Maukkaat lihapullat
En tiedä olenko huono kokki, mutta parhaimmat pullat olen tehnyt Maggi pihapulla-aineksista. Siis lihapullajatke, vesi ja jauheliha (nauta-sika tai nauta, muttei vähärasvainen). Ennen kaikkea niin helppoa eikä maistu korppujauhoilta. Mites teidän muiden parhaat pihapullavinkit?
Kommentit (10)
Mä teen tällä ohjeella, paitsi lisään mausteita: http://rouvaraadelma.com/2011/02/25/the-lihapullaohje/
Sitä ennen tehtiin pullat näin: rasia jauhelihaa, purkki kermaviiliä, pussi sipulikeittoainesta.
laitan jauhelihan, munan ja korppujauhon lisäksi hienonnettua aurinkokuivattua tomaattia, raastettua parmesanjuustoa, sipulia, reilusti mustapippuria ja chilijauhetta. Usein vielä kypsennän lihapullat kattilassa yrtttisen tomaattikastikkeen seassa.
Tarpeeksi OIKEITA mausteita. Niitä voi vaihdella mielen mukaan tulisista kreikkalaisiin, intialaisista marokkolaistyylisiin. Tai ihan peruspullia suolalla ja mustapippurilla. Sika-nautajauhelihaa rasvan vuoksi, muna ja korppujauhoja.
mausteet, kanajauheliha ja juustoraaste. Siinä se. Pallukat pudotellaan yrttimaustettuun tomaattikastikkeeseen. Eldorado 2,5 dl jota vähän jatketaan vedellä. Kypsyvät siellä nopeasti. Nousevat pintaan kun ovat valmiita. Nam!
Ja isommalle väelle tietenkin tuplamäärä.
käytän sikanautaa, jatketta (toisia merkkejä, asun Keski-Euroopassa), lisäksi vain pilkottua sipulia. Paistan pannulla öljy-/voiseoksessa.
Todellakin takuuvarman herkulliset lihapullat!
Samalla lailla teen myös murekkeen.
400g sikajauhelihaa, 700g paistijauhelihaa, 3-4 isoa sipulia kuullotettuna, 2 munaa, 3dl korppujauhoja luomulihaliemeen liotettuna, maustepippuria, valkosipulia ja välillä lisämausteita, jeeraa tms. Ensi kerralla laitan linssejä tai kikherneitä muussattuna sekaan, kokeillaan vähentää korppujauhon määrää.
Kyllä kait sellaisesta pihapulliakin tulee, mutta itse olen vähäsuolainen.
Koska lihaa on 1100g, yksi lihaliemkuutio ei riitä.... Eipä ole kovin suolaista silti.