Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi ei töitä nuorella vaikka opiskelee, outo näkemys?

Vierailija
13.01.2013 |

En ymmärrä vanhempia (ja nuoria) jotka eivät halua / viitsi hankkia töitä kun on 18v ja opiskelee. Tarvitaanhan silloin sitä rahaa päivittäin, kuuluuko teidän mielestä vanhempien maksaa kaiken, oikeesti? Bensaa, leffarahaa, baarirahaa, jne jne....Ei todellakaan - mielestäni on velvollisuus ohjata nuori ihminen työelämään pikkuhiljaa enkä todellakaan usko siihen että joku opiskelee niin ahkerasti ettei ehtisi olla duunipaikka 1-2krt viikossa. Vanhin poika 20vee ollut jo ravintolassa töissä 2v (eli jo ennen kun valmistui) ja 18v tyttö käy nyt vimppaa vuotta ravintolakoulua + lukiota ja on ollut NELJÄ vuotta kohta pikaruokaravintolassa JA grillissä JA asunut 2v omillaan. Että olen erittäin ylpeä heistä. 17v poika kotona ja kohta saa luvan hankkia työpaikan.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltikin, lukiolaista en vielä pistäisi työkkärin jonoon. Alle 18v elätys on vanhempien vastuulla.

Jos siitä jatkaa 2. asteen opinahjoon tai yliopistoon voikin ja pitääkin alkaa miettiä oman rahan hankkimista.

Vierailija
2/8 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on mielestäni nuorelle pääasia. Töitä ehtii tehdä aika monta vuotta kuitenkin..Toisaalta ymmärrän kasvatuksellisen pointin, raha ei kasva puissa jne. Kaksipiippuinen asia, itse kyllä suon nuorilleni pelkän opiskelun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio kolmessa vuodessa on sen verran rankka puristus, etten kannusta lasta töihin lukukauden aikana. Lomilla työ on toki hyväksi, mutta ei sillä koko vuoden menoja kateta.

Vierailija
4/8 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekassa jatkokoulussaan ei tarvitse itseään lapsen elättää. On ihan ok, jos käy töissä kesällä tai vuoden aikana arkenakin, mutta ei se mun mielestä ole pakollista.

Ja kyllä, yksi suurin syy mun mielestä on juuri tuo ajankäytön ongelma. Kyllä pitää olla myös vapaa-aikaa riittävästi.

Vierailija
5/8 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suurimmaksi osaksi tehnyt töitä opiskeluaikanani. Pitkät päivät (parhaimmillaan erilaisten projektien parissa jopa 16h), epäsäännöllinen "lukujärjestys" niin, ettei välttämättä aina aamullakaan tiennyt, moneltako pääsisi illalla kotiin, lisäksi läksyt ym. ja oman mielenterveyden hoito (tuolloin mulla oli aika pahoja ongelmia, joita selviteltiin terapiassa). Opiskelin myös kesät.

Rahoitin opiskeluni opintotuella, asumislisällä ja opintolainalla. Vanhemmilta sain satunnaisesti ruokakassin tai htätätilanteissa rahaa esimerkiksi lääkkeisiin.

Viimeisenä vuonna pystyi sitten harjoittelun jälkeen tekemään töitäkin samalla, kun tein opinnäytetyötä. Aiemminkin olisin mielelläni tehnyt töitä, mutta oli pakko priorisoida mielenterveys ja opinnot ylimääräisen rahan edelle.

Vierailija
6/8 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä rauhoittaa opiskeluun, eikä työhön, eikä kyllä niihin leffoihin ja baareihinkaan, jos haluaa menestyä. Opiskelu on opiskelijan työ.

Sain vanhempieni tuella opiskeltua korkeakoulututkinnon täyspäiväisesti, valmistuin neljässä vuodessa hyvin paperein. Ja myöhemmin sain kyllä riittävästi työkokemusta ja ihan hyvässä työssä ja vakituisessa virassa olen nytkin.

Vierailija
7/8 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio kolmessa vuodessa on sen verran rankka puristus, etten kannusta lasta töihin lukukauden aikana. Lomilla työ on toki hyväksi, mutta ei sillä koko vuoden menoja kateta.

Mielestäni lukion ohessa todellakin voi/ jaksaa tehdä töitä jopa täyttä työviikkoa. Itselläni ainakin sujui, olin illat ja viikonloput hampurilaisgrillissä, kahvilassa tai ruokakaupan leipätiskillä myyjänä.

Vierailija
8/8 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lukion ohessa todellakin voi/ jaksaa tehdä töitä jopa täyttä työviikkoa. Itselläni ainakin sujui, olin illat ja viikonloput hampurilaisgrillissä, kahvilassa tai ruokakaupan leipätiskillä myyjänä.

Mutta erittäin monella on myös muuta elämää... Hyvä niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan