Onko kohtutulehdus vakava, jos ei pahoja oireita?
Kommentit (32)
vakava kohtutulehdus mistä en tuntenut mitään oireita. Tulehdus huomattiin verkokeesta ja sain kolme päivää antibioottia suoneen - ja vauvalla sama pöpö ja tipassa myöskin.
Tai lähinnä kipu. Ei ollut kuumetta tai muutakaan, karsea kipu vain yltyi mahassa. Muutaman päivän katselin kipuja kunnes oli lähdettävä lääkäriin.
minulla ollut oireita nyt jo kolme viikkoa. Vuotoa, pientä mahan nipistelyä/viiltelyä. Ehkä hieman väsymystä. Gyne eilen totesi kohtutulehdukseksi.
En haluaisi syödä antibiotteja niin kävin sitten vielä verikokeissa tarkistamassa tulehdusarvot. Niitten tuloksia odotan tässä nyt.
Kaikki ihmiset vaan kauhistelevan kun en heti eilen illalla ruennut syömään niitä lääkkeitä mitä lääkäri määräsi. Koen kuitenkin, että kun en ole kuollut tähän kolmeen viikkoon niin tuskin nyt kuolen vuorokaudessa kun jäin odottelemaan sitä verikoetta.
Mullahan sellainen oli melkein vuoden päällä, kun terveyskeskuksessa ei keksitty mikä on lievähköjen vatsakipuilujen (säännöllisesti pieniä vihlaisuja alavatsalla) ja epämääräisen mutta kuumeettoman kipeyden tunteen takana. Pissanäyte otettiin, tehtiin sisätutkimus jossa ei näkynyt tulehdusta tai tuntunut mitään erikoista. Verinäytteen tulehdusarvot ei olleet koholla. Kun olin monta kertaa käynyt siellä, todettiin että olen luulosairas, ja niinpä en mennyt vaivan takia uudestaan lääkäriin ennen kuin sitten joskus yksityiselle, kun alkoi valkovuodon seassa tulla ruskehtavaa.
Yksityislääkäri totesi kohtutulehduksen, joka oli jo kroonistunut. Tuollainen krooninen tulehdus voi olla hyvinkin oireeton ja tavallaan stabiilissa tilassa eli ei pahene muttei paranekaan itsestään. Sisätutkimuksessa ei tälläkään kertaa näkynyt oikein mitään paitsi ihan lievää punoitusta kohdunsuulla. Mutta sain heti antibiootit ja ne auttoi. Myöhemmin myös tulokset että oli sekaflooran aiheuttama tulehdus.
Mulla ei onneksi vaikuttanut vuoden kohtutulehdus lastensaantikykyyn, 2 lasta olen tuon jälkeen saanut.
minulla ollut oireita nyt jo kolme viikkoa. Vuotoa, pientä mahan nipistelyä/viiltelyä. Ehkä hieman väsymystä. Gyne eilen totesi kohtutulehdukseksi.
En haluaisi syödä antibiotteja niin kävin sitten vielä verikokeissa tarkistamassa tulehdusarvot. Niitten tuloksia odotan tässä nyt.
Kaikki ihmiset vaan kauhistelevan kun en heti eilen illalla ruennut syömään niitä lääkkeitä mitä lääkäri määräsi. Koen kuitenkin, että kun en ole kuollut tähän kolmeen viikkoon niin tuskin nyt kuolen vuorokaudessa kun jäin odottelemaan sitä verikoetta.
Siis sama kuin mulla. Mulla ei niissä verikokeissa näkynyt tulehdusarvojen kohoamista, ja silti se tosiaan oli kroonistunut kohtutulehdus joka ei ilman antibioottia olisi lähtenyt ikinä varmaan, koska ei ollut sen lähes vuoden aikana lähtenyt minkä siesin niitä nipistelyjä ja epämääräistä väsymystä.
Et sinä varmaankaan tosiaan kuole jos et aloita antibioottia heti, sun kroppa taitaa pystyä pitämään sen tulehduksen aika hyvin aisoissa, mutta todennäköisesti lopulta tarvii sun syödä se kuuri kumminkin kun ei vaan paranekaan itsestään jos ei pahenekaan.
Vain hullu jättää antibiootit syömättä jos kuulee sairastavansa kohtutulehdusta. Luepa nuo riskit mitä voi seurata.
Ymmärrän ainoastaan jos lestadiolainen jättää hoitamatta siinä toivossa ettei enää tarvitse olla lapsentekokoneena.
http://www.oireet.fi/kohtutulehdus.html
Kohtutulehduksen Oireet
Kohtutulehdus on kohdun limakalvon tulehdus. Kohtutulehduksen mahdollisia oireita ovat:
alaselkäkipu
alavatsakipu (yleinen oire)
epänormaali vuoto (outo väri, koostumus tai haju) tai verenvuoto
kuume
kylmät väreet
lantiokipu
pahoinvointi
sydämen nopea syke (sydänoireet)
ummetus
vatsan turvotus
virtsaamiskipu (virtsaamisvaivat)
väsymys
yhdyntäkipu.
