksi ja lannistava kotiympäristö on siihen suurin syy. Päätä olisi kyllä parempiinkin papereihin ollut, mutta olin masentunut koko lukioajan.

Oman lapseni eteen aion tehdä kaiken mahdollisen, jotta hänellä olisi hyvät eväät aikuisuuteen ja OIKEASTI elämässä pärjäämiseen.

t. tuo ensimmäinen kirjoittaja

Vierailija
12/25 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/25 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok ottaa vastaan opintotuki, siihenhän se on tarkoitettu. Mutta minusta ihminen, joka ottaa vastaan opintotukea, ei voi halveksua niitä ihmisiä, jotka ottavat vastaan vanhempien tukea, eikä voi väittää tulevansa toimeen omillaan, jos kerran tulee toimeen muiden tuella. Mikä siis minusta on ihan ok ja hyvä juttu.

Aloitukseni kumpusi lähinnä siitä, että jotkut tuntuivat puhkuvan valtavaa halveksuntaa niitä kohtaan, jotka saavat apua kotoaan, vaikka itsekin sitten kuitenkin ottavat apua vastaan sieltä mistä saavat. Veikkaan että se halveksunta on vain peittämässä kateutta.

Vierailija
14/25 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä vaan mietin, että olenko liian naiivi, kun kuvittelen tuollaisen olevan äärimmäisen harvinaista. Omassa lähipiirissäni, kun ei juuri ole "wt"-porukkaa koskaan ollut. Pienituloisia kyllä, mutta lähimmäisistä on aina huolehdittu ja koulutusta ja sivistystä arvostettu. Ja kuitenkin tiedän, ettei niin ole kaikissa perheissä ja suvuissa, näkeehän sen mediassa ja täälläkin.

Vierailija
15/25 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan, vaikka muutin jo 16v pois. Tein töitä ja sain joitain tukia. Jos rahat loppuivat, sitä oltiin syömättä. En tosiaan halunnut ottaa vanhemmilta rahaa vastaan, koska halusin tulla toimeen omillani. Varsinkin kun täytin 18v olisi tuntunut tosi nololta pyytää rakastavilta vanhemmiltani rahaa lainaan, koska olinhan täysi-ikäinen ja heidän maksuvelvollisuutensa jo loppunut. Kyllä he sitten tulivat kylään ja saattoivat kaupasta kassin ruokaa tuoda, josta en kehdannut kieltäytyä sitten. Ennemmin kuitenkin elin omillani kuin vanhempieni rahoilla täysi-ikäisenä...

Vierailija
16/25 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla ilmeisesti vielä etälapsi jossakin kasvamassa, kun paskoi housuihinsa.

Järkevät ihmiset ei vain ymmärrä miksi aikuisen ihmisen persettä pitää mennä pyyhimään? Kun on helposti mahdollista luoda omaisuutta, opiskella ja kasvattaa perhettä. Minäkin olen sen tehnyt ilman apua.

Vierailija
17/25 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaina ulos talosta eivätkä auta heitä, ovat niitä joiden koulutustaso on jäänyt alas. Itse en tunne ketään joka olisi lukiolaisena asunut poissa vanhempien luota, paitsi jonkun erikoislukion takia ja silloinkin vanhemmat maksoivat.

Vierailija
18/25 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen maksanut veroja ja lapsen isä yrittäjänä kahtakin kauheemmin, joten en nyt koe että esikoinen mikään elätti olisi ollut tälle yhteiskunnalle opintotukea nostaessaan ja opiskelijan asumistukea saadessaan. Kävi töissäkin opiskelujen ohella ja ihan normaalisti veroja makseli myös itse. Tämä kaikki ei sulje pois sitä etteikö oltaisi tuettu lasta ja autettu "hädässä" ja joskus ihan muuten vaan.

Vaikkakin meille olisi ollut ihan ok, se että lapsi asuu vielä kotona vaikka olikin jo 18 vuotta, niin täytyy sanoa että olin mä ylpeäkin siitä että halusi itsenäistyä ja kaikki meni hyvin, on todella kunnianhimoinen. En mä tiedä oikein että mitä ajatella 22 vuotiaasta amiksesta joka on jo valmistunut ammattiin, käy töissä, mutta ei halua muuttaa pois kotoa vaikka vanhemmatkin jo sitä toivovat. Onko se sitten muka hyvä?

Vierailija
19/25 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan, vaikka muutin jo 16v pois. Tein töitä ja sain joitain tukia. Jos rahat loppuivat, sitä oltiin syömättä. En tosiaan halunnut ottaa vanhemmilta rahaa vastaan, koska halusin tulla toimeen omillani. Varsinkin kun täytin 18v olisi tuntunut tosi nololta pyytää rakastavilta vanhemmiltani rahaa lainaan, koska olinhan täysi-ikäinen ja heidän maksuvelvollisuutensa jo loppunut. Kyllä he sitten tulivat kylään ja saattoivat kaupasta kassin ruokaa tuoda, josta en kehdannut kieltäytyä sitten. Ennemmin kuitenkin elin omillani kuin vanhempieni rahoilla täysi-ikäisenä...

Sinä otit kuitenkin meidän muiden maksamia tukia vastaan? Miksi ne kelpasivat, ja omien vanhempien maksamat tuet ei?

Jos tulee toimeen omillaan, niin tulee, mutta millä tavalla on hienompaa elää veronmaksajien rahoilla kuin omien vanhempien? Jos kuitenkin toisten elätti olet.

Vierailija
20/25 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet samalla viivalla muiden kanssa. Kun taas rikkaan perheen kakarat ovat kultalusikka suussa syntyneitä kermaperseitä, jotka saavat kaiken helposti kättään liikauttamatta.

Näin Suomessa, jossa tasapäisyys on ainoa hyväksytty normi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi