14-vuotias haluaisi alkaa jakamaan mainoksia. Onko ihan hullun hommaa?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2013 klo 16:06"]
toinen poika jakoi 14-vuotiaasta 18-vuotiaaksi mainoksia kunnes sai oikean ilta- ja kesätyön kaupasta. Hankki rahoilla läppärin ja useamman kännykän vuosien mittaan ja muuta elektroniikkaa.
Toinen poika kokeili 14-vuotiaana kuukauden ja totesi liian raskaaksi. Lopetti homman.
Riippuu luonteesta pystyykö tekemään. Kyllähän siinä kerrostaloalueella mukaviin taskurahoihin pääsee, jos jaksaa ottaa sopivan kokoisen alueen.
[/quote]
Kai poika sentään tajusi ostaa läppärin käytettynä vai oliko kasvatettu niin kermaperseeksi että uusi piti saada ja menettää kaikki vuodessa saadut rahat.
Olihan se vähän hullua. Mulla oli niin, että lehdet täytyi lajitella itse (joskus jouduin taittelee sanomalehtiäkin), kärryt oli tuskaa lumihangessa, melkein kaikki kerrostalot oli hissittömiä, osassa ovipuhelin jolloin kukaan ei välttämättä avannut ovea. Palkka oli aika kurja siihen työmäärään nähden.
Ikävää oli sekin, että joissan ovissa kielletään mainokset mutta kaupunkilehdet saa tulla.. Joo, alapa siinä rappukäytävässä erottelee kaupunkilehtiä ja mainoksia kun sylissä on painava pino.
Pientä taskurahaa kuitenkin sain ja kunto kasvoi kohisten. :)
Mie alotin jo heti 13-vuotiaana. Mulla oli järkyttävän isot kerrostaloalueet kaupungin keskustassa, vuoden päästä siitä muutimme sivummalle ja jatkoin hommaa rivari-omakotialueella. Huonosti palkattuahan homma on, mutta tarvitseeko 14-vuotiaan tienata vielä monta sataa kuukaudessa? Vaikka homma on aika työlästä, lajittelu+jako, niin se todella opettaa työnteon tärkeyden ja pitää yllä peruskuntoa, kun ramppaa niiden lehtipinojen kanssa talosta toiseen.
Mie en ite valitsis vieläkään pois tuota kokemusta, minkä sain kun jaksoin tehdä tota hommaa noin neljä vuotta. Kotona asuvalle lapselle se liksa on just sopiva lisäraha ja siis oikeasti opettaa ahkeroimaan. :) Ehdottomasti poika hommiin vaan!
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 15:09"]
Olihan se vähän hullua. Mulla oli niin, että lehdet täytyi lajitella itse (joskus jouduin taittelee sanomalehtiäkin), kärryt oli tuskaa lumihangessa, melkein kaikki kerrostalot oli hissittömiä, osassa ovipuhelin jolloin kukaan ei välttämättä avannut ovea.
[/quote]
Öö, työnantajan kuuluu antaa avaimet kerrostaloihin? :D Mulla ainakin oli ison kaupungin keskustan taloihin kaikkiin avaimet, eihän niihin koodi/summeritaloihin olis muuten päässyt!
5, sama juttu täällä Rahikaisella. Oli aika rankkaa jakaa ok-alueelle, mutta sitten sain alueen, jossa oli sekä kerrostaloja että rivareita ja johan alkoi Lyyti kirjoittamaan. Rivarit olivat vielä sellaisia, että postilaatikot olivat pitkissä riveissä. Kannattaa kannustaa nuorta, näin hän oppii, että raha ei kasva puussa, vaan sen eteen on tehtävä joskus rankastikin töitä.
En suosittele, itse jaoin tuossa pari vuotta sitten "lisätuloiksi", minulla oli yksi alue. Aluksi meni n.4h/päivä siinä lajittelussa +1-2h jakaminen, riippui pääsikö pyörällä vai oliko esim. niin liukasta että piti kävellen. Kuukaudessa sillä tienasi 96€, joten laskepa siitä tuntipalkkaa, kun aikaa meni 10-12h/viikko...
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 15:09"]
Olihan se vähän hullua. Mulla oli niin, että lehdet täytyi lajitella itse (joskus jouduin taittelee sanomalehtiäkin), kärryt oli tuskaa lumihangessa, melkein kaikki kerrostalot oli hissittömiä, osassa ovipuhelin jolloin kukaan ei välttämättä avannut ovea.
[/quote]
Öö, työnantajan kuuluu antaa avaimet kerrostaloihin? :D Mulla ainakin oli ison kaupungin keskustan taloihin kaikkiin avaimet, eihän niihin koodi/summeritaloihin olis muuten päässyt!
[/quote]
No ei täällä päin suoramainonnan jakelijoille anneta avaimia. Itella sitten asia erikseen.
Ystäväni jakoi muutaman vuoden juurikin yläasteen lopulla ja lukion alussa lehtiä. Itse olin muutaman kerran mukana, ja kyllähän se raskasta on. Kaverilla taisi olla joku 150-200 lehteä jaettavana, aina keskiviikkoisin ja lauantaisin. Lajitteluun kului tiistait ja perjantait (ellei halunnut käyttää koko lauantaita siihen että eka lajittelee ja sitten jakaa). Perus palkka taisi olla jotain 11e per kerta, joulun alla parhaimmillaan 15e kerta, koska mainoksia on enemmän (Lue: aivan helvetisti.) Pakko tehdä silloin kaksi tai parhaimmillaan kolme jakokeikkaa, koska ei vaan yksinkertaisesti mahdu siihen kärryyn yhdellä kertaa.
Ja tosiaan tuntipalkka jotain 1-2e pintaan.
Jos unohdat jakaa lehden johonkin asuntoon, tulee valituksia.
Jos jaat vasta torstai tai sunnuntai aamuna, tulee valituksia.
Jos unohdat laittaa vaikka asuntoliitteen lehden väliin, tulee valituksia.
Jos olet liian kovaääninen rappukäytävässä, tulee valituksia.
Jos vahingossa jaat lehden asuntoon joka ei mainoksia halua, tulee valituksia.
Kiitoksen sanaa et kuule.
Jon koulu yhtään kärsii esim. kun kokeisiin lukeminen jää vähemmälle tämän takia, niin silloin valinta on ollut huono. Koulutodistus on kuitenkin tärkeämpi kuin mainokset ja niistä saatu työtodistus ja raha. Mitenkään ei voi etukäteen tietää jääkö joihinkin kokeisin tarpeeksi lukuaikaa. Välillä on monta koetta lähekkäin. Lisäksi on tehtävä muiden aineiden läksyjä, luettava kielten sanoja sekä harrastukset ja pelit. Aina ei harrastuksistakaan olla ihan pienellä syyllä poissa. Lehdet on jaettava juuri niinä tiettyinä päivinä. Se on siksi niin karua työtä. Olipa keli mkä vaan ja vaikka ei olisi voimia ja aikaa. Entäpä kun lapsi on kipeänä? Mielestäni liian sitovaa työtä joustotta. En suosittele, vaikka olen itse lapsena jakanut. En edes antaisi omien lapsieni aloittaa tätä työtä. Mielummin sellainen työ, jota ei tarvitse teidä silloin kun koulu kuormittaa enemmän ja haluaisi siihen panostaa ja jos on kipeänä niin saa rauhassa toipua!
Mielummin palkkaisin nuoren käymään kaupassa par kertaa viikossa ja valmistamaan aina erilaisen kotiruoan. Se jos mikä on tärkeä hyödyllinen ja hyvä taito oppia. Jos on liian aikaa vievää, niin silloin ei ole aikaa mainoksillekkaan. Tuosta kokkailusta voi tinkiä, jos on kiireitä, mutta sitten ei tule palkkaakaan. ;-)
Vanhin tyttö jakoi nelisen vuotta ja nyt jakaa kaksi keskimmäistä tyttöä. Minä ja mies ollaan aina autettu tyttöjä, koska työ on todella raskasta, mainoksia voi olla satoja kiloja kerralla. Meidän tyttöjen alueella on kerros-, rivi- ja omakotitaloja ja alue on todella laaja. Liikuntaa saadaan kaikki ihan kivasti. Jaettavia talouksia on n. 800 ja palkka siitä n. 350 euroa kuussa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2013 klo 15:38"]
Miksi nuorelle on niin tärkeää opettaa, että "töitä töitä töitä!!!". Minusta suomessa melkein ikävintä on että kaikki ajattelee vaan töitä töitä töitä, menestymistä, itsemäistymistä ja rahaa.
Jossain Italiassa on ihanaa kun perhe asettaa oman perheen ja hyvän olon sen edelle, että ollaan mahdollisimman nopeasti uraputkessa ja laitetaan kaikki tarmo "elämän reaaliteetteihin" ja uraan.
Lapset saa olla lapsia! Hommia ja rahaa ehtii keräämään yli 50 vuotta. Leikkiä ja rellestää hädintuskin 10. Turha kannustaa ketään karsimaan jälkimmäisestä yhtään pois!!!
No kyllä ihan jokainen kerkiää myös leikkimään ja rellestämään, mielestäni aikuinen kerkiää paremmin kuin teinit ja osaa myös nauttia aidosti siitä.