Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten optikkoliikkeessä toimitaan?Jos menee ostamaan silmälaseja.

Vierailija
12.01.2013 |

Tyhmä kysymys varmaan,mutta

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysellä optikolta myös lasien kustannuksia, se on ihan korrektia. On hyvin vaikea itse päätellä, mitä lasit maksavat, jos ei kysy. Kehysten lisäksi tulee linssit, vaikuttaa sitten millaiset linssit, paljonko miinusta, onko hajataittoa ym., paljonko tulee kokonaishintaa. Kyllä palveleva optikko jaksaa selvittää sinulle lasien kustannukset. Tosin se on helpompi tehdä sen jälkeen, kun olet käynyt näöntarkastuksessa.

Vierailija
22/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istrussa ja Silmäasemalla olen maksanut kun olen hakenut lasit, mutta Specsavers haluaa maksun jo silloin kun lasit tilataan.

Ihan eri lailla siis kuin minun kokemukseni. Ideaparkin Instru halusi käsirahan, Valkeakosken Specsavers ei. Nämä viime vuonna (laseja ostetaan sekä minulle että lapselle).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisten silmälasien hankkijan kannattaa käydä ensin silmälääkärillä. Ei siellä optikon takahuoneessa vaan ihan oikealla. Siinä voi säästää selvää rahaa, ehkä laseja ei tarvitsekaan. Siitä saa myös Kela-korvauksen eikä itse maksettavaksi jää kuin muutama kymppi. Silmälääkäri antaa reseptin, joka viedään optikolle. Sitten jatketaan valitsemalla kehykset ym. ja vain näöntarkastus jää pois. Kehykset voi ostaa myös eri liikkeestä kuin linssit. Jos sattuu löytämään mieleiset kehykset tarjouksesta tai vaikka ulkomailta, mutta uusien linssien hankinta ei ole ajankohtaista, voi optikolle viedä myös omat kehykset ja tilataan vain linssit ja työ.

Vierailija
24/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen käynyt ensin näöntarkastuksessa, ja sitten etsinyt optikon kanssa mulle sopivat kehykset. Sitten lähtenyt kotiin, ja odottanut, että uudet lasit saapuu, ja mennyt uudestaan liikkeeseen. Siellä on sitten vähän vielä soviteltu niitä ja optikko on varmistanut että ne istuu. Maksu, ja vola. :)

Vierailija
25/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisten silmälasien hankkijan kannattaa käydä ensin silmälääkärillä. Ei siellä optikon takahuoneessa vaan ihan oikealla. Siinä voi säästää selvää rahaa, ehkä laseja ei tarvitsekaan.

Siitä saa myös Kela-korvauksen eikä itse maksettavaksi jää kuin muutama kymppi.

Silmälääkäri antaa reseptin, joka viedään optikolle. Sitten jatketaan valitsemalla kehykset ym. ja vain näöntarkastus jää pois.

Kehykset voi ostaa myös eri liikkeestä kuin linssit. Jos sattuu löytämään mieleiset kehykset tarjouksesta tai vaikka ulkomailta, mutta uusien linssien hankinta ei ole ajankohtaista, voi optikolle viedä myös omat kehykset ja tilataan vain linssit ja työ.

Optikon näöntarkastus on nimenomaan tarkempi kuin silmälääkärin, siinä on enemmän testejä. Silmälääkärit on koulutettu tutkimaan silmäSAIRAUKSIA, jota ei taittovirhe siis ole. Optikko on koulutettu määrittämään taittovirheet eli tekemään juuri sen näöntarkastuksen. Tottakai silmälääkärissä voi käydä joskus, vaikka joskus 45-vuotiaana voi halutessaan käväistä. Silmälääkäri maksaa ehkä noin 70 euroa, minusta siinä on aika paljon hukkaan heitettyä rahaa, jos optikkokin voi näön tarkastaa. Optikko kyllä huomaa, jos on aihetta lääkärissä käyntiin ja ohjaa sitten silmälääkärille.

Ja juu, tottakai voi ostaa kehykset erikseen, mutta yleensä optikkoliikkeet ei tätä suosittele. He eivät ota riskiä, että muualta mennyt kehys menisikin rikki hionnan aikana. Mielellään siis kaikki samasta liikkeestä.

Ja ap, mene siis vain optikkoliikkeeseen ja kerro haluavasi lasit. Ensin voitte etsiä sopivat kehykset, sen jälkeen varaatte ajan näöntarkastukseen, lopuksi optikko suosittelee vielä sopivat linssit. Koko paketti tilaukseen, usein maksetaan jokin käsiraha ja parin viikon sisällä lasien pitäisi olla valmiit.

Vierailija
26/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen käynyt ensin näöntarkastuksessa, ja sitten etsinyt optikon kanssa mulle sopivat kehykset. Sitten lähtenyt kotiin, ja odottanut, että uudet lasit saapuu, ja mennyt uudestaan liikkeeseen. Siellä on sitten vähän vielä soviteltu niitä ja optikko on varmistanut että ne istuu. Maksu, ja vola. :)

Mitä järkeä on valita ensin kehykset ja sitten vasta mennä näöntarkastukseen? Koskaan en ole myöskään mitään käsirahoja maksanut, ja meidän perheeseen on kuitenkin ostettu aika monet lasit viimeisen 20 vuoden aikana.

Vierailija
27/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta karkaa pilviin erilaisten lisämaksujen takia. Älä luule, että saisit lasit alle 200 euroa.

Silmälasit on tosi kalliita ja hinta muodostuu enemmän linsseistä kuin kehyksistä. Jos esim. likinäköisyyden lisäksi vielä hajataittoa, niin linssit on tosi kalliit. Kumma kun siitä ei saa kelakorvausta, vaikka silmälasit on niitä tarvitsevan terveydelle ja turvallisuudelle välttämättömät (ja muidenkin turvallisuudelle).

Vierailija
28/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä on valita ensin kehykset ja sitten vasta mennä näöntarkastukseen? Koskaan en ole myöskään mitään käsirahoja maksanut, ja meidän perheeseen on kuitenkin ostettu aika monet lasit viimeisen 20 vuoden aikana.

Kehysvalikoima vaihtelee hieman myymälöittäin ja minä ainakin haluan juuri ne minun mielestäni parhaat kehykset. Jos siis yhdestä myymälästä ei löydy sopivia, menen seuraavaan ja siellä otan näöntarkastuksenkin.

Vähän outoa, että joku av-mamma pitää taas omaa tapaansa toimia ainoana oikeana.:)

Vierailija
29/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisten silmälasien hankkijan kannattaa käydä ensin silmälääkärillä. Ei siellä optikon takahuoneessa vaan ihan oikealla.

ottaako lääkäri vastaan lääkärikeskuksessa vai optikkoliikkeessä? Onko sama ihminen pätevämpi kun pitää vastaanottoa lääkärikeskuksessa?

Kannattaa ehdottomasti käydä silmälääkärillä, jos haluaa sulkea pois silmänpohjan rappeuman, silmänpainetaudin ym.

Vierailija
30/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehysvalikoima vaihtelee hieman myymälöittäin ja minä ainakin haluan juuri ne minun mielestäni parhaat kehykset. Jos siis yhdestä myymälästä ei löydy sopivia, menen seuraavaan ja siellä otan näöntarkastuksenkin.

Vähän outoa, että joku av-mamma pitää taas omaa tapaansa toimia ainoana oikeana.:)

Itse kävin ekan kerran näöntarkatukseesa 42-vuotiaana eikä mulle laseja edes määrätty, vaikka tuntui, että näkö oli jonkin verran heikentynyt.

Vierailija
31/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tässähän oli ideana, että kun löytää kivat kehykset, niin menee sitten näöntarkastukseen siihen liikkeeseen. Tai jos oikein kovin tykkää kehyksistä, niin ne saa vaikka ilman vahvuuksia ostaa itselleen. Se on itse asiassa aika yleistäkin nykyään.

Itse kävin ekan kerran näöntarkatukseesa 42-vuotiaana eikä mulle laseja edes määrätty, vaikka tuntui, että näkö oli jonkin verran heikentynyt.

Vierailija
32/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nissenillä kysyttiin maksettaessa, että haluanko maksaa pelkän käsirahan vaiko koko summan. Samoin oli Specsaverisilla. Ajan näöntarkastukseen voi varata vaikka etukäteen netistä, jos tahtoo päästä juuri tiettyyn aikaan. Paikan päältäkin voi saaada mutta voi joutua odottelemaan hetken.

Minusta riippuu hirveästi näöntarkastuksen tekijästä mitä näön huonuudeksi laitetaan. Ensimmäisessä tarkastuksessani minulla ei ollut mukamas hajataittoa ja näköni oli huonompi kuin toisessa, jossa hajataittoa olikin. Samoin on käynyt isälleni. Sisarelleni väitettiin ensimmäisessä liikkeessä, että hän näkee ihan hyvin (mitä nyt liikennemerkeistä ei saa selvää) vaikkei testattukaan paljoakaan ja toisessa näkö olikin huonompi. Että ota noista sitten selvää.

Vierailija
33/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta karkaa pilviin erilaisten lisämaksujen takia. Älä luule, että saisit lasit alle 200 euroa.

Vierailija
34/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nissenillä kysyttiin maksettaessa, että haluanko maksaa pelkän käsirahan vaiko koko summan. Samoin oli Specsaverisilla. Ajan näöntarkastukseen voi varata vaikka etukäteen netistä, jos tahtoo päästä juuri tiettyyn aikaan. Paikan päältäkin voi saaada mutta voi joutua odottelemaan hetken.

Minusta riippuu hirveästi näöntarkastuksen tekijästä mitä näön huonuudeksi laitetaan. Ensimmäisessä tarkastuksessani minulla ei ollut mukamas hajataittoa ja näköni oli huonompi kuin toisessa, jossa hajataittoa olikin. Samoin on käynyt isälleni. Sisarelleni väitettiin ensimmäisessä liikkeessä, että hän näkee ihan hyvin (mitä nyt liikennemerkeistä ei saa selvää) vaikkei testattukaan paljoakaan ja toisessa näkö olikin huonompi. Että ota noista sitten selvää.

Oli muuttunut ed. kerrasta.

Vierailija
35/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska joku kysyy miten ostan kaupasta maitoa... ?

Vierailija
36/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä optikko oikein hienosti osaa silmään katsoa, mutta aivan eri asia on, mitä se näkemästään ymmärtää! Siis jos lasit ovat ihan vain pykälän tai pari miinusta tahi plussaa, voi toisinaan ottaa optikoltakin, mutta jos haluaa tietää, onko silmissä kaikki kunnossa - mikä on ainakin minusta melkoisen oleellinen tieto - kannattaa silloin tällöin treffata myös lääkäri.

Vierailija
37/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Instru, Silmäsema, Specsavers jne ole oma franchising yrittäjä, joka toimii oman mallinsa mukaan maksutilanteissa.

Vierailija
38/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä optikko oikein hienosti osaa silmään katsoa, mutta aivan eri asia on, mitä se näkemästään ymmärtää! Siis jos lasit ovat ihan vain pykälän tai pari miinusta tahi plussaa, voi toisinaan ottaa optikoltakin, mutta jos haluaa tietää, onko silmissä kaikki kunnossa - mikä on ainakin minusta melkoisen oleellinen tieto - kannattaa silloin tällöin treffata myös lääkäri.

niin hyvä on sitten käydä lääkärissä, mutta jos puhutaan 20-40 vuotiaasta perusterveestä ihmisestä, niin harvemmin silmässä mitään ihmeellistä on. Saahan sitä käydä vaikka joka viikko lääkärissä, jos haluaa, mutta kyllä optikotkin aika hyvin näkee, jos on jotain hämminkiä. Esim. silmänpohjanrappeuma näkyy käsittääkseni niissä testeissä. Jos näöntarkkuus ei nouse riittävän ylös, silloin silmissä on jotain vikaa ja ohjataan lääkärille. Optikko mittaa myös silmänpaineet. Jos ne on koholla - ohjataan lääkärille. Oma tuttavani meni optikolle (ikää noin 30), eivätkä näöntarkkuudet nousseet riittävästi tarkastuksessa. Optikko ihmetteli, passitti lääkärille ja olikin sitten pahalaatuinen silmäsairaus. Taittovirheet ja näöntarkkuus on siis kaksi eri asiaa, ei sekoiteta niitä.

Anteeksi sekava tekstini, mutta pointtini siis - kyllä optikko osaa asiansa ja ohjaa varmasti lääkärille, jos aihetta ilmenee.

Vierailija
39/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä, että tilillä on rahaa silmälaseja varten jo niitä tilatessa. Sehän on sitten sama, maksaako nyt vai viikon kuluttua!

Miten joku uskaltaa olla menemättä silmälääkäriin, vaikka optikko kehotti? Silmissäsi saattaa olla jokin alkava silmäsairaus, jota pitäisi alkaa hoitaa. Esim. silmänpainetauti ei välttämättä aiheuta mitään oireita, mutta tuhoaa näköä. Tämä siis sille vastaajalle, jolta ei optikko pystynyt selvittämään tilannetta.

Vierailija
40/53 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Instrussa ja Nissenissä ei ole yrittäjiä ollenkaan.

Instru, Silmäsema, Specsavers jne ole oma franchising yrittäjä, joka toimii oman mallinsa mukaan maksutilanteissa.