Mitä lahjaksi ensimmäisen lapsen saaville? Ei vaatteita
OLis kiva kuulle vinkkejä/kokemuksia, mitä olis oikeesti kiva saada lahjaksi.
Tiedän, että vaatteita heillä jo on tosi paljon, samoin esim. sitteri.
Ostetaan porukalla, eli vois olla jotain isompaakin, kun kulut saadaan jaettua.
Työkaveri kyseessä.
Kiitti! :)
Kommentit (31)
Syöttötuoli, lämpöpussi vaunuihin, lahjakortti on aina hyvä..
Hei,
Nämä kaikki ovat sellaisia, että auttavat elämää erittäin paljon vauva-aikana ja moni ei ehkä tajua hankkia niitä riittävän aikaisessa vaiheessa.
Jos voitte kerätä jopa 200 e kasaan, niin Tripp Trapp syöttötuoli - tarve sille tulee kuitenkin vasta, kun lapsi on n. 7 kk eli näitä muita tarvitaan jo aiemmin.
En lähtisi valitsemaan ainakaan rattaita toisen puolesta - edes matkarattaita, sillä tarpeita on niin monenlaisia, että ne pitäisi saada valita itse.
En ostaisi toisen kotiin huonekaluja muutenkaan.
Yksi pitkäaikainen, kallis lelu on meillä ollut potkuauto. Turvakaarten avulla sitä käytettiin 9 kk iästä alkaen. Ihan pieni vauva ei leiki millään, kuten aiemmatkin jo kirjoittivat.
Lampaan karva. Varsinkin talvella tulee tarpeeseen ja kestää vielä lapsenlapsillekin.
Itse sain esikoisen synnyttyä lahjaksi (talvivauva), ja on ollut todella monipuolinen ja pitkäikäinen lahja. Voi pitää lämmikkeenä sitterissä, vaunuissa ja myöhemmin pulkassa. Kaunis ja kestävä! :)
Manduca tai jokin kantoliina, tai sitten Stokken syöttötuoli (voitte vaikka antaa itse valita värin, jos ette ole mausta/sisustuksesta varmoja).
Leikkimatto, niitäkin on moneen makuun erilaisia.
Jos jotain edullisempaa haluaa, niin vaikka unipussi, lämpöpussi tai lakanat pinnasänkyyn.
ellei teillä sitten ole tiedossa jotain tiettyä, mitä lahjan saajat ovat suunnitelleet/haaveilleet hankkivansa, eivätkä ole muualtakaan saamassa.
Jos paikkakunnalla ole lastentarvikeliikettä, niin sitten nettikaupan lahjakortti.
Olisiko tökeröä viedä esim vaippoja? Kaveripiirin ensimmäisen odottavan äidin LA on ensi kuussa enkä tosiaan tiedä, mitä kannattaisi antaa. Tuleva äiti on siis nuori, 21v mutta olen ymmärtänyt että kaikki "pakolliset" on jo.
mä mietin lahjoja aina sen mukaan. esim. toisella kummilapsellani on opiskelevat/pätkätöitä tekevät pa-vanhemmat, jotka ostavat lapsille joka viikko käsiin hajoavia leluja ja vaatteet ovat sitten kolme kokoa liian isoja kirpparirytkyjä. ostan lapselle lahjaksi kirjoja ja edullisia mutta kauniita ja verraten kestäviä vaatteita. esim kolmellakympillä saa alesta jo ison asukokonaisuuden, jolla kehtaa mennä kaupungille ja hoitoon. toinen kummiperhe taas tienaa paremmin, joten vien lapselle usein yhden kalliimman merkkivaatteen tai vaikkapa paketin brion junarataa, mutten mitään "selviytymispakkausta":D
siis jos vanhemmilla hyvin rahaa, viekää jotain kivaa "ekstraa", vaikkapa toi lampaantalja, leikkimatto tai vauvan huoneeseen taulu. musta lahjakortti on isolta porukalta myös hyvä, yksin ei kehtaisi ostaa koska se antaa vähän etäisen kuvan lahjan antajasta. :)
muistin muuten, että vein kummilapselleni syntymälahjaksi pentikin lastenastiasetin. sehän ei toki tullut heti käyttöön, mutta niitä eivät siksi olleet vanhemmatkaan tajunneet ostaa. ps. yrittäkää saada mätsäämään vanhempien astiakaapin kanssa!
Tämä siis vasiatuksena sille joka kysyi. Osta Vastasyntyneesta seuraava (jotain 4kg+)koko niin tulee käyttöä vaikka lapsi olisi isokokoinen tai jos muutkin olisivat keksineet saman.
T. kolmen lapsen äiti jolla on jo kaikkea
Lastenastiasto on hyvä, koska useammalle on käyttöä. Itse ehdotan perhekuvausta valokuvaamoon tai hyviä lasten aurinkolaseja silmälasiliikkeestä. Sen sijaan en ostaisi vaikka taljaa tai leikkimattoa kysymättä, ettei niitä tule kahta, ne ovat kuitenkin niin perustavaraa, joka monilta löytyy aika alkuvaiheessa. Vaipatkin ovat siksi turvallinen valinta ja varmasti mieleen.
Meillä ainakin oli moni asia hankittuna tai saatuna kierrätyksen kautta jo ennen syntymää.
Vaikka sitteri onkin, niin ehdotan Bumboa :) Oli tosi näppärä aikoinaan :)
Mun mielestä tuossa tilanteessa valokuvaus on paras ehdotus, jos teillä on rahaa esim 200, niin sillä saa valokuvauksen ja sitten vielä kuviakin. Vauvakuvat olisi hyvä muisto ja useimmat arvostavat.
Jos rahaa on noin satanen, niin lahjakortti lastentarvikeliikkeeseen.
Jos rahaa on noin 50 euroa, pari laadukasta satukirjaa. Niistä on pitkäaikainen ilo.
Mä taas en ostaisi mitään bumboa, kantoreppua ellei etukäteen tiedä varmasti tarvitsevansa. On helposti kalliita turhakkeita. Mä en koskaan tajunnut esim mihin tuota bumboa tarvitaan, ja juu, mulla on kolme lasta ja olen käynyt viimeiset 5 v vauva- ja perheuinneissa.
nyt mitään lahjoja tarvii?? Muoviahan ne vaan on.
Tiedätkö aikovatko käyttää kestovaipoja? Mutta kyllä nuo kertakäyttöisetkin varmasti kelpaa. Huonekaluja (esin syöttötyoli) en menisi toisen kotiin ostamaan kun ei tiedä onko jo olemassa tai mistä tykkäävät, ennemmin jotain msitä ei haittaa vaikka olisi useampi. Tosin se lampaantalja tuntuu myös hyvältä ehdotukselta. Tai kantoreppu/ -rinkka/ -liina (jos on sen tyylinen että käyttäisi). Tai sitten joku lasten astiasto- me ollaan saatu lapsille mm marimekon astiastoa, ja arabian muumiastiastoa (joista muumi on kyllä käytännöllisempi).
Myös esim pussilakanasetti (pinnasänkyyn) voisi olla kiva.
Sain lahjakortin Keskiselle. Käymme kyseisessä kaupassa muutenkin aika paljon. Oli oikeati tosi hyvä lahja, kun sai hakea sitä mitä itse tarvitsi.
joka oli oikeesti tosi tökeröä, koska lapsi syntyi talvella ja olivat kesävaatteita, seuraavana kesänä liian pieniä.
Itse olen osallistunut keräyksiin monta kertaa ja jäi tollasesta oikeesti vaan paha mieli.
No, myin huutiksessa pois.
Pienellä budjetilla ostaisin taljan. Iskusta saa halvalla, Ikeasta. Todella monikäyttöihin ja käytännössä ikuinen.
Isommalla / pienemmällä budjetilla ostaisin Brion puuleluja, tai Jukkaa. Isommalla porukalla voi ostaa vaikka Jukan puuhevosen, se on aivan ihana ja pienemmällä vaikka Hakkaa tai lokerikon. Taatusti tulevat käyttöön ja ovat ikuisia.
Esim puuhevosta voi tilaa suoraa Jukan tehtaalta. Jopa Helsingissä oli hinnat aika kivasti yläkanttiin. Tilattiin muutaman ystävän kanssa kimppaan eri leluja ja laitettii postikulut tasan.
Olisiko tökeröä viedä esim vaippoja? Kaveripiirin ensimmäisen odottavan äidin LA on ensi kuussa enkä tosiaan tiedä, mitä kannattaisi antaa. Tuleva äiti on siis nuori, 21v mutta olen ymmärtänyt että kaikki "pakolliset" on jo.
loistava lahja. Joka kodissa noi on aina joskus loppu, tai lähes loppu.
turvakaukalo? Lahjakortti lastentarvike liikkeeseen?
Syöttötuoli, matkarattaat, kävelyyn opettelulelu( joku brion työnnettävä kärry esim?)
ite olisin ilahtunut lahjakortista lastentarvike liikkeeseen josta käydä ostamassa sitten kun jotain olisi tarvinnut, meillä se oli syöttötuoli... Sen tarve tuli nopeammin kuin luulin :D