MIKSI ei lehmän maitoa alle 1 vuotiaalle?
voi ei, olin joskus näkevinäni keskustelun tästä aiheesta mutta en löydä sitä...Voisko joku auttaa ja kertoa miksi ei tai mistä löydän tietoa aiheesta!!
Kiitos!
terkuin, Heta
Kommentit (4)
Tuli mieleen, että jos äiti palaa suoraan äitiyslomalta täihin, myös vauvan suolisto kehittyy nopeammin, koska hoidossa vauva saa tavllista maitoa. Olen lto ja niissä päiväkodeissa, jossa olen ollut töissä, piltit ovat saaneet niin pitkään Tuttelia, kunnes lapsi on tottunut tavalliseen maitoon.
10kk:n iässä voi aloittaa hapanmaitotuotteet, eli viiliä yms. voi alkaa maistella. Itse suosittelen tavalliseen maitoon siirtymisessä luomumaidolla aloittamista. Mitä lähempänä vuoden ikää, sen parempi, jotta suolisto tosiaan olisi valmiimpi.
Itse olen ainakin sitä tyyppiä, että mielummin luotan annettuihin säännöksiin näissä asioissa enkä tee oman pään mukaan, sillä jos myöhemmin lapselle tulee ongelmia maitotuotteiden sietämisessä, ei se ainakaan ole kiinni siitä, että olisin hänen suolistoaan " tuhonnut" liian aikaisilla kokeiluilla. Korviketta on ihan yhtä helppo ostaa ja antaa kuin tavallista maitoa. Sitä paitsi pikkutetrat kulkevat mukanakin helpommin. Niin, meillä on puolet suvusta intolerantikkoja, joten altistustakin riittää. Siksi en halua omien lasten kohdalla ottaa riskiä.
Sen takia lähinnä sitä kyselin kun asun ulkomailla ja kaikissa paikoissa on eri systeemit puhumattakaan neuvolan välisissä eroissa!ja kukaan ei ole selittänyt miksi lehmän maitoa ei voi antaa.
Hapanmaito tuotteita ei ole ja luomu maitoakaan tuskin löytyy--ellei joku eko kauppa tee ?!
Ja äitiyslomakin loppui pojan ollessa 4 kk vanha...hehe.
Ajattelin odottaa sinne yhteen vuoteen saakka, kun mulla itsellä on allergiaa taustalla, ei nyt maitoon mutta jos sillä sen voi vältää että ei liian aikasin anna niin kyllä me odotellaa parisen kuukautta, poika on nyt 10 kk.
Kiitos!
maidon proteiineja, lehmänmaito aiheuttaa (hidasta) suolistoverenvuotoa ja vauva anemisoituu. Toki suurin osa korvikkeistakin on lehmänmaidosta tehtyjä, mutta ne on käsitelty siten, että vauvan elimistö sen kestää.
nyt 10kk:n jälkeen voi alkaa siirtyä lehmänmaidolle aluksi sekoittamalla tuttelia joukkoon ja siitä sitten asteittain sitä vähentämään. Syy tuohon ikärjaan on lapsen suoliston kypsymättömyys käsitellä vielä suhteellisen " kovaa" maitoa. Tarkoitan, että ei ole niin vatsaystävällistä kuin esim. korvikkeet.
Tarhoissahan lapset siirretään tavallisille maidoille hyvinkin nopeasti ja jos äiti menee töihin heti äitiysloman jälkeen, ei piltilläkään ole ikää kuin se 9-10kk.