Mikä perusruoka tai vastaava on sellainen ettet osaa?
Kommentit (49)
Mutta en tiedä mitä lihaa laittaisin pataan, mtien käsiteltynä ja kuinka paljon. Joukkoo kaviksia, mutta mitä? Ja entä ne mausteet ja yrtit? Ihan kauhistuttaa jo etukäteen, että ostan paljon aineksia ja pilaan ne liialla, liian vähällä tai väärällä masutamisella tuntien uunissa olon jälkeen.
Auttaisiko joku parempi kokki minua?
Paistilla lyhyin kypsennysaika n 2-3h muilla 4-5h että on parhaimmillaan.
Perusohje:
ruskista lihapalat/pihvit voissa sipulin kanssa, lisää suolaa, musta- ja valkopippuria. LIsää vettä ja kiehauta että maut irtoaa pannusta (huom vain vähän lihaa kerrallaan ruskistetaan!!). Ei tarvitse mitään liemikuutioita!!
Sen jälkeen maustat:
- stroganoff: valkosipulia ja tomaattipyrettä
- palapaisti sellaisenaan
- potkan ja häränhäntien kanssa voi paahtaa porkkanaa, selleriä, valkosipulia ja lorauttaa viinillä maut pannusta.
- merimiespihvissä lisäät vain perunan ja oluen
- gulassiin paahdetaan mukaan porkkanaa, selleriä, paprikaa, laakerinlehti, chilijauhetta, paprikajauhetta, hapankaalta, sitruunankuorta ja tomaattipyrettä.
Noilla ohjeilla tekee jo ihmeitä;D
Olen aika taitava ruoanlaittaja, mutta lihapullista pannulla ei vaan tule mitään.
aina joku menee pieleen eli on mautonta, liian vaaleaa, musta pilkullista, jauhon makuista tai jotain. Usein useampia näistä yhdessä.
miedolla lämmöllä kastikepohja, grammoina yhtä paljon jauhoja ja voita, laita levy 2-3 ja sekoittele metallivispilällä sopivan paahteiseksi. Liian kuumalla tulee niitä pilkkuja. sitten ne vedet ja mausteet ja keittele vielä.
aina joku menee pieleen eli on mautonta, liian vaaleaa, musta pilkullista, jauhon makuista tai jotain. Usein useampia näistä yhdessä.
Jos se joskus harvoin onnistuu, niin sitten se on mautonta :D Olen luopunut koko soosista ja ostan pussikastiketta lihapullien kaveriksi...
Itse osaan tehdä kyylä ruskeankastikkeen, mutta joskus ei jaksa voin ja jauhon kanssa turata, niin pikaiseen teen sen näin.
Muutamia desejä vettä, siihen sekoitan muutaman ruokalusikallisen jauhoa, tämän vatkaan tasaiseksi, tässä vaiheessa on luirua mutta kypsennettäessä saostuu, mikäli menee liika tönköksi lisää vain vettä. Tässä vaiheessa kastike on vaaleaa, mutt lihaliemikuutiolla/soijaksatikkeella saa väriä. Lisäksi voi sekaan laittaa sitä ketsuppia/sinappia tahi sitten tomaattipyrettä sekä muista mausteita.
Mikäli menee pieleen harmitus ei ole suuri, kun ei sitä "kallista" voita ole käyttänyt ja kaiken voi alkaa alusta.
Laita kattilaan/paistokasariin voita. Lisää jauhoja kun voi on hiukan ruskistunut, sekoita vispilällä hyvin kokoajan. Lisää kylmä vesi kun seos on ruskeaa, varo palamista. Lisää lihaliemikuutio, soijakastiketta ja ketsuppia. Anna kiehua hiljaa muutaman minuutin välillä sekoittaen. Jos haluaa lisää makua niin lisää vielä suolaa ja hiven valkopippuria =)
Soijakastikkeella voi korvata suolan, lihaliemikuutiossa, voissa ja ketsupissa on suolaa...vielä lisämausteeksi SUOLAA.
Reseptin voisi tosiaankin lyhentää...laita suolapurkki pöytään ja nauti.
kyllähän se ihan riippuu siitä, paljonko kastiketta tää on tehnyt, ja paljonko sitä soijaa laittaa. Jos tekee 2 litraa kastiketta, ei siinä liemikuutiota korvata lusikallisella soijakastiketta. Eikä se maku riitä vielä yhdessäkään.
En saa siihen hapokkuuttaa ollenkaan vaan on aina ollut pelkkää makeaa litkua. En ole yrittänyt enää vuosiin. Ostan kaupasta.
En myöskään osaa tehdä kuohkeita sämpylöitä. Ovat kivikovia aina.
Kuivahiiva on sellainen kompastuskivi, että joskus onnistuu joskus ei. Se saamarin lämpötila on niin vaikea.
En vaan osaa sitä tehdä. Ostan kaupasta valmiita pusseja ja teen niistä. Pari kertaa koittanut tehdä itse mutta tuloksena oli vain ruskeaa vettä, ei siis tullut sellaista paksumpaa yhtään vaikka yritin..
Lihan/kalan osaan paistaa ihanteelliseksi, joten usein paistelen sitä sitten ja kylkeen salaattia ym.