Kohtutulehduksen mahdollisia komplikaatioita ovat:
hedelmättömyys (lapsettomuus)
munanjohdintulehdus
munasarjatulehdus
vatsakalvontulehdus
verenmyrkytys (bakteerimyrkkyjen vuoksi verenpaine voi laskea, jolloin seurauksena voi olla septinen sokki).
Kohtutulehdukselle altistavia tekijöitä ovat:
aiemmin sairastettu sisäsynnytintulehdus (kohtu-, munanjohdin- tai munasarjatulehdus)
huono alapäähygienia
keskenmeno tai abortti
kierukka (kohtuun asetettava ehkäisyväline)
klamydia
suojaamaton seksi vieraan miehen kanssa
synnytys (etenkin keisarileikkaus)
tippuri
tuberkuloosi.
Se paha on antibioteissa kun ne tappaa kaiken hyvänkin bakteerikannan minusta. Imetän 3kk ikäistä vauvaa ja lääke menee häneenkin :( Haluan olla varma, että tarvitsen kuurin enkä syö sitä varmuudenvuoksi.
Rintamaitoon.
Mutta joo, toi voi johtaa lapsettomuusongelmiin tai kroonistuessaan voi käydä niin, että seuraavassa raskaudessa kohtukuolema. Kohtuun levinnyt tulehdus on yksi yleisimmistä kohtukuolemasyistä.
kun se parantaa sinut.
Hoidata myös pääsi kuntoon.
Se paha on antibioteissa kun ne tappaa kaiken hyvänkin bakteerikannan minusta. Imetän 3kk ikäistä vauvaa ja lääke menee häneenkin :( Haluan olla varma, että tarvitsen kuurin enkä syö sitä varmuudenvuoksi.
ja on muutenkin kunnon hevoskuuri. Mahansuojalääkke pitää syödä myös kuten maitohappojakin.
Ei antibiotit aina hyvästä ole ja monet sairaudet parantuu ihan ilman antibiotteja. Niitä määrätään aivan liian paljon ja turhaan. Minusta on hyvä selvittää kuurin tarpeellisuus.
Antibioottikuuri on pakollinen, mikäli haluaa parantua. Jos päättää pitää mieluummin sen tulehduksen niin samalla päättää että lapsiluku oli siinä. Puhumattakaan siitä, että bakteeritulehdus saattaa levitä.
Ei antibiotit aina hyvästä ole ja monet sairaudet parantuu ihan ilman antibiotteja. Niitä määrätään aivan liian paljon ja turhaan. Minusta on hyvä selvittää kuurin tarpeellisuus.
Se ei kyllä ikinä ole turha syy syödä antibioottikuuria. Ihan oikeasti, jo valloillaan oleva kohtutulehdus EI parane itsestään, vaan se mitä tapahtuu on joko että se pahenee ja tulee vakavia komplikaatioita tai sitten se kroonistuu melko vähäoireiseksi mutta jatkuvasti kroppaa rasittavaksi. Mutta valitettavasti kun tuollaisessa elimessä kuin kohtu on päässyt tulehduspöpöfloora valloilleen niin ei se oma vastustuskyky sieltä enää sitä poiskaan saa, vain korkeintaan rajattua niin ettei tulehdus leviä ja pahene (kroonistuminen).
Ja ap:n idea odottaa verikokeen tuloksia on aika älytön, koska kuten joku jo kommentoikin omasta kokemuksestaan, tulehdusarvot eivät välttämättä kohtutulehduksessa nouse ja silti se tulehdus on siellä päällä koko ajan.
Hullulta kuulostaa kyllä nyt tuossa tilanteessa jättää ne antibiootit syömättä.
Meidän esikoisellamme ehti olla n. kappaletta oireettomia korvatulehduksia. Pari löytyi muusta syystä tehdyllä lääkärireissulla kun lääkäri tarkisti myös korvat.
Lopulta lapselle kehittyi molemminpuoleinen liimakorva. Se huomattiin vasta sitten kun lapsi ei kuullut juuri mitään.
Putkittamisella vaiva parani, mutta sen jälkeen korvatulehduksen ensimmäinen oire on aina ollut kuulon selkeä heikkeneminen.
Kuulo heikkenee pahasti jo tulehduksen alkuvaiheessa ja palautuu vasta kun tulehdus on saatu hoidettua.
Lapselle on myös jäänyt jonkinasteista tasapaino-ongelmaa.
Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut parempi jos korvat oltaisiin osattu hoitaa ennen kuin tasapainon ja kuulon kanssa alkoi tulla ongelmia.
Vaan mistäpä ne olisi osannut hoitaa kun eivät oireilleet ollenkaan :/
Hei! Pakko kertoa oma kokemus tähän ketjuun. Olen nyt koko kevään rampannut lääkärillä ja anellut jos jonninmoisia verikokeita, kun on ollut olo että terve en ole ja jossakin joku mättää. Epäilin kilpirauhasvikaa tai jotain muuta hormonitasoihin vaikuttavaa häiriötä. Kaikki otetut kokeet olivat täysin normaalit, eikä tulehduksestakaan ollut mitään merkkejä.
Sitten yhtäkkiä alkoi jo pitkään pienenä outona tuntemuksena tuntunut alavatsakipu (ajattelin tämän olevan kk-kiertoon liittyvää vaivaa) äityä tosi kovaksi, jonka jälkeen nousi kuume. Pientä ulkosynnytinten kutinaa oli, muttei mitään erityistä. Tästä sitten heräsin ja painelin gynen tutkittavaksi. Kohtutulehdushan se.
Nyt kun kuuri lähes lopussa, vointini on parempi kuin aikoihin. Kysyinkin lekurilta, olisiko minulla voinut olla oireettomana ja kroonisena tämä infektio jo pidempäänkin. Hän arveli että juu kyllä mahdollista ja silloin se voi vaikuttaa laajastikin kehossa.
Paras juttu antibiootein hoidetussa kohtutulehduksessani oli se että neljä kuukautta kestänyt jatkuva kova elohiiri silmässä on nyt viimein loppunut. Hallelujaa! Voi olla toki sattumaa (mistäs näistä kehon kummallisuuksista koskaan tietää), mutta itselle kyllä tuli vahvasti semmoinen olo että joku tulehdus tuolla värkissä on muhinut jo pitkään ja se kuormitti kehoani ja aiheutti monenlaista ihmevaivaa kuten juuri tuon tosi veemäisen elohiiren.
Jos alavatsaa aristaa ja jos yleisvointi on huono, kannattaa kyllä poissulkea nuo naistentaudit, sanon minä. Ja joo, antibiootit ovat kovaa myrkkyä ja niitä ei saa syödä turhaan. Mutta joskus vain pakko niitäkin syödä, minkäs teet.
Niin ja aloittajan kysymykseen vastaan että ärhäkäksi etenevä kohtutulehdus voi olla todella vakava juttu. Ja latenttina oleva sitten kuormittaa kroppaa ja heikentää terveyttä. Hoidettava vaiva ehdottomasti.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 17:04"]
Mitä lääkettä olette syöneet kohtutulehdukseen? kefexin / flagyl ?
Miten nopeasti kuuri on alkanut vaikuttaa?
[/quote]
Minä sain oikein pitkän hevoskuurin tetrasykliiniä, sekaflooran aiheuttamaan jo kroonistuneeseen kohtutulehdukseen. Alkoi auttaa noin viikossa.
Jännä muuten että myös mulla, kuten nro 19:lla, kohtutulehduksen aikaan esiintyi myös hyvin sinnikästä elohiirtä silmässä. ONkohan sattumaa vai onko näillä tosiaan joku yhteys!
Hei nostanpa topicin. Minulla on jo muutama päivä ollut tosi kipeä alavatsa ja selkä. Virtsaaminen ei satu, mutta yhdyntä sattuu ja nyt on muutaman pàivän ollut kuumetta vaihtelevasti 37.8-39.
Sain keskenmenon syyskuussa, sikiö oli kuollut kohuun ja piti tyhjentää lääkkeellisesti. Laitettiin samalla ehkäisykapseli käteen. Syyskuusta asti on ollut vuotoa ja silloin ultrassa todettiin joku munasarjarakkula tai joku sellanen..
Nyt on tosi huono olo, vatsaan sattuu, vähän kuin menkkakipuja mutta ei kuitenkaan. Ummetusta ollut pari päivää myös. Oksettaakin.
Onkohan minulla kohtutulehdus?:(
Heipähei. synnytin 2 viikkoa sitten ja ehdin olla 2 päivää kotona kun nousi minuutissa kuume, siis yhtäkkiä kuin salamana iski horkka ja tärinä sitten samantien nousi kuume. Kotiin tulon jälkeen olen vuotanut reilummin ja kirkasta verta. Vähän sitä ihmettelinkin. Pää oli kipeä kuumeen noustessa. Onko tässä nyt kyse kohtutulehduksesta? Terkkari tätä kyseli, mutta sanoi ettei enää tarvi tehdä mitään?? Onko näin?
Flagyl kuuri kuuluisi syödä yhdessä kefeksin kuurin kanssa. Liekö siinä syy?
Oletko raskaana, tai mistä epäilet tulehdusta? Oireista välittämättä se on aina vakava, itse olin monta päivää sairaalassa antibioottitipassa vaikka oireena oli vaan vähän lämpöä.