kysymyksiä raskauden alkuajoista:
miten raskauspäivät lasketaan?
monennenko rp:n kohdalla rinnat alkoivat arastaa?
oliko raskauden ihan ensiviikoilla vatsan turvotusta?
missä vaiheessa voin turvallisin mielin tehdä raskaustestin, siis monennenko päivän kuluttua rakastelusta?
onko ihan ensimmäisillä (1-3) viikoilla mitään oireita? esim tuota rintojen arkuutta ja turvotusta?
Kommentit (6)
Mulla alkoi rinnat aristaa jo viikkoa ennen kuin kuukautiset ois pitänyt alkaa. Mulla on normaalistikkin rinnat kipeänä kuukautisten aikana, mutta nyt kipu oli ihan erilaista, koski enemmän sivuille ja nännit oli välillä ihan tulessa.
Minäkin plussasin 27/28 päivän kohdalla, mutta jos millään maltat, niin odota ssiihen kuukautisten alkamispäivään. Itsellä oli sitten pelko pyllyssä siitä että ne kuukautiset sittenkin alkaisivat. Olisi ollut parempi olla tietämättä.
Nää on niin yksilöllisiä, moni sanoo pahan olon ja kuvotuksen alkaneen heti, itsellä vasta kahdeksannella raskausviikolla. Ja silti kaikki on ihan normaalia. :)
Raskauspäivät lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä.
Rinnat voi olla arat, mutta minulla ne on ovat aina ennen kuukautisten alkua arat.
Raskaustestiä suositellaan tehtäväksi kuukautisten alkamispäivän aamuvirtsasta, mutta itse olen saanut kaksi kertaa plussan jo pari päivää aikaisemmin.
Ekoilla viikoilla oireet on normaalit kuukautisoireet, mutta myös voi olla viiltelyä molemminpuolin alavatsaa. Tämä on ollut minulla aina ensimmäinen oire ja alkanut vähän sen jälkeen kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa.
Itse tein raskaustestin pari päivää ennen menkkojen alkamispäivää - mulla ei tosin ole niin säännöllinen kierto, että voisin tarkalleen laskea mitään päiviä. Viikkoja oli tällöin ehkä 4 täynnä.
Viikoilla 0-2 ei teoriassa pitäisi olla mitään oireita, koska oppikirjan mukainen ovulaatio ja siten hedelmöittyminen tapahtuu vasta kierron puolivälissä eli rv 2+0.
Vatsakivut alkoivat mulla jo ennen testin tekemistä, eli luultavasti heti kun olin tullut raskaaksi. Rinnoista en muista mitään.
oireet alkoi jo paria päivää ennen, kuin kuukautiten olisi pitänyt alkaa. Oli ihmeellinen "leijuva" olo, munasarjoja nipisteli, nukutti, nenä meni tukkoon ja nännejä kutitti. Rinnat eivät olleet kipeät, vaikka ne usein ennen kuukautisia olivat. Plussatestin tein 2 päivää ennen kuukautisten alkamispäivää. Turvotus alkoi muistaakseni vasta usean viikon kuluttua.
Oireet ovat täysin yksilöllisiä ja joillekkin ei tule aluksi mitään oireita.
Päivät, ja viikot, "rv" menee sillain että 20+2 eli oot 20 viikkoa ja 2 päivää raskaana
Mulla rinnat eivät aristaneet ennen kuin imetyksen alussa.
Vatsan turvotusa oli. Mulla alko reilu viikko ennen ku menkkojen piti tulla niin oireet, koko ajan oli sama olo ku olisin just tulossa kipeeksi: hirveän kylmä, sykkeet ihan sekaisin, vetämätön olo. Yksi oire oli helvetinmoinen henkinen "PMS", mutta fyysisiä oireita menkoista ei tullut.
Testin tein pari päivää ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa. Itselläni kuukautiskierto on pitkä, 33 päivää.