Mikä perusruoka tai vastaava on sellainen ettet osaa?
Kommentit (49)
Tai et saa sitä onnistumaan?
tulee sitkeitä!
Laita kattilaan/paistokasariin voita. Lisää jauhoja kun voi on hiukan ruskistunut, sekoita vispilällä hyvin kokoajan. Lisää kylmä vesi kun seos on ruskeaa, varo palamista. Lisää lihaliemikuutio, soijakastiketta ja ketsuppia. Anna kiehua hiljaa muutaman minuutin välillä sekoittaen. Jos haluaa lisää makua niin lisää vielä suolaa ja hiven valkopippuria =)
Soijakastikkeella voi korvata suolan, lihaliemikuutiossa, voissa ja ketsupissa on suolaa...vielä lisämausteeksi SUOLAA.
ei mitään väliä kun ei syö joka päivä. Pitsoissa samat määrät suolaa ja rasvaa ja siltikin pitsan voi syöpäistä kerran kuussa tai vähän harvemmin. Meillä on ruskeaa kastiketta parikertaa vuodessa,jauhelihakastiketta oikein voisen pottumuusin kanssa ja ON hyvää.
Noin suolainen ruoka ei voi olla syömiskelpoista. Maku asioista ei tosin voi kiistellä.
Joudun tekeen sen joko suurusteesta tai jauhelihan kanssa.
Pelkkä kastike jauhoista ei onnistu, ei sitten millään =D
Jos olisi pakko tehdä tekisin sen sipulikeittojauheesta, sitä paahtaisin hetken voissa ja sitten nestettä ja tomaattipyrettä. Jos on liian luiroa niin suurustaisin vehnäjauhoilla vähän. Suolaa ei todellakaan tarvitse lisätä
- mittaa kattilaan 3 dl vettä lisää fondikuutio
- lisää n 1,5 dl riisiä (mä laitan 2 kourallista)
- lisää kaaliraaste ja anna hautua hiljaisella lämmöllä n 20 min
- mausta siirapilla, suolalla ja pippurilla
Lisää paistettu jauheliha ja sekoita. Laita uunivuokaan, lorota siirappia päälle ja uuniin 175 astetta. Mitä kauemmin sen parempi, min 1h
kaikki muu menee.Noita joskus yritellyt ja epäonnistunut.
n kilon paisti (sido jos on huonon mallinen). Marinoi mielellään muutama tunti:
- lasi punaviiniä, loraus mustaherukkamehua, tilkka soijaa, pippurinmarjoja, katajanmarjoja, valkosipulia. Kiehauta liemi ja laita liha jäähtyneeseen liemeen maustumaan.
Kuumenna liemi padassa ja laita liha siihen - hauduta n 40 min per puoli.
Jos haluat voit siivilöidä liemen ja tehdä siitä kastikkeen: keitä kasaan ja suurusta jos haluat (minä en suurusta), lisää nokare voita.
aina joku menee pieleen eli on mautonta, liian vaaleaa, musta pilkullista, jauhon makuista tai jotain. Usein useampia näistä yhdessä.
ruskeaa kastiketta enkä yhtäkään maitopohjaista keittoa. Aina palaa ja se palaneen maku siirtyy ruokaan.
Ei tosin haittaa, en edes tykkää siitä. Rasvassa käristettyä jauhoa, yöks.
Ruskeissa kastikkeissa olen mieheni mukaan oiken velho.
Laita kattilaan/paistokasariin voita. Lisää jauhoja kun voi on hiukan ruskistunut, sekoita vispilällä hyvin kokoajan. Lisää kylmä vesi kun seos on ruskeaa, varo palamista. Lisää lihaliemikuutio, soijakastiketta ja ketsuppia. Anna kiehua hiljaa muutaman minuutin välillä sekoittaen. Jos haluaa lisää makua niin lisää vielä suolaa ja hiven valkopippuria =)
Soijakastikkeella voi korvata suolan, lihaliemikuutiossa, voissa ja ketsupissa on suolaa...vielä lisämausteeksi SUOLAA.
Reseptin voisi tosiaankin lyhentää...laita suolapurkki pöytään ja nauti.
Mutta en tiedä mitä lihaa laittaisin pataan, mtien käsiteltynä ja kuinka paljon. Joukkoo kaviksia, mutta mitä? Ja entä ne mausteet ja yrtit? Ihan kauhistuttaa jo etukäteen, että ostan paljon aineksia ja pilaan ne liialla, liian vähällä tai väärällä masutamisella tuntien uunissa olon jälkeen.
Auttaisiko joku parempi kokki minua?
en vaan saa niistä mureita, sitkeäksi tai kuivaksi menee aina. Tai sitten jää raa'aksi.
No, pannukaan ei ole paras mahdollinen (mutta ei ihan surkea kuitenkaan).
valmistanut mitään kalasta, kanasta tai muustakaan lihasta. Varmaan osaisin, mutta ei ole ollut mitään syytä edes kokeilla. En siis itse syö eläimiä, eikä tosin miehenikään. Kissalle olen lihoja pilkkonut, mutta sitä ei varmaan voi valmistamiseksi kutsua ;)
paksu pihvi on minulle mahdottomuus. Ylipaistan aina kaiken. "mössöruuat", jotka vain paranevat kun paisto/keitto-aikaa pidennetään sopii minulle mainiosti :)
Lapsena sitä perinteistä ruskeaa kastiketta sai syödä joka ikinen päivä, joten siitä tuli ykkösinhokki. Aikuisena olen sitä muutaman kerran yrittänyt tehdä, mutta hyi yök sitä lopputulosta.
En kyllä osaa tehdä hollandaise- tai bearnaisekastikkeitakaan, en tosin ole yrittänytkään. Pari kertaa vuodessa kelpaa pussiversiotkin.
Mä en tajua, miksi aina mun perunamuusi on jotenkin viallista, vaikka olen sitä 15 vuotta säännöllisesti tehnyt. Nykyään lapset toivovatkin aina, että "voisiko isä sitten tehdä sen muusin".
Olen aika taitava ruoanlaittaja, mutta lihapullista pannulla ei vaan tule mitään.
Mutta pakasteranskalaiset uunissa, niistä tulee joko liian sitkeitä tai raakoja.
että tekee niin pienen määrän, silloin siitä tulee kuivaa. Itse tein joskus työkseni ruokaa 20 hengelle ja kaikesta tuli aina niin mehevää ja hyvää. Kotona nämä ruuat sitten olivat paljon huonompia, vaikka oli sama kokki :)
joskus halusin opetella mutta mun mies ei tykkää niistä ja toivoi että teen sellaista ruokaa kuin ennenkin. Eli multa ei onnistu laatikot, karjalanpaisti, sellaiset kastikeliharuoat jne.