vaaditteko 10-vuotialta hintavertailua kaupassa?
Olin hyllyttämässä tavaraa päivittäistavarakaupassa kun äiti tuli lapsineen juustotiskille ja pyysi noin 10-vuotiasta poikaa ottamaan hyllystä pizzaraastetta. Poika otti kutakuinkin ensimmäisen pussin minkä hyllystä huomasi. Äiti rupesi huutamaan vieressä: "Kato minkä hintanen se on?! Katoitko sä yhtään!! Vertaappa sitä kilohintaa tuohon toiseen!!" Siinä he sitten yhdessä aikansa tutkivat hintalappuja. Kun sitten halvin pussi oli kourassa, äiti huusi isoon ääneen pojalleen että hän ei ole tervetullut mukaan kauppareissuille jos tämä hintavertailuasia ei mene pojan päähän.
Kommentit (9)
kyllä meilläkin keskustellaan, mutta eipä siinä huutaa tartte.
Välillä lapsi opastaa isäänsäkin, että "se x-pillimehu on halvempaa kuin y".
mutta meillä verrataan hintojen lisäksi laatua. Jutellaan asiasta aika paljonkin, mutta ei huudeta.
Vaan tutkiskellaan yhdessä niitä lappusia. Koska ainahan se edullisin ei kuitenkaan ole parasta.
lapset hyvin tietää, mitä me yleensä ostetaan. Mutta jos päässyt loppumaan, niin sitten onkin tutkinnan paikka.
olen 10 vuotiaalle hintavertailut opettanut, kuuluu kasvatukseen mutta ei huuto eikä kiukuttelumetodilla.
tuolla tyylillä en vaadi yhtään mitään. Itse asiasta on kyllä puhuttu, mutta ei se elämää suurempi ole.
jos lapsen kimppuun pitää hyökätä noin naurettavan aiheen vuoksi.
Toki puhutaan siitä, että vähän pitää katsoa mitä tavarat maksaa.
Tänään oli "tosi suloista" kun olin ostamassa 10v pojalle silmälaseja. Poika tarkisti ensimmäisenä hintalapun kun otti uudet pokat käsiin..ja voi sitä henkäilyn määrää kuinka kalliita ne ovat. Yksien kohdalla sanoi, että "nämä ovat 10€ halvemmat kuin nuo toiset".
Piti pariin kertaan sanoa, että ei sinun tarvitse nyt hinnasta huolehtia, vaan valita ne mistä oikeasti pitää..
Myyjä varmaan luuli, että ollaan ihan p.a
mutta asiasta on toki keskusteltu. Enemmänkin poika itse oma-aloitteisesti vertailee hintoja ja valitsee mieluusti halvemman vaihtoehdon. Mullekin joskus "paasaa" asiasta. Hyvässä hengessä meillä hintoja vertaillaan, eikä ole mikään pakko ostaa halvinta